Page 4 - ver1
P. 4

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מחנך בחטיבת ביניים שהקדיש ‪ 5‬שעות שבועיות לעבודה פרטנית עם‬
     ‫תלמידיו הפר את סעיף א'‪ ,‬שכן נאמר כי היקף השעות השבועיות שיקדיש מחנך בחטיבת‬
                                                    ‫הביניים לעבודה פרטנית הוא ‪ 4‬שעות בדיוק‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .10‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
   ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות בנוגע לבעלי שמיעה אבסולוטית אשר מופיעות בתשובות נטענה‬

                                                             ‫בפסקה‪ ,‬נבין תחילה את האמור בה‪.‬‬

   ‫תחילה נאמר כי אדם בעל שמיעה אבסולוטית יכול לזהות מיד את גובהו המדויק של צליל‪,‬‬
           ‫שלא באופן יחסי לצליל אחר‪ ,‬וכי יש שני סוגים של שמיעה אבסולוטית – אקטיבית‬

   ‫ופאסיבית‪ .‬לאחר מכן נאמר כי "בעלי שמיעה אבסולוטי אקטיבית‪ ,‬נוסף על יכולתם לזהות‬
     ‫צלילים‪( ,‬כלומר יכולת זו משותפת לשני הסוגים) יכולים גם להפיק בשירה כל צליל רצוי‬
                                         ‫(יכולת שקיימת רק בשמיעה אבסולוטית אקטיבית)"‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית מסוגלים לשיר‬
      ‫כל צליל רצוי אך לא תמיד יכולים לזהות צלילים‪ ,‬ואילו בפסקה נאמר כי היכולת לזהות‬
                                             ‫צלילים משותפת לשני סוגי השמיעה האבסולוטית‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תשובה זו מבחינה בין שני סוגי השמיעה האבסולוטית ביכולת להפיק‬
    ‫צליל שלא ביחס לצליל אחר‪ ,‬בעוד שבפסקה אין כל התייחסות לכך‪ ,‬כי אם לעובדה שבשני‬
  ‫המצבים‪ ,‬בעלי שמיעה אבסולוטית מסוגלים מיד לזהות את גובו של צליל שלא ביחס לצליל‬
                                                                                              ‫אחר‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תשובה זו מבחינה בין שני סוגי השמיעה האבסולוטית במידת הדיוק‬
              ‫של זיהוי והפקת צלילים‪ ,‬בעוד שבפסקה אין כל התייחסות לכך (למידת הדיוק)‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי בעלי שמיעה אבסולוטית משני הסוגים יכולים מיד‬
‫לזהות את גובהם המדויק של צלילים‪ ,‬אולם רק בעלי שמיעה אבסולוטית אקטיבית מסוגלים‬

                                                                           ‫גם לשיר כל צליל רצוי‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
 ‫כדי לקבוע איזו מן הקביעות המופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר לתאר את גישתו של‬

             ‫פוסטמן בכתביו המאוחרים‪ ,‬עלינו תחילה להבין מן האמור בפסקה מהי גישה זו‪.‬‬

                                                ‫בפסקה מתוארות שלוש גישות עיקריות לחינוך‪:‬‬
‫הגישה הביצועית ‪" -‬תפקיד ההוראה להוביל את הלומד להישגים גבוהים"‪ ,‬הגישה המטפחת ‪-‬‬

       ‫"תפקיד ההוראה לסייע ללומד להגיע לידי מימוש עצמי" והגישה המשחררת – "תפקיד‬
   ‫ההוראה להרחיב את אופקיו של הלומד ולהכיר לו דרכי חשיבה חדשות"‪ .‬נאמר כי פוסטמן‬

    ‫מעולם לא היה מחסידי הגישה הביצועית‪ ,‬ומכתביו המוקדמים נשקפת עמדה המתאימה‬
  ‫לגישה המטפחת‪ ,‬ואילו מכתביו המאוחרים נשקפת עמדה המשלבת בינה‪ ,‬כלומר בין הגישה‬

                                                               ‫המטפחת‪ ,‬ובין הגישה המשחררת‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9