Page 9 - ver2
P. 9

‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי מחקרים מראים שהמחיר שילדים דו‪-‬לשוניים משלמים על ידיעת שתי‬
‫שפות גבוה מכפי שנהוג לחשוב‪ .‬כלומר‪ ,‬המחיר של דו‪-‬לשוניות גבוה ממה שאנשים מניחים שהוא‪ .‬אם כן‪,‬‬
‫בהחלט יש היגיון בהמשך הדברים – ואין הוא זניח בהשוואה ליתרונותיה של הדו‪-‬לשוניות‪ .‬במילים אחרות‪,‬‬
‫החסרונות של דו‪-‬לשוניות גדולים יותר משנטו להניח‪ ,‬ולא זו בלבד‪ ,‬אלא שמדובר בחסרונות לא קטנים בכלל‬

                                                                 ‫בהשוואה ליתרונות‪/‬תועלת שיש לדו‪-‬לשוניות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי מחקרים מראים שהמחיר שילדים דו‪-‬לשוניים משלמים על ידיעת‬
‫שתי שפות גבוה מכפי שנהוג לחשוב‪ .‬אם כן‪ ,‬אין היגיון בהמשך הדברים – אך הוא זניח בהשוואה לחסרונותיה‬
‫של הדו‪-‬לשוניות‪ .‬נצפה שהוא יהיה זניח בהשוואה ליתרונות של דו‪-‬לשוניות‪ .‬כאמור‪ ,‬המחיר של ידיעת שתי‬
‫שפות = חסרונות דו‪-‬לשוניות‪ ,‬לכן לא הגיוני שערכו השוואה בין שני הדברים הללו‪ ,‬הרי למעשה מדובר‬

                                                                                 ‫בניסוחים שונים לאותו הרעיון‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי מחקרים מראים שהמחיר שילדים דו‪-‬לשוניים משלמים על ידיעת‬
‫שתי שפות נמוך מכפי שנהוג לחשוב‪ .‬כלומר‪ ,‬החסרונות של דו‪-‬לשוניות פחות גדולים משנטו להניח‪ .‬אם כן‪,‬‬
‫אין היגיון בהמשך הדברים – אף שאין הוא גבוה בהשוואה ליתרונותיה של הדו‪-‬לשוניות‪ .‬היות והמחיר נמוך‬
‫משהניחו‪ ,‬וזה לא מחיר גבוה לשלם בהשוואה ליתרונות שנעוצים בדבר‪ ,‬אין סיבה לקשור בין שני הדברים‬
‫הללו בקשר של וויתור‪/‬ניגוד למצופה (כפי שמשתמע מהביטוי ״אף ש‪-‬״)‪ .‬מתאים יותר לקשר ביניהם‬

                                                                                     ‫באמצעות קשר של הוספה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

‫לולא הייתה אכילת פרחי הבבונג מונעת בדרך כלל מהמלך לחלות‪ ,‬לא הייתי מתפלא לשמוע שבעקבות אכילת‬
                                                                           ‫פרחים אלה אתמול הוא נפל למשכב‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה אומר הדובר – לולא הייתה אכילת פרחי הבבונג מסייעת בדרך כלל למלך‬
‫לשמור על בריאות טובה‪ .‬אם כן‪ ,‬משתמע מכך שהדובר ידע שאכילת הפרחים הללו לרוב מסייעת לשמירה‬
‫על בריאותו שלך המלך‪ ,‬ולכן אין היגיון בטענה שאם לא היה יודע זאת‪ ,‬הוא לא היה (לא הייתי) מתפלא‬
‫לשמוע שבעקבות אכילת פרחים אלה אתמול הוא קם ממיטת חוליו (כלומר‪ ,‬הפרחים עזרו לבריאותו)‪ .‬הרי‬
‫אם הוא לא ידע שאכילת הפרחים תורמת לבריאות המלך‪ ,‬דווקא יש לו סיבה להיות מופתע שאכילתן אכן‬

                                                                                               ‫סייעה לו להבריא‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה אומר הדובר – אילו הייתה אכילת פרחי הבבונג תורמת בעבר לריפויו של‬
‫המלך‪ .‬אם כן‪ ,‬אין היגיון בטענה ולפיה אם היה ידוע לו שאכילת הפרחים תרמה לריפוי המלך בעבר‪ ,‬היה‬
‫(הייתי) מתפלא לשמוע שבעקבות אכילת פרחים אלה אתמול הוא הבריא ממחלתו‪ .‬הרי מן הסתם‪ ,‬אם הדובר‬
‫היה יודע שאכילת הפרחים תרמה לריפוי המלך‪ ,‬אין לו סיבה להיות מופתע מכך שהם סייעו לו להבריא‬

                                                                                                   ‫אתמול גם כן‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תחילה אומר הדובר – אילו הייתה אכילת פרחי הבבונג גורמת בעבר למלך לחלות‪.‬‬
‫אם הדובר היה יודע שאכילת הפרחים גרמה למלך לחלות בעבר‪ ,‬נצפה שהוא יהיה מופתע לדעת שאכילתם‬
‫אמש סייעה לו להבריא‪ .‬ואולם‪ ,‬בהמשך נכתב – לא הייתי מתפלא לשמוע שבעקבות אכילת פרחים אלה‬

        ‫אתמול הוא קם ממיטת חוליו‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא דווקא לא הופתע לגלות שהפרחים סייעו למלך להבריא‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13