Page 7 - qua1
P. 7
דרך פתרון נוספת – הצבת מספרים נוחים –
כיוון שהשאלה מכילה רק נתוני יחס והתבקשנו למצוא יחס נוכל להציב מספרים נוחים לצורך
פתרון התרגיל.
נניח כי כאשר הם עובדים בנפרד הם מייצרים 10ארונות ,וכאשר הם עובדים יחדיו הם
מייצרים 15ארונות (פי .)1.5נניח גם ,לצורך הנוחות ,כי הספק זה הוא בשעה אחת.
בשבוע א ובשבוע ב הם עבדו את אותו מספר שעות ,ולכן נניח כי הם עבדו שעה אחת.
שבוע א' חולק ל – 2חצי מהזמן בקצב אחד וחצי מהזמן בקצב השני ,כלומר הם ייצרו 5
ארונות בחצי הראשון ו 7.5ארונות בחצי השני.
כלומר ,בסך הכל הם ייצרו 12.5ארונות בשבוע א.
בשבוע ב הם עבדו שעה בקצב אחיד ולכן ייצרו 15ארונות.
כעת נבדוק פי כמה גדולה העבודה בשבוע ב' משבוע א':
15 15 30 6
= = = =
1 25 25 5
12 2 2
.16השאלה שלפנינו היא שאלה העוסקת בדמיון בגאומטריה.
כאשר מסתכלים ראשית על המלבן רואים כי הוא חולק לשני משולשים ובתוך אחד
המשולשים הועבר קו מאונך שבעצם מקביל לצלע .משמע ,נוצר דמיון כי המשולש הקטן
האפור למשולש הגדול .BCD
יחס הדמיון ביניהם הוא 1:3כיוון ש זו הצלע של המשולש הקטן ו 3 זו הצלע של המשולש
הגדול.
כפי שלמדנו ,כדי למצוא את יחס השטחים עלינו להעלות בריבוע את יחס הדמיון –
12 1
(3) = 9
המשולש. מתוך 1 הוא האפור המשולש כלומר,
9
כיוון שהמשולש הוא חצי מהמלבן כולו נוכל לומר כי המשולש האפור הוא תשיעית מתוך החצי
1∙1= 1 -
9 2 18
מכאן ששטח המלבן גדול פי 18משטח המשולש האפור.