Page 6 - ver1
P. 6

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬הממצא המתואר בתשובה זו אכן מתאים להיות זה שעליו התבסס החוקר‬
    ‫בהשערתו – הנבדקים היו מרוצים יותר ממשוב שלילי שהצביע על דמיון בין דעת הסביבה‬
      ‫ובין האופן בו תופס אדם את עצמו (נכללו בו רק תכונות שליליות שצוינו על ידי הנבדק)‪,‬‬
   ‫משהיו מרוצים ממשוב חיובי של הצביע על דמיון בין השניים (נכללו בו רק תכונות חיוביות‬
                                                                                 ‫שהנבדק לא ציין)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הממצא המתואר בתשובה זו (מרוצים מהמשוב של מראיין א יותר‬
   ‫משמרוצים מהמשוב של מראיין ג)‪ ,‬לא ניתן להסיק שדמיון דעת הסביבה לתפיסה העצמית‬
  ‫של אדם חשוב יותר משדעת הסביבה תהיה חיובית‪ ,‬שהרי בשני המשובים נכללו רק תכונות‬
     ‫המצביעות על כך שקיים דמיון בין דעת הסביבה לאופן בו אדם תופס את עצמו‪ ,‬ולא ניתן‬
               ‫לדעת האם הדבר עולה בחשיבותו על הידיעה כי לסביבתו יש רושם חיובי לגביו‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
     ‫כדי לקבוע איזה מן המשפטים שמופיעים בתשובות מסכם את הדברים שנכתבו על רנקה‬

                        ‫באופן הטוב ביותר‪ ,‬נבין תחילה את משמעותם כפי שעולה מן הפסקה‪.‬‬

  ‫"רנקה היה מטבעו אדם מתון‪ ,‬אבל לעתים בשל מתינותו עשוי אדם להחמיץ את אותה שעה‬
   ‫הרת – עתיד‪ ,‬שאם מחמיצים אותה שוב לא תחזור לעולם" –רנקה היה אדם מתון‪ ,‬ואנשים‬
  ‫מתונים עלולים לפספס הזדמנויות חשובות וחד‪-‬פעמיות כשהן נקרות בדרכם‪" .‬כהיסטוריון‬
‫ניחן רנקה ביכולת להבחין ברגעים מעין אלו גם כשנקרו בימיו‪ ,‬אך בשל מזגו חסר את התעוזה‬
 ‫והנחישות לנצל את יכולתו זו לפעול ולהשפיע על דמות מולדתו" – כהיסטוריון‪ ,‬רנקה דווקא‬
   ‫הצליח לזהות את ההזדמנויות הללו בעודן קורות‪ ,‬אך מכיוון שהיה מתון‪ ,‬לא ניצל זאת כדי‬

                                                                ‫לפעול ולהשפיע על דמות מולדתו‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬המשפט שמופיע בתשובה זו אכן מסכם את האמור בתורה הטובה ביותר –‬
     ‫כהיסטוריון היה רנה בעל כושר לזהות את רגעי ההכרעה בימיו‪ ,‬כלומר לזהות הזדמנויות‬

   ‫חשובות וחד פעמיות שיכולות להביא לשינוי‪ ,‬אך בגלל אופיו המתון לא ניצל כישרון זה כדי‬
   ‫להשפיע על החברה שחי בה ("אך בשל מזגו חסר את התעוזה והנחישות לנצל את יכולתו זו‬

                                                              ‫לפעול ולהשפיע על דמות מולדתו")‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬המשפט שמופיע בתשובה זו אינו מסכם את הפסקה באופן מדויק‪,‬‬
‫שכן עולה ממנו כי לרנקה הייתה כוונה להשפיע על החברה שחי בה ("הייתה לו לרועץ כשניסה‬
 ‫להשפיע על החברה בחי בה")‪ ,‬ואילו בפסקה לא נאמר כי הוא כן שאף לעשות כן‪ ,‬כי אם שלא‬

                                                                     ‫עשה זאת בשל אופיו המתון‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי רנקה לא הצליח לזהות את הרגעים החשובים‬
  ‫שבהם יכול היה להשפיע על החברה שחי בה‪ ,‬אף שכהיסטוריון היה לו הכושר להבחין בהם‪,‬‬
  ‫ואילו בפסקה נאמר כי כהיסטוריון הוא ניחן ביכולת לזהות את הרגעים הללו‪ ,‬אך בשל מזגו‬

                                               ‫המתון‪ ,‬לא ניצל יכולת זו כדי להשפיע על החברה‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי בזכות כשרונו של רנקה להבחין ברגעים בעלי‬
  ‫חשיבות היסטורית‪ ,‬היה לו הכוח להשפיע על החברה שחי בה‪ ,‬אך משום שהיה איש רוח לא‬
    ‫ניסה לעשות כן‪ .‬טענה זו אינה מסכמת את האמור בפסקה‪ ,‬שכן נאמר כי בתור היסטוריון‬

                                                                                                                       ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11