Page 4 - ver1
P. 4
תשובה ( )4אינה נכונה .מחנך בחטיבת ביניים שהקדיש 5שעות שבועיות לעבודה פרטנית עם
תלמידיו הפר את סעיף א' ,שכן נאמר כי היקף השעות השבועיות שיקדיש מחנך בחטיבת
הביניים לעבודה פרטנית הוא 4שעות בדיוק.
.10התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן הטענות בנוגע לבעלי שמיעה אבסולוטית אשר מופיעות בתשובות נטענה
בפסקה ,נבין תחילה את האמור בה.
תחילה נאמר כי אדם בעל שמיעה אבסולוטית יכול לזהות מיד את גובהו המדויק של צליל,
שלא באופן יחסי לצליל אחר ,וכי יש שני סוגים של שמיעה אבסולוטית – אקטיבית
ופאסיבית .לאחר מכן נאמר כי "בעלי שמיעה אבסולוטי אקטיבית ,נוסף על יכולתם לזהות
צלילים( ,כלומר יכולת זו משותפת לשני הסוגים) יכולים גם להפיק בשירה כל צליל רצוי
(יכולת שקיימת רק בשמיעה אבסולוטית אקטיבית)".
תשובה ( )1אינה נכונה .בתשובה זו נטען כי בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית מסוגלים לשיר
כל צליל רצוי אך לא תמיד יכולים לזהות צלילים ,ואילו בפסקה נאמר כי היכולת לזהות
צלילים משותפת לשני סוגי השמיעה האבסולוטית.
תשובה ( )2אינה נכונה .תשובה זו מבחינה בין שני סוגי השמיעה האבסולוטית ביכולת להפיק
צליל שלא ביחס לצליל אחר ,בעוד שבפסקה אין כל התייחסות לכך ,כי אם לעובדה שבשני
המצבים ,בעלי שמיעה אבסולוטית מסוגלים מיד לזהות את גובו של צליל שלא ביחס לצליל
אחר.
תשובה ( )3אינה נכונה .תשובה זו מבחינה בין שני סוגי השמיעה האבסולוטית במידת הדיוק
של זיהוי והפקת צלילים ,בעוד שבפסקה אין כל התייחסות לכך (למידת הדיוק).
תשובה ( )4נכונה .מן האמור אכן עולה כי בעלי שמיעה אבסולוטית משני הסוגים יכולים מיד
לזהות את גובהם המדויק של צלילים ,אולם רק בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית מסוגלים
גם לשיר כל צליל רצוי.
.11התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן הקביעות המופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר לתאר את גישתו של
פוסטמן בכתביו המאוחרים ,עלינו תחילה להבין מן האמור בפסקה מהי גישה זו.
בפסקה מתוארות שלוש גישות עיקריות לחינוך:
הגישה הביצועית " -תפקיד ההוראה להוביל את הלומד להישגים גבוהים" ,הגישה המטפחת -
"תפקיד ההוראה לסייע ללומד להגיע לידי מימוש עצמי" והגישה המשחררת – "תפקיד
ההוראה להרחיב את אופקיו של הלומד ולהכיר לו דרכי חשיבה חדשות" .נאמר כי פוסטמן
מעולם לא היה מחסידי הגישה הביצועית ,ומכתביו המוקדמים נשקפת עמדה המתאימה
לגישה המטפחת ,ואילו מכתביו המאוחרים נשקפת עמדה המשלבת בינה ,כלומר בין הגישה
המטפחת ,ובין הגישה המשחררת.
4