Page 8 - qua1
P. 8
הסקה מתרשים
.17השאלה שלפנינו עוסקת בממוצע הציונים בפועל בהיסטוריה של שלושת התלמידות מעפולה.
כיוון שחישוב הממוצע מרגיש מסורבל וארוך במקרה זה ניגש לתשובות ודרכן נראה את
מיקומי האיברים השונים סביב הממוצע.
• תשובה מספר – 1ממוצע ניחושי התלמידים לגבי ציוניהן בהיסטוריה.
ניתן לראות כי כל שלושת התלמידות מעפולה ניחשו מספרים הנמוכים מהציונים בפועל.
ולכן הממוצע בפועל הוא גבוה מממוצע הניחושים .מכאן שהתשובה אינה נכונה.
תשובה מספר – 2ממוצע ניחושי המורות לגבי ציוניהן בהיסטוריה .ניתן לראות כי מורה •
אחת ניחשה ציון נמוך יותר והשתיים האחרות ניחשו ציון גבוה יותר ולכן ממוצע
הניחושים של המורות בהחלט גבוה יותר .מכאן התשובה נכונה .אין צורך בשלב זה
להמשיך ולבדוק את שאר התשובות.
.18בשאלה שלפנינו עלינו לבדוק היחס בין שני דברים:
מספר הפעמים שהמורות להיסטוריה ניחשו במדויק את ציוני התלמידות אל מול המורות
לאנגלית.
ממוצע הסטייה בניחוש המורות להיסטוריה אל מול הסטייה בניחושי המורות לאנגלית.
ניתן ראשית לראות כי המורות להיסטוריה לא ניחשו
במדויק אף לא פעם אחת לעומת המורות לאנגלית
שניחשו במדויק פעם אחת.
בנוסף ,נחשב את גודלן הממוצע של הסטיות בשני
המקרים –
11+10+7−2+8+10 = 43 = 7 היסטוריה61:
6 6
9+9−8−9+0−2 = − 1 אנגלית:
6 6
לכן ,בערך מוחלט הסטייה של המורות לאנגלית יותר קטנה מהסטייה של המורות להיסטוריה.
.19בשאלה שלפנינו עלינו לבדוק ,בהשוואה בין 4תלמידות ,היכן סכום הסטיות (בערך מוחלט)
הוא הקטן ביותר.