Page 7 - ver1
P. 7
"תורת ספרות ילדים" משלה בחיבור מרכזי וממצה ,אך חשיבתה על בעיות אלו לא הייתה
נטולת סדר שיטתי ועקביות רעיונית" – אמנם היא לא כתבה חיבור שמציג את כל עמדותיה
בעניין באופן יסודי ומקיף ,אך תפיסתה אשר לסוגיות הללו הייתה סדורה ועקבית (לא הייתה
נטולת סדר שיטתי ועקביות = היו בה סדר שיטתי ועקביות).
תשובה ( )1אינה נכונה .בתשובה זו נטען כי "לאה גולדברג עסקה רבות בסוגיית הכתיבה
לילדים" ,בעוד שבפסקה נאמר כי היא עסקה בסוגיות הספרותיות והתאורטיות הכרוכות
בכתיבה לילדים (הכתיבה לא הייתה הסוגיה עצמה) ,ומפעם לפעם הביעה את השקפותיה
עליהן .כמו כן ,בהמשך התשובה נטען כי היא לא כתבה חיבור שהוא בגדר "תורת ספרות
ילדים" מכיוון שחשבה שביצירתו כרוכות בעיות ספרותיות ותיאורטיות" ,בעוד שבפסקה כלל
לא צוינה הסיבה בגינה לא כתבה גולדברג חיבור מעין זה.
תשובה ( )2אינה נכונה .בתשובה זו נטען כי "לאה גולדברג עסקה דרך קבע בבעיות הכרוכות
ביצירת ספרות לילדים ומעת לעת הביעה את דעתה בנושא" ,בעוד שבפסקה רק צוין כי היא
נתנה דעתה על בעיות אלה (מבלי לציין את תדירות העיסוק בכך) ,ולעתים הביעה את עמדתה
בנושא .כמו כן ,בהמשך התשובה נטען כי לא העלתה את הדברים על הכתב מכיוון שעמדותיה
בעניין לא היו סדורות ועקביות ,ואילו בפסקה כלל לא צוינה הסיבה בגינה לא עשתה זאת,
ואף נאמר כי עמדותיה בנושא דווקא כן היו סדורות ועקביות.
תשובה ( )3נכונה .המשפט שמופיע בתשובה זו אכן מסכם את האמור בפסקה בצורה הטובה
ביותר -לגולדברג הייתה תפסיה סדורה למדי בנוגע לכתיבה המיועד לילדים ("חשיבתה על
בעיות אלו לא הייתה נטולת סדר שיטתי ועקביות רעיונית") ,והיא נתנה לה ביטוי בכמה
הזדמנויות ("ומפעם לפעם הביעה את השקפותיה עליהן") ,אם כי לא כתבה חיבור המציג את
כלל עמדותיה בנושא ("היא לא גיבשה "תורת ספרות ילדים" משלה בחיבור מרכזי וממצה").
תשובה ( )4אינה נכונה .בתשובה זו נטען כי גולדברג עמדה על בעיות הנוגעות לכתיבה
תאורטית על ספרות ילדים ,ואילו בפסקה נאמר כי היא נתנה דעתה על בעיות תיאורטיות
הכרוכות ביצירת ספרות המיועדת לילדים .כמו כן ,בהמשך תשובה זו נטען כי הן לא הרתיעו
אותה מלעסוק בכתיבה כזו בעצמה ,דבר שכלל לא נאמר בפסקה.
.14התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מן הפסקה ,נבין תחילה את האמור בה,
ולאחר מכן נבחן כל אחת מהן לאור הדברים הללו.
"פלגיו של הנהר פרגוליה מחלקים את העיר קניגסברג לארבעה חלקים ,ובין ארבעת חלקי
העיר נמתחים שבעה גשרים .לאורך השנים ניסו תושבי העיר למצוא מסלול שיחצה את כל
שבעת הגשרים בלי לעבור יותר מפעם אחת על אף אחד מהם" – בין ארבעת חלקי העיר
קניגסברג מחברים שבעה גשרים ולאורך השנים אף אחד לא הצליח לחצות את שבעתם מבלי
לעבור על אחד מהם פעמיים לפחות" .בשנת 1735הוכיח המתמטיקאי לאונרד אוילר שמסלול
זה אינו אפשרי" – אוילר הוכיח שאכן לא ניתן לחצות את כל שבעת הגשרים מבלי לעבור על
אחד מהם מפעמיים לפחות" .במאמר שפרסם אוילר בעקבות גילוי זה הוא קרא לתופעה זו
"בעיית הגשרים של קניגסברג" והראה כי היא מתקיימת במצבים רבים ,גם תיאורטיים וגם
7