Page 8 - ver2
P. 8
.15התשובה הנכונה היא (.)2
ויכוח איננו דבר שאי אפשר לסיימו בפשרה .אילו היה כזה ,כי אז היה איש המדון האדם המרוצה ביותר.
תשובה ( )1אינה נכונה .תחילה מופיעה בפנינו האמירה – החוק איננו דבר שאי אפשר ליישמו כהלכה .כלומר,
החוק הוא לא משהו שאי-אפשר ליישם (=החוק הוא משהו שניתן ליישם אותו כמו שצריך) .לאחר מכן נכתב
– אילו היה כזה (כלומר ,אם החוק באמת לא היה משהו שאנחנו יכולים ליישם כהלכה) ,כי אז היה המחוקק
האדם החשוב ביותר .השלמה זו אינה הגיונית ,הרי אם החוק לא היה דבר שניתן ליישם כראוי ,המחוקק
דווקא לא היה האדם החשוב ביותר.
תשובה ( )2נכונה .תחילה מופיעה בפנינו האמירה – ויכוח איננו דבר שאי אפשר לסיימו בפשרה .כלומר,
וויכוח הוא לא משהו שאי-אפשר לפתור אותו באמצעות פשרה (=וויכוח הוא משהו שניתן לפתור באמצעות
פשרה) .לאחר מכן נכתב – אילו היה כזה (כלומר ,אם לא היה ניתן לסיים וויכוח בפשרה) ,כי אז היה איש
המדון (אדם סכסכן שמחרחר ריבים) האדם המרוצה ביותר .במילים אחרות ,אם לא היה ניתן לסיים וויכוח
בפשרה ,האדם הסכסכן היה המרוצה ביותר ,הרי הוא מי שנהנה מתככים וויכוחים .זהו בהחלט משפט
הגיוני.
תשובה ( )3אינה נכונה .תחילה מופיעה בפנינו האמירה – עישון איננו דבר שאי אפשר להיפטר ממנו .כלומר,
עישון הוא לא משהו שאי-אפשר להפסיק (=ניתן להפסיק לעשן) .לאחר מכן נכתב – אילו היה כזה (כלומר,
אם באמת אי אפשר היה להפסיק לעשן) ,כי אז היה הנגמל ממנו האדם הבריא ביותר .השלמה זו אינה
הגיונית ,הרי אם אי אפשר להפסיק לעשן ,לא ייתכן שיהיה מישהו שנגמל מזה ,ומן הסתם גם לא יכול להיות
שהוא האדם הבריא ביותר.
תשובה ( )4אינה נכונה .תחילה מופיעה בפנינו האמירה – העבר איננו דבר שאי אפשר לרדת לצפונותיו (לגלות
את כל הדברים הנסתרים והחבויים בו) .כלומר ,העבר הוא לא משהו שאין לנו אפשרות לגלות אותו ולהבינו
לחלוטין (=כן ניתן לגלות את כל מה שחבוי בעבר) .לאחר מכן נכתב – אילו היה כזה (כלומר ,אילו היה קושי
לגלות את מה שחבוי בעבר) ,כי אז היה ההיסטוריון האדם האמין ביותר .השלמה זו אינה הגיונית ,הרי אם
לא ניתן לגלות את סודות העבר עד הסוף ,גם ההיסטוריון לא יכול היה לעשות זאת ולכן אין סיבה לטעון
שהוא היה האדם האמין ביותר.
.16התשובה הנכונה היא (.)2
מחקרים מראים שהמחיר שילדים דו-לשוניים משלמים על ידיעת שתי שפות גבוה מכפי שנהוג לחשוב ,ואין
הא זניח בהשוואה ליתרונותיה של הדו-לשוניות.
תשובה ( )1אינה נכונה .תחילה נכתב כי מחקרים מראים שהמחיר שילדים דו-לשוניים משלמים על ידיעת
שתי שפות נמוך מכפי שנהוג לחשוב .אם כן ,אין היגיון בהמשך הדברים – אף שאין הוא זניח בהשוואה
לחסרונותיה של הדו-לשוניות .המחיר של ידיעת שתי שפות הוא בעצם החסרונות של דו-לשוניות ,לכן לא
הגיוני להגיד שהמחיר נמוך אף שהוא לא זניח ביחס לחסרונות.

