Page 7 - ver2
P. 7

‫האפשרות הראשונה היא שנועה תיעלב כיוון שהיא לא הוזמנה למסיבה ומיכל כן הוזמנה‪ .‬האפשרות‬
                                      ‫השנייה היא שנועה תיעלב כיוון שאם היא תוזמן למסיבה‪ ,‬גם סמדר תוזמן אליה‪.‬‬

                             ‫נבדוק איזו מן השאלות המופיעות בתשובות מראה שנועה לא הבינה את דבריה של דקלה‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אם הדס שאלה את דקלה מדוע היא אינה יכולה שלא להזמין את מיכל וכך למנוע‬
              ‫את הסכנה שנועה תיעלב אם לא תוזמן‪ ,‬אזי שהיא הבינה שנועה תיעלב מכך שמיכל הוזמנה בעוד שהיא‬
                ‫לא הוזמנה למסיבה‪ ,‬ולכן אי הזמנתה של מיכל למסיבה תמנע הסכנה שנועה תיעלב מכך שגם היא לא‬
                                                                                                                    ‫הוזמנה‪.‬‬

             ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אם הדס שאלה את דלקה מדוע היא מוכרחה להזמין את סמדר‪ ,‬אזי שהיא הבינה‬
                                                      ‫את דבריה המפורשים של דקלה כי היא אכן מוכרחה לעשות זאת‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אם הדס שאלה את דקלה מדוע אינה סבורה שנועה תיעלב בכל מקרה שלא תוזמן‪,‬‬
            ‫גם אם מיכל לא תוזמן‪ ,‬אזי שהיא הבינה כי דקלה מניחה שנועה תיעלב אם לא תוזמן רק במקרה בו מיכל‬

                                                                                        ‫הוזמנה (כפי שאכן עולה מדבריה)‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מדבריה של דקלה עולה כי לא קיימת כל אפשרות שסמדר לא תוזמן‪ ,‬לפיכך‪ ,‬אם הדס‬

                   ‫שאלה את דקלה מדוע היא חושבת שנועה תיעלב אם לא תזמין את סמדר‪ ,‬אזי שהיא לא הבינה את‬
                                                                                                                     ‫דבריה‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות המופיעות בתשובות היא הטענה המרכזית בציטוט‪ ,‬נבין תחילה את תוכנו‪.‬‬
              ‫כותב הציטוט דוחה את הטענה לפיה העלאת ההישגים הלימודיים של התלמידים בישראל בהכרח תביא‬
                 ‫להעמקת הפערים הלימודיים בין קבוצות שונות‪ ,‬שכן מחקרים מראים כי הקשר בין הדברים (העלאת‬
              ‫הישגים והגדלת פערים לימודיים) הוא מקרי בהחלט‪ .‬כלומר‪ ,‬דבר אחד יכול לקרות מבלי שהדבר האחר‬

                                                                                                              ‫יתרחש גם כן‪.‬‬

                ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הטענה המרכזית בציטוט הינה שבהחלט תיתכן עלייה בהישגים של תלמידי‬
              ‫מערכת החינוך גם מבלי שיגדלו הפערים בין קבוצות התלמידים השונות (שהרי‪ ,‬הקשר בין הדברים הוא‬

                                                                                                             ‫מקרי בהחלט)‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן הטענה המופיעה בתשובה זו עולה כי ייתכן שקיים קשר בין העלאת הישגי‬
             ‫התלמידים ובין העמקת הפערים בן קבוצות שונות ("אם זו באה ידי ביד עם‪ ,)"...‬בעוד שמן הציטוט עולה‬

                                                                         ‫כי הוכח שהקשר בין הדברים הוא מקרי בהחלט‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן הטענה המופיעה בתשובה זו עולה כי ייתכן שקיים קשר בין העלאת הישגי‬
            ‫התלמידים ובין העמקת הפערים בן קבוצות שונות ("גם אם יצומצמו הפערים‪ ...‬לא יביא הדבר לידי עלייה‬

                                ‫בהישגים‪ )"...‬בעוד שמן הציטוט עולה כי הוכח שהקשר בין הדברים הוא מקרי בהחלט‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬המחקרים המעידים כי הקשר בין העלאת הישגי התלמידים להגדלת הפערים בין‬

                    ‫הקבוצות השונות הוא מקרי בהחלט נועדו להפריך את הטענה כי העלאת הישגי התלמידים גורמת‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12