Page 5 - ver1
P. 5

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הקביעה כי על המורה להכיר ללומד דרכי חשיבה חדשות שיאפשרו‬
                                        ‫לו להרחיב את אופקיו היא קביעה שמתאימה לגישה המשחררת בלבד‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הקביעה כי על המורה להכיר ללומד דרכי חשיבה שיסייעו לו לממש‬
                     ‫את עצמו ולהשיג הישגים גבוהים היא קביעה המשלבת בין הגישה המטפחת ובין הגישה‬
                                                                                                         ‫הביצועית‪.‬‬
                     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הקביעה כי על המורה לסייע ללומד להגיע לידי מימוש עצמי‪ ,‬גם‬
                                        ‫במחיר ירידה בהישגים היא קביעה שמתאימה לגישה המטפחת בלבד‪.‬‬
                     ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬הקביעה כי על המורה לחתור להרחבת אופקיו של הלומד וכך לסייע לו‬

                  ‫להגיע לידי מימוש עצמי היא קביעה שמשלבת בין הגישה המטפחת ובין הגישה המשחררת‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                     ‫כדי לקבוע איזה מן הממצאים המתוארים בתשובות הוא המתאים ביותר להיות הממצא‬
                  ‫המרכזי שעליו הסתמך החוקר‪ ,‬עלינו תחילה להבין את הקשר בין הניסוי עצמו לבין מסקנת‬

                                                                                              ‫החוקר שעלתה מכך‪.‬‬

                   ‫לאחר שציינו הנבדקים תכונות מרכזיות המאפיינות אותם‪ ,‬נערך לכל אחד מהם ריאיון עם‬
                    ‫שלושה מראיינים‪ ,‬אשר בסופו קיבל מכל מראיין משוב פיקטיבי אשר לרושם שהוא הותיר‬
                 ‫עליו‪ .‬במשוב של מראיין א צוינו רק תכונות חיוביות שהנבדק ציין בעצמו; במשוב של מראיין‬
                     ‫ב צוינו תכונות חיוביות שהנבדק כלל לא ציין; במשוב של מראיין ג צוינו תכונות שליליות‬
                    ‫שהנבדק ציין בעצמו‪ .‬על סמך תגובות הנבדקים למשובים הללו הסיק החוקר כי לבני אדם‬
                ‫חשוב שדעת הסביבה עליהם תהיה דומה לתפיסתם העצמית‪ ,‬יותר משחשוב להם שהיא תהיה‬

                                                                                                            ‫חיובית‪.‬‬
                 ‫אם כן‪ ,‬עלינו לחפש ממצא שמשקף מצב בו הנבדקים היו יותר מרוצים ממשוב שלילי שתואם‬

                    ‫את האופן בו הם רואים את עצמם‪ ,‬דהיינו המשוב שניתן על ידי מראיין ג‪ ,‬משהיו מרוצים‬
                   ‫ממשוב חיובי שאינו תואם את האופן בו הם רואים את עצמם‪ ,‬דהיינו המשוב שניתן על ידי‬

                                                                                                          ‫מראיין ב‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן הממצא המתואר בתשובה זו (מרוצים מהמשוב של מראיין א יותר‬
                   ‫משמרוצים מהמשוב של מראיין ב)‪ ,‬לא ניתן להסיק שדמיון דעת הסביבה לתפיסה העצמית‬
                     ‫של אדם חשוב יותר משדעת הסביבה תהיה חיובית‪ ,‬שהרי בשני המשובים נכללו תיאורים‬
                                                                                                    ‫חיוביים בלבד‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן הממצא המתואר בתשובה זו (מרוצים מהמשוב של מראיין ב יותר‬
                   ‫משמרוצים מהמשוב של מראיין ג)‪ ,‬לא ניתן להסיק שדמיון דעת הסביבה לתפיסה העצמית‬
                  ‫של אדם חשוב יותר משדעת הסביבה תהיה חיובית‪ ,‬שהרי הוא דווקא מצביע על ההיפך מכך‬
                      ‫– הנבדקים היו מרוצים יותר ממשוב שאינו מצביע על דמיון בין דעת הסביבה לתפיסתם‬

                 ‫העצמית אך הוא משוב חיובי (נכללו בו רק תכונות חיוביות שלא צוינו על ידי הנבדק)‪ ,‬משהיו‬
                 ‫מרוצים ממשוב שלילי שכן הצביע על דמיון בין השניים (נכללו בו רק תכונות שליליות שצוינו‬

                                                                                                    ‫על ידי הנבדק)‪.‬‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10