Page 11 - ver1
P. 11

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬תחילה נעמוד על עמדתו של תדהר כפי שעולה מן האמור בראשית המשפט ‪-‬‬
                  ‫תדהר נודע בתור חסיד נלהב של משנתה של פלדמן‪ ,‬המתנגדת להרחבת סמכויותיהם של שרי‬

                       ‫הממשלה‪ .‬כלומר‪ ,‬פלדמן ותדהר סבורים שאין להרחיב את הסמכויות של שרי הממשלה‬
                   ‫(מתנגדת להרחבה = אין להרחיב)‪ .‬נשים לב כי לפני שהוצגה עמדתו הופיעה המילה אף אשר‬
                 ‫מציינת קשר של ויתור‪ ,‬כלומר התרחשות שנוגדת את המצופה‪ .‬אם כן‪ ,‬נצפה שהעמדה שהציג‬
                  ‫בנאומו תהיה מנוגדת לזו שתוארה בחלקו הראשון של המשפט‪ .‬ואכן‪ ,‬לפי ההשלמה שמוצעת‬

                               ‫בתשובה זו‪ ,‬תדהר הציג עמדה שונה מעמדתה של פלדמן‪ ,‬וטען כי יש לצמצם את‬
                                                                                                      ‫סמכויותיהם‪.‬‬

                      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נעמוד על עמדתו של תדהר כפי שעולה מן האמור בראשית‬
                   ‫המשפט ‪ -‬תדהר נודע בתור מבקר חריף של משנתה של פלדמן‪ ,‬המתנגדת להעלאת שכרם של‬
                 ‫שרי הממשלה‪ .‬כלומר‪ ,‬תדהר סבורה שאין להעלות את שכר השרים‪ ,‬ואילו תדהר מאמין שיש‬

                        ‫לאפשר זאת‪ .‬נשים לב כי לפני שהוצגה עמדתו הופיעה המילה אף אשר מציינת קשר של‬
                  ‫ויתור‪ ,‬כלומר התרחשות שנוגדת את המצופה‪ .‬פירוש הדבר כי נצפה שהוא יציג בנאומו עמדה‬
                  ‫שדווקא מנוגדת לזו שלו ומתאימה לעמדתה של פלדמן‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בהשלמה שמוצעת‬

                   ‫בתשובה זו‪ ,‬לפיה העמדה שהציג בנאומו שונה מעמדתה של פלדמן‪ ,‬וטען כי יש להקפיא את‬
                             ‫שכרם‪( .‬שהרי טענה זו מתאימה לעמדה שלו‪ ,‬ואינה מתאימה לעמדתה של פלדמן)‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                     ‫ההפניה לגביה נשאלנו לקוחה מהמשפט האחרון בפסקה הראשונה – "דוגמה מעניינת לכך‬
                    ‫נמצאה במחקר על הרגלי איסוף הצוף של דבורים" (שורה ‪ .)3‬ניתן להבין כי היא מתייחסת‬
                    ‫לדבר מסוים שתואר קודם לכן – "כאשר עומדות בפני בעל חיים שתי אפשרויות שהתועלת‬
                  ‫שאפשר להפיק מהן בממוצע היא שווה‪ ,‬הוא מעדיף בבירור את זו שיש בה פחות אי – ודאות‪,‬‬
                   ‫כלומר פחות סיכון מבחינתו" (שורות ‪ .)1-2‬אם כן‪ ,‬דוגמה לכך‪ ,‬היא דוגמה להעדפתו של בעל‬

                                                                   ‫חיים את האפשרות שיש בה פחות אי – ודאות‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה לא נאמר כי קיים כלל שלפיו יש פחות אי – וודאות במצבים‬
                      ‫שבהם יש שתי אפשרויות שאפשר להפיק מהן תועלת שווה‪ ,‬כי אם שמבין שתי אפשרויות‬
                    ‫שהתועלת אשר ניתן להפיק מהן שווה‪ ,‬יבחר בעל החיים את האפשרות שיש בה פחות אי –‬
                                                                                                            ‫וודאות‪.‬‬
                     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה לא נאמר כי מצבים שבהם יש שתי אפשרויות לבחירה הם‬

                  ‫שכיחים בטבע‪ ,‬כי אם שהימנעות מסיכון היא שכחה מאוד בעולם החי‪ ,‬וההימנעות מהסיכון‬
                                           ‫באה לידי ביטוי בין השאר במצבים בהם יש שתי אפשרויות לבחירה‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬המילה "לכך" אינה מתייחסת לעובדה שאפשר להפיק תועלת שווה‬
                    ‫משתי אפשרויות‪ ,‬כי אם לעובדה שבמצב מעין זה‪ ,‬בעל החיים יעדיף את האפשרות שבה יש‬
                   ‫פחות אי וודאות (שהרי היא מדגימה את הנושא העיקרי שנידון בפסקה – הימנעות מסיכון)‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬דוגמה "לכך" היא דוגמה להעדפת האפשרות שבה יש פחות אי –‬

                                                                                                             ‫ודאות‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14