Page 13 - ver2
P. 13
.23התשובה הנכונה היא (.)2
נקרא את המשפט שבו מופיע הביטוי שלגביו נשאלנו :״נמצא מתאם הדוק בין הטוב לאהוב :קטעים
שהמאזינים תפסו כמביעים שנאה ,פחד או אכזריות ,מצאו חן בעיניהם פחות מקטעים שהם דירגו בקצוות
הנגדיים של הסקלות״ (שורות .)27-29המתאם האמור הוא בעצם המתאם בין שני המדדים שהנבדקים
התבקשו לדרג )1( :המידה שהקטע מצא חן בעיניהם ( )2דירוג התוכן שהקטע מביע באחת משלוש סקלות
(ביטחון-פחד; אהבה-שנאה; טוב לב-אכזריות) .ניתן לומר שהקצה החיובי של כל סקלה הוא הקצה ״הטוב״,
והקצה השלילי הוא הקצה ״הרע״ ,והדירוג על אחת מהסקלות הללו העיד על המידה שבה התוכן שהקטע
הביע נתפס טוב בעיני הנבדקים .אם כן ,מתאם הדוק בין הטוב לאהוב ,פירושו שככל שקטע דורג קרוב יותר
לקצה החיובי באחת משלוש הסקלות ,כך המידה שהוא מצא חן בעיני הנבדקים הייתה גבוהה יותר גם כן.
נבדוק איזו מהתשובות מתארת קשר דומה.
תשובה ( )1אינה נכונה .בתשובה זו מתואר מתאם בין דירוגים של שתי סקלות ששימשו לדירוג המידה שבה
הקטע הביע משהו טוב בעיני המאזינים .כאמור ,כל קטע דורג לפי אחת משלוש הסקלות ,והמתאם שנשאלנו
לגביו עוסק בקשר שבין הדירוג על אחת הסקלות הללו ובין המידה שהקטע מצא חן בעיני המאזינים.
תשובה ( )2נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,המתאם בין הטוב לאהוב ,פירושו אכן כי ככל שקטע דורג קרוב יותר
ל״ביטחון״ ,״אהבה״ ו״טוב לב״ (כלומר לקצה ״הטוב״ של הסקלה) ,כך הוא מצא חן יותר בעיני הנבדקים.
תשובה ( )3אינה נכונה .מתוך הפסקה לא ניתן לדעת האם ובאיזו מידה הקטעים שהושמעו לנבדקים היו
מכוערים מבחינה מוזיקלית .נשים לב שאין בידינו מידע לגבי הקטעים עצמם ,אלא רק לגבי הדירוג
הסובייקטיבי שלהם מצד הנבדקים .גם אם הם דרגו קטעים פחות מכוערים קרוב יותר לקצה ״הטוב״ של
הסקלות השונות ,לא ניתן לדעת בוודאות אם דירוג זה שיקף נאמנה את ״מידת הכיעור״ של הקטע .כאמור,
המתאם שנשאלנו לגביו הוא המתאם בין דירוג סובייקטיבי של הקטע על אחת מהסקלות ,ובין המידה שהוא
מצא חן בעיני הנבדקים.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן הפסקה עולה כי המידה שבה הקטע מצא חן בעיני המאזינים שיקפה את מידת
ההנאה ממנה .כלומר ,זהו בעצם ׳הכלי׳ שבאמצעותו מדדו את ההנאה ,ולא שני מדדים שבדקו את המתאם
ביניהם (לפחות לא כזה שנידון בטקסט ,וכאמור ,גם לא המתאם שנשאלנו לגביו באופן ספציפי).

