Page 13 - ver2
P. 13

‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

‫נקרא את המשפט שבו מופיע הביטוי שלגביו נשאלנו‪ :‬״נמצא מתאם הדוק בין הטוב לאהוב‪ :‬קטעים‬
‫שהמאזינים תפסו כמביעים שנאה‪ ,‬פחד או אכזריות‪ ,‬מצאו חן בעיניהם פחות מקטעים שהם דירגו בקצוות‬
‫הנגדיים של הסקלות״ (שורות ‪ .)27-29‬המתאם האמור הוא בעצם המתאם בין שני המדדים שהנבדקים‬
‫התבקשו לדרג‪ )1( :‬המידה שהקטע מצא חן בעיניהם (‪ )2‬דירוג התוכן שהקטע מביע באחת משלוש סקלות‬
‫(ביטחון‪-‬פחד; אהבה‪-‬שנאה; טוב לב‪-‬אכזריות)‪ .‬ניתן לומר שהקצה החיובי של כל סקלה הוא הקצה ״הטוב״‪,‬‬
‫והקצה השלילי הוא הקצה ״הרע״‪ ,‬והדירוג על אחת מהסקלות הללו העיד על המידה שבה התוכן שהקטע‬
‫הביע נתפס טוב בעיני הנבדקים‪ .‬אם כן‪ ,‬מתאם הדוק בין הטוב לאהוב‪ ,‬פירושו שככל שקטע דורג קרוב יותר‬
‫לקצה החיובי באחת משלוש הסקלות‪ ,‬כך המידה שהוא מצא חן בעיני הנבדקים הייתה גבוהה יותר גם כן‪.‬‬

                                                                   ‫נבדוק איזו מהתשובות מתארת קשר דומה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו מתואר מתאם בין דירוגים של שתי סקלות ששימשו לדירוג המידה שבה‬
‫הקטע הביע משהו טוב בעיני המאזינים‪ .‬כאמור‪ ,‬כל קטע דורג לפי אחת משלוש הסקלות‪ ,‬והמתאם שנשאלנו‬

      ‫לגביו עוסק בקשר שבין הדירוג על אחת הסקלות הללו ובין המידה שהקטע מצא חן בעיני המאזינים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬המתאם בין הטוב לאהוב‪ ,‬פירושו אכן כי ככל שקטע דורג קרוב יותר‬
‫ל״ביטחון״‪ ,‬״אהבה״ ו״טוב לב״ (כלומר לקצה ״הטוב״ של הסקלה)‪ ,‬כך הוא מצא חן יותר בעיני הנבדקים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מתוך הפסקה לא ניתן לדעת האם ובאיזו מידה הקטעים שהושמעו לנבדקים היו‬
‫מכוערים מבחינה מוזיקלית‪ .‬נשים לב שאין בידינו מידע לגבי הקטעים עצמם‪ ,‬אלא רק לגבי הדירוג‬
‫הסובייקטיבי שלהם מצד הנבדקים‪ .‬גם אם הם דרגו קטעים פחות מכוערים קרוב יותר לקצה ״הטוב״ של‬
‫הסקלות השונות‪ ,‬לא ניתן לדעת בוודאות אם דירוג זה שיקף נאמנה את ״מידת הכיעור״ של הקטע‪ .‬כאמור‪,‬‬
‫המתאם שנשאלנו לגביו הוא המתאם בין דירוג סובייקטיבי של הקטע על אחת מהסקלות‪ ,‬ובין המידה שהוא‬

                                                                                        ‫מצא חן בעיני הנבדקים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי המידה שבה הקטע מצא חן בעיני המאזינים שיקפה את מידת‬
‫ההנאה ממנה‪ .‬כלומר‪ ,‬זהו בעצם ׳הכלי׳ שבאמצעותו מדדו את ההנאה‪ ,‬ולא שני מדדים שבדקו את המתאם‬

            ‫ביניהם (לפחות לא כזה שנידון בטקסט‪ ,‬וכאמור‪ ,‬גם לא המתאם שנשאלנו לגביו באופן ספציפי)‪.‬‬
   8   9   10   11   12   13