Page 3 - ver2
P. 3

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מדבריו של הכותב עולה כי הציבור חשדן כלפי תוכן פרסומי אך לא מגלה חשדנות‬
‫דומה כלפי תוכן מדעי שמופיע בעיתונות הפופולרית‪ .‬כלומר‪ ,‬מבין שני סוגי התכנים הללו – הציבור חשדן‬

                                                   ‫יותר לגבי תוכן פרסומי‪ ,‬ולא להפך (כפי שנטען בתשובה זו)‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

‫כדי לקבוע איזו מהטענות המופיעות בתשובה משתמעת מן הפסקה‪ ,‬ננתח תחילה את תוכנּה‪ .‬הפסקה נפתחת‬
‫בטענה ולפיה העובדה שחתימתו של רמברנט מופיעה על ציורים רבים שתלמידיו ציירו אין פירושה כי מדובר‬
‫בזיוף‪ ,‬ולאחר מכן הובאו בפנינו מספר סיבות שמסבירות מדוע הטענה הזו נכונה‪ :‬באותה תקופה גילדת‬
‫האומנים אסרה על תלמידים לחתום את שמם על הציור‪ ,‬ורק המורה היה רשאי לחתום עליהם‪ .‬כמו כן‪,‬‬
‫לעתים רמברנט ערך תיקונים ביצירות של תלמידיו‪ ,‬ולכן הן היו ראויות לחתימתו‪ .‬לבסוף נאמר לנו כי‬
‫חתימת האומן שימשה תו תקן ליצירה (ולאו העידה כי האומן שחתום עליה הוא היוצר המקורי והבלעדי של‬

                                                               ‫היצירה)‪ .‬נבדוק כעת איזו מהטענות נובעת מכך‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אומנם נכתב בפסקה כי לעתים רמברנט הוסיף את חתימתו על ציורים של תלמידיו‬
‫לאחר שתיקן אותם‪ ,‬אך כאמור‪ ,‬היו גם מקרים שבהם הוא חתם על היצירות משום שגילדת האומנים אסרה‬
‫על תלמידים לחתום את שמם‪ ,‬ורק המורים הורשו לחתום עליהן‪ .‬לפיכך‪ ,‬הטענה ולפיה רמברנט הוסיף את‬

                                           ‫חתימתו ליצירות של תלמידיו רק במקרה שתיקן אותן אינה נכונה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬בשל האיסור של גילדת האומנים‪ ,‬היו מקרים שבהם חתימת הצייר על ציור לא‬
‫העידה שהוא עצמו צייר אותו‪ .‬יתרה מכך‪ ,‬בסוף הפסקה נאמר לנו כי למעשה‪ ,‬החתימה היוותה מעין תו תקן‬
‫לאיכות היצירה‪ ,‬ולא שיקפה בהכרח את שם האומן שצייר אותה‪ .‬מכך נובע אפוא כי בתקופתו של רמברנט‪,‬‬

                                                  ‫חתימתו של צייר על ציור לא העידה שהוא עצמו צייר אותו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬העובדה שרמברנט חתם על ציורי תלמידיו אינה מנוגדת לכללי‬

                                                                 ‫גילדת האומנים‪ ,‬אלא דווקא עוקבת אחריהם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה כלל לא דובר על סירוב מצד רמברנט לחתום על ציורי תלמידיו‪ .‬לפיכך גם לא‬

               ‫עולה ממנה כי תלמידים בסדנתו חתמו על ציוריהם בעצמם רק אם הוא סירב לחתום עליהם‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬

‫בפסקה נכתב כי העבדים שנהנו בראש ובראשונה מתהליך השחרור‪ ,‬היו כאלה שבתחומים מקצועיים‬
‫מסוימים עלו על אדוניהם‪ .‬כלומר‪ ,‬העבדים הראשונים להשתחרר היו עבדים בעלי כישורים מקצועיים טובים‬
‫יותר מאלה שהיו לאדונים שלהם‪ .‬לאחר מכן נכתב כי לאור זאת‪ ,‬עבדים שמוצאם מיוון והמזרח – עבדים‬
‫שעסקו במסחר ובמלאכה – שוחררו לפני העבדים הקימברים‪ ,‬הטבטונים והלוזיטנים‪ ,‬שלרוב עסקו‬
‫בחקלאות‪ .‬אם כן‪ ,‬היות והעבדים שהשתחררו קודם היו בעלי כישורים מקצועיים טובים יותר משל אדוניהם‪,‬‬
‫ניתן להסיק כי אלה שהשתחררו מאוחר יותר (כלומר‪ ,‬העבדים הקימברים‪ ,‬הטבטונים והלוזיטנים) לא‬

            ‫החזיקו ביתרון מקצועי ביחס לאדוניהם‪ .‬נבדוק איזו מהתשובות עולה בקנה אחד עם הסבר זה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8