Page 11 - ver2
P. 11
תשובה ( )2אינה נכונה .בפסקה נכתב כי באותה תקופה היו שני מנגנונים נפרדים שהגנו על המוזיקה מפני
כיעור – מסורת הביצוע וכללי ההלחנה (שורה .)7מכאן ,שאין סיבה לטעון כי חריגה מכללי ההלחנה (מנגנון
)1מחייבת ביצוע שחרג מדרישות מסורת הביצוע (מנגנון )2של העת ההיא.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה נכתב כי כללי ההלחנה הכתיבו היצמדות למבנים מוזיקליים קבועים
והבטיחו איזון וסדר פנימי (שורה .)9אם כן ,חריגה מהכללים הללו פירושה הפרה של האיזון והסדר הפנימי,
ולא הגיוני לטעון כי היא מותרת כל עוד לא הופרו האיזון והסדר הפנימי של היצירה.
תשובה ( )4נכונה .בפסקה נכתב כי אפילו מוצרט ,שהיה מגדולי המלחינים ספג ביקורת אדירה כששילב
ביצירותיו קטעים נועזים (שורה – )11כלומר ,כשחרג מכללי ההלחנה .אם כן ,מהפסקה אכן עולה כי חריגה
מהכללים הללו בלתי לגיטימית גם כאשר בוצעה בידי מלחינים דגולים.
.20התשובה הנכונה היא (.)3
נבדוק איזה מהמשפטים המופיעים בתשובות מתאר באופן הטוב ביותר את היחס בתקופה הרומנטית לפי
כיעור במוזיקה.
תשובה ( )1אינה נכונה .מהפסקה עולה כי בתקופה הרומנטית התגבשה התפיסה שמותר למוזיקה לבטא גם
את המכוער כל עוד היא עצמה אינה מכוערת ,וצוין כי פותחו אמצעים מוזיקליים המאפשרים לבטא שנה,
אכזריות ואימה (שורות .)14-16כלומר ,יש להימנע מכך שהמוזיקה תהיה מכוערת כשלעצמה .לא נאמר דבר
לגבי המלצה להימנע מביטוי של כיעור במוזיקה ,אף שהיו אמצעים שאפשרו לבטא זאת.
תשובה ( )2אינה נכונה .בפסקה לא נטען כי באותה תקופה המלחין יכול לתת ביטוי לכיעור ביצירה רק אם
הימנעות מכך תגביל את הבעתו ,אלא – המלחין יכול היה לחרוג מכללי ההלחנה החדשים ,אשר אפשרו
להביע כיעור ,אם חש שהכללים מגבילים את הבעתו (שורות .)16-17כלומר ,רק אם סבר שיש צורך להביע
כיעור מעבר למה שהכללים החדשים אפשרו ,הייתה לו האפשרות לחרוג מהם.
תשובה ( )3נכונה .בפסקה נכתב כי בתקופה הרומנטית התגבשה התפיסה שמותר למוזיקה לבטא גם את
המכוער כל עוד היא עצמה אינה מכוערת ,וצוין כי פותחו אמצעים מוזיקליים המאפשרים לבטא שנה,
אכזריות ואימה (שורות .)14-16במילים אחרות ,אין מניעה שיצירה תעסוק גם בכיעור ,אך יש להקפיד על
יופייה של היצירה.
תשובה ( )4אינה נכונה .הטענה כי על המוזיקה לבטא את הטוב והנאצל ,ולכן יש להימנע מלהלחין מוזיקה
שהיא עצמה מכוערת ,משקפת את התפיסה שרווחה לגבי יופייה של המוזיקה בתקופה שקדמה למאה התשע-
עשרה (שורה ,)6ולא את היחס כלפי כיעור במוזיקה בתקופה הרומנטית.
.21התשובה הנכונה היא (.)4
הביטוי שלגביו נשאלנו ,״אופייה זה של המוזיקה המודרנית״ ,מופיע לאחר פירוט מאפייניה של מוזיקה זו –
״כללי ההלחנה המסורתיים התמוטטו :היצירות החדשות חסרו מבנה פנימי ברור ונשמע כאילו הולחנה
באופן אקראי .חריקות וזיופים היו לצלילים לגיטימיים ,והמבצעים למדו להפיקם במתכוון ונדרשו לשלוט
בהם לפי דרישות המלחין״ (שורות .)20-22כלומר ,המאפיינים הנזכרים בשורות אלו הם למעשה מאפיינה
של המוזיקה המודרנית .נבדוק כעת איזה מהמאפיינים בתשובות אינו משתקף בציטוט זה ,ולפיכך גם אינו
אחד המאפיינים שהביטוי ״אופייה זה של המוזיקה המודרנית״ מתייחס אליו.

