Page 10 - ver1
P. 10

‫השיטה השנייה (הטרי ביותר נצרך ראשון – מתאים)‪ ,‬גם אם פירוש הדבר שנאלץ להשליך את‬
‫הירקות הישנים מן המקרר‪ .‬כשמדובר במוצרי חלב‪ ,‬הדבר החשוב ביותר הינו שלא יתקלקלו‪,‬‬
‫כלומר אין הכרח לצרוך את הטריים ביותר (גם אם אינם טריים מאוד‪ ,‬העיקר שלא יתקלקלו‬

       ‫במקרר)‪ ,‬ולכן לגביהם עדיפה השיטה הראשונה (הכי פחות טרי נצרך ראשון – מתאים)‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בחלקה הראשון של הפסקה מתוארות שתי שיטות לצריכת מוצרי‬
    ‫מזון שנמצאים במקרר‪ :‬הראשונה היא "נכנס אחרון – יוצא ראשון"‪ ,‬כלומר המוצר הטרי‬
‫ביותר נצרך ראשון‪ ,‬והשנייה היא "נכנס ראשון – יוצא ראשון"‪ ,‬כלומר המוצר הכי פחות טרי‬
     ‫נצרך ראשון‪ .‬בחלקה השני של הפסקה הוסבר כי הבחירה באחת מן השיטות הללו תלויה‬
‫בסוג המוצר שנצרך‪ :‬כשמדובר בירקות‪ ,‬טריותם חשובה ביותר‪ ,‬ולכן עדיף לנקוט לגביהם את‬
  ‫השיטה השנייה (הכי פחות טרי נצרך ראשון)‪ ,‬גם אם הירקות הישנים יותר עלולים להרקיב‬

        ‫במקרר‪ .‬אם כן‪ ,‬אין היגיון בהשלמה זו שכן אם כאשר מדובר בירקות‪ ,‬צריכת הירקות‬
‫הטריים ביותר היא הדבר הכי חשוב‪ ,‬אזי שלצריכתם מתאימה השיטה הראשונה (נכנס אחרון‬

     ‫יוצא ראשון)‪ ,‬ולא השיטה השנייה‪ .‬כמו כן‪ ,‬אם עבור ירקות נעשה שימוש בשיטה השנייה‪,‬‬
          ‫פירוש הדבר שהירקות הישנים הם אלה שיוצאים קודם‪ ,‬ולפיכך לא ירקיבו במקרר‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
    ‫אף שחבר הכנסת תדהר נודע בתור מבקר חריף של משנתה של פלדמן‪ ,‬המתנגדת להעלאת‬
  ‫שכרם של שרי הממשלה‪ ,‬הוא הציג אמש בנאומו עמדה שאינו שונה מעמדתה שלה‪ ,‬וטען כי‬

                                                                           ‫יש להקפיא את שכרם‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נעמוד על עמדתו של תדהר כפי שעולה מן האמור בראשית‬
             ‫המשפט ‪ -‬תדהר נודע בתור חסיד נלהב של משנתה של פלדמן‪ ,‬המתנגדת לצמצום‬

  ‫סמכויותיהם של שרי הממשלה‪ .‬כלומר‪ ,‬פלדמן ותדהר סבורים שאין לצמצם את הסמכויות‬
 ‫של שרי הממשלה (מתנגדת לצמצום = אין לצמצם)‪ .‬נשים לב כי לפני שהוצגה עמדתו הופיעה‬
 ‫המילה אף אשר מציינת קשר של ויתור‪ ,‬כלומר התרחשות שנוגדת את המצופה‪ .‬אם כן‪ ,‬נצפה‬
  ‫שהעמדה שהציג בנאומו תהיה מנוגדת לזו שתוארה בחלקו הראשון של המשפט‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין‬

   ‫היגיון בהשלמה שמוצעת בתשובה זו‪ ,‬לפיה תדהר הציג בנאומו עמדה שאינה מתיישבת עם‬
‫עמדתה של פלדמן (שהיא למעשה גם העמדה שלו)‪ ,‬וטען כי יש להאציל להם סמכויות נוספות‬

             ‫(שהרי האצלת סמכויות נוספות אינה מנוגדת לאי ‪ -‬צמצום הסמכויות הקיימות)‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נעמוד על עמדתו של תדהר כפי שעולה מן האמור בראשית‬
‫המשפט ‪ -‬תדהר נודע בתור מבקר חריף של משנתה של פלדמן‪ ,‬המתנגדת להגבלת גובה שכרם‬
‫של שרי הממשלה‪ .‬כלומר‪ ,‬פלדמן חושבת שאין להגביל את גובה השכר (מתנגדת להגבלת גובה‬
  ‫השכר)‪ ,‬ותדהר סבור שדווקא יש להגביל את גובה השכר (מבקר חריף של משנתה של פלדמן‬
  ‫לפיה אין להגביל את גובה השכר)‪ .‬נשים לב כי לפני שהוצגה עמדתו הופיעה המילה אף אשר‬
   ‫מציינת קשר של ויתור‪ ,‬כלומר התרחשות שנוגדת את המצופה‪ .‬פירוש הדבר כי נצפה שהוא‬
 ‫יציג בנאומו עמדה שדווקא מנוגדת לזו שלו ומתאימה לעמדתה של פלדמן‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון‬
   ‫בהשלמה שמוצעת בתשובה זו‪ ,‬לפיה העמדה שהציג אמנם דומה לעמדתה של פלדמן (אינה‬
      ‫שונה = דומה) וטען שיש לקבוע תקרה לשכרם של שרי הממשלה‪( .‬שהרי פלדמן מתנגדת‬

                                                                                  ‫להגבלת השכר)‪.‬‬

                                                                                                                      ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14