Page 7 - ver1
P. 7

‫"תורת ספרות ילדים" משלה בחיבור מרכזי וממצה‪ ,‬אך חשיבתה על בעיות אלו לא הייתה‬
                  ‫נטולת סדר שיטתי ועקביות רעיונית" – אמנם היא לא כתבה חיבור שמציג את כל עמדותיה‬
                 ‫בעניין באופן יסודי ומקיף‪ ,‬אך תפיסתה אשר לסוגיות הללו הייתה סדורה ועקבית (לא הייתה‬

                                                    ‫נטולת סדר שיטתי ועקביות = היו בה סדר שיטתי ועקביות)‪.‬‬

                      ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי "לאה גולדברג עסקה רבות בסוגיית הכתיבה‬
                    ‫לילדים"‪ ,‬בעוד שבפסקה נאמר כי היא עסקה בסוגיות הספרותיות והתאורטיות הכרוכות‬
                     ‫בכתיבה לילדים (הכתיבה לא הייתה הסוגיה עצמה)‪ ,‬ומפעם לפעם הביעה את השקפותיה‬
                      ‫עליהן‪ .‬כמו כן‪ ,‬בהמשך התשובה נטען כי היא לא כתבה חיבור שהוא בגדר "תורת ספרות‬
                ‫ילדים" מכיוון שחשבה שביצירתו כרוכות בעיות ספרותיות ותיאורטיות"‪ ,‬בעוד שבפסקה כלל‬

                                                       ‫לא צוינה הסיבה בגינה לא כתבה גולדברג חיבור מעין זה‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי "לאה גולדברג עסקה דרך קבע בבעיות הכרוכות‬
                   ‫ביצירת ספרות לילדים ומעת לעת הביעה את דעתה בנושא"‪ ,‬בעוד שבפסקה רק צוין כי היא‬
                 ‫נתנה דעתה על בעיות אלה (מבלי לציין את תדירות העיסוק בכך)‪ ,‬ולעתים הביעה את עמדתה‬
                 ‫בנושא‪ .‬כמו כן‪ ,‬בהמשך התשובה נטען כי לא העלתה את הדברים על הכתב מכיוון שעמדותיה‬

                    ‫בעניין לא היו סדורות ועקביות‪ ,‬ואילו בפסקה כלל לא צוינה הסיבה בגינה לא עשתה זאת‪,‬‬
                                                  ‫ואף נאמר כי עמדותיה בנושא דווקא כן היו סדורות ועקביות‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬המשפט שמופיע בתשובה זו אכן מסכם את האמור בפסקה בצורה הטובה‬
                    ‫ביותר ‪ -‬לגולדברג הייתה תפסיה סדורה למדי בנוגע לכתיבה המיועד לילדים ("חשיבתה על‬

                      ‫בעיות אלו לא הייתה נטולת סדר שיטתי ועקביות רעיונית")‪ ,‬והיא נתנה לה ביטוי בכמה‬
                 ‫הזדמנויות ("ומפעם לפעם הביעה את השקפותיה עליהן")‪ ,‬אם כי לא כתבה חיבור המציג את‬
                 ‫כלל עמדותיה בנושא ("היא לא גיבשה "תורת ספרות ילדים" משלה בחיבור מרכזי וממצה")‪.‬‬

                          ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי גולדברג עמדה על בעיות הנוגעות לכתיבה‬
                    ‫תאורטית על ספרות ילדים‪ ,‬ואילו בפסקה נאמר כי היא נתנה דעתה על בעיות תיאורטיות‬
                 ‫הכרוכות ביצירת ספרות המיועדת לילדים‪ .‬כמו כן‪ ,‬בהמשך תשובה זו נטען כי הן לא הרתיעו‬

                                               ‫אותה מלעסוק בכתיבה כזו בעצמה‪ ,‬דבר שכלל לא נאמר בפסקה‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מן הפסקה‪ ,‬נבין תחילה את האמור בה‪,‬‬

                                                              ‫ולאחר מכן נבחן כל אחת מהן לאור הדברים הללו‪.‬‬

                    ‫"פלגיו של הנהר פרגוליה מחלקים את העיר קניגסברג לארבעה חלקים‪ ,‬ובין ארבעת חלקי‬
                    ‫העיר נמתחים שבעה גשרים‪ .‬לאורך השנים ניסו תושבי העיר למצוא מסלול שיחצה את כל‬

                       ‫שבעת הגשרים בלי לעבור יותר מפעם אחת על אף אחד מהם" – בין ארבעת חלקי העיר‬
                 ‫קניגסברג מחברים שבעה גשרים ולאורך השנים אף אחד לא הצליח לחצות את שבעתם מבלי‬
                ‫לעבור על אחד מהם פעמיים לפחות‪" .‬בשנת ‪ 1735‬הוכיח המתמטיקאי לאונרד אוילר שמסלול‬
                  ‫זה אינו אפשרי" – אוילר הוכיח שאכן לא ניתן לחצות את כל שבעת הגשרים מבלי לעבור על‬

                   ‫אחד מהם מפעמיים לפחות‪" .‬במאמר שפרסם אוילר בעקבות גילוי זה הוא קרא לתופעה זו‬
                  ‫"בעיית הגשרים של קניגסברג" והראה כי היא מתקיימת במצבים רבים‪ ,‬גם תיאורטיים וגם‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12