Page 5 - ver2
P. 5

‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

‫כדי לקבוע איזו מהטענות המופיעות בתשובות מבטאת באופן הטוב ביותר את הכוונה שבבסיס אמירתו של‬
‫ג׳ואנג דזה‪ ,‬ננתח תחילה את הציטוט‪ :‬״מילים קיימות עבור משמעותן״ – כלומר‪ ,‬המילים נועדו לשרת את‬
‫המשמעות שהן מייצגות‪ .‬לאחר מכן הובאה מעין הקבלה לנקודה הזו – ״כפי שהחכה קיימת עבור הדג‪.‬‬
‫משתפסת את הדג‪ ,‬אתה יכול לשכוח את החכה״‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי כשם שכל תכליתה של חכה היא‬
‫לתפוס דגים (הרי החכה אינה רלוונטית יותר לאחר ששירתה תכלית זו)‪ ,‬כל תכליתן של מילים היא להעביר‬

                                              ‫משמעות כלשהי‪ .‬נבדוק איזו מהתשובות מתיישבת עם טענה זו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הכוונה העיקרית בדבריו של דזה הינה שתכליתן של מילים היא‬
‫העברת משמעות כלשהי‪ .‬דזה לא התייחס לכך שהמילים הן ישויות הנפרדות ממשמעותן‪ .‬אדרבא‪ ,‬אם‬

   ‫התכלית שלהן אינה אלא להעביר משמעות כלשהי‪ ,‬ניתן להסיק מכך שהן דווקא לא נפרדות ממשמעותן‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬דזה טען כאמור שתכליתן של מילים היא העברת משמעות‪ ,‬הוא לא התייחס לתפיסת‬

      ‫המשמעות‪ ,‬ובוודאי שגם לא טען כי מילים הן האמצעי היחיד שבזכותו אנו יכולים לתפוס משמעויות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תשובה זו היא מעין מסיח ש׳מערבב׳ בין הרעיונות שהופיעו בציטוט‪ .‬דזה טען שניתן‬
‫לשכוח את החכה לאחר שהיא ממלאת את תכליתה (תפיסת דגים)‪ ,‬כדי להמחיש את הנקודה שהחכה לא‬
‫נועדה אלא כדי לשרת תכלית מסוימת‪ ,‬כשם שמילים לא נועדו אלא לשרת תכלית מסוימת גם כן (העברת‬
‫משמעות)‪ .‬מדבריו לא עולה כי כאשר המשמעות שמילה מבטאת אינה רלוונטית עוד לדוברים‪ ,‬דינה של‬

                                                                                                ‫המילה להישכח‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬כוונת דבריו של דזה היא אכן שמילה אינה אלא אמצעי שתכליתו‬

                                                                                                ‫העברת משמעות‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

‫הוצגו בפנינו שתי טענות‪ :‬טענה א‪ :‬כל הפועלים הגבוהים נשואים‪ .‬כלומר‪ ,‬אם יש פועל גבוה‪ ,‬הוא בהכרח‬
‫נשוי‪ .‬טענה זו מאפשרת לנו להסיק רק לגבי מי שהוא פועל גבוה‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬אם התנאי מתקיים (פועל‬
‫גבוה)‪ ,‬נוכל להסיק שגם התוצאה מתקיימת (נשוי)‪ .‬נשים לב שאין פירוש הדבר כי כל הנשואים הם בהכרח‬
‫גם פועלים גבוהים‪ ,‬התנאי לא ׳עובד הפוך׳‪ .‬טענה ב – כל הפועלים הרווקים נמוכים‪ .‬כלומר‪ ,‬אם יש פועל‬
‫רווק‪ ,‬הוא בהכרח נמוך‪ .‬טענה זו מאפשרת לנו להסיק רק לגבי מי שהוא פועל רווק‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬אם‬
‫התנאי מתקיים (פועל רווק)‪ ,‬נוכל להסיק שגם התוצאה מתקיימת (נמוך)‪ .‬בדומה לטענה א‪ ,‬גם פה הקשר לא‬

                       ‫׳עובד הפוך׳‪ ,‬כך שאם מישהו נמוך‪ ,‬אין באפשרותנו לקבוע בוודאות שהוא פועל רווק‪.‬‬

‫נשאלנו לגבי קיומו של פועל נמוך ונשוי – היות וקיומו אינו משקף אף אחד מהכללים שנזכרו לעיל (הרי הוא‬
‫לא פועל גבוה‪ ,‬וגם לא פועל רווק)‪ ,‬לא ניתן להסיק לגביו דבר וודאי‪ ,‬ולכן הוא אינו סותר אף אחת משתי‬

                                                                                                         ‫הטענות‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10