Page 4 - ver2
P. 4

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אדם הצופה בסרט בלי לשמוע דבר‪ ,‬ומנסה להעריך מה הדמויות אומרות לפי‬
       ‫תנועות השפתיים שלהן אמנם מנסה למדוד דבר מה באופן עקיף‪ ,‬אך הוא יודע בוודאות מה המקור‬
   ‫הספציפי לדבר אותו הוא מבקש "למדוד" (על פי תנועות השפתיים של כל דמות הוא מנסה להעריך מה‬

                                                                               ‫היא אמרה – הדמות = המקור)‬
     ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מצב בו אדם עומד מחוץ לאצטדיון כדורגל ומנסה ללמוד על המתרחש במגרש על פי‬
     ‫הקולות של עשרות אלפי האוהדים שנמצאים בו‪ ,‬הוא אכן מצב שמגבלותיו דומות למגבלות ה‪.EEG-‬‬

          ‫האדם עצמו מקביל ל‪ ,EEG-‬שכן שניהם מנסים למדוד דבר מה באופן עקיף (האדם מנסה ללמוד‬
       ‫מהקולות המגיעים אל מחוץ לאצטדיון על המתרחש בתוכו)‪ .‬בדומה ל‪ ,EEG-‬גם האדם יכול לשמוע‬
   ‫ממקומו קולות חזקים מאוד המופקים בסנכרון (כמו למשל שירת ההמנון‪ ,‬או קריאת "בוז" או "גול")‪,‬‬

                        ‫כמו כן‪ ,‬אין באפשרותו להצביע על המיקום הספציפי של הקולות אותם הוא שומע‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬במצב המתואר בתשובה זו אין כל ניסיון למדוד דבר מה בצורה עקיפה – החוקר‬
  ‫מנסה לאמוד את מספר החיידקים על ידי התבוננות ישירה בהם דרך מיקרוסקופ‪ ,‬שאף מגדיל ומחדד לו‬

                                                                              ‫את היכולת לצפות בהם בבירור‪.‬‬
          ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬במצב המתואר בתשובה זו הניסיון למדוד דבר מה משפיע על הדבר עצמו‬
        ‫(התנהגות החפרפרות מושפעת מהחדרת אמצעי מעקב שנועד לסייע ללמידה על אורח חייהן)‪ ,‬בעוד‬

                                      ‫שבפעילותו של ה‪ EEG-‬הוא אינו משפיע על הפעילות אותה הוא מודד‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .10‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות משקפת את החיסרון שמצא כותב הפסקה בספרו של‬

                                                                               ‫אקו‪ ,‬נין תחילה את האמור בה‪.‬‬

         ‫בראשית הפסקה נאמר כי בספרו‪ ,‬טוען אקו כי לאורך השנים השתנה אידיאל היופי ("לכל תקופה‬
 ‫בהיסטוריה האנושית יש אידיאל יופי מיוחד משלה")‪ ,‬והוא אף מציג אידיאלים שונים שהתפתחו במהלך‬
‫ההיסטוריה האנושית‪ .‬עם זאת‪ ,‬לאחר שהציג דוגמות שונות לאידיאל היופי‪ ,‬הוא אינו מספק הסבר לאופן‬

   ‫ולסיבות שהביאו לשינויים במושגי היופי ("אינו מנסה להסביר כיצד ומדוע מתפתחים ומשתנים מושגי‬
‫היופי")‪ .‬מכך ניתן להבין אם כן‪ ,‬כי כותב הפסקה סבור שהחיסרון בספרו של אקו‪ ,‬הינו שהוא מציג תופעה‬

                             ‫מסוימת‪ ,‬אך אינו מסביר את הגורמים העומדים בבסיסה (=הסיבות לתופעה)‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬החיסרון שכותב הפסקה מצא בספרו של אקו הוא היעדר הניסיון להתחקות‬
                                             ‫אחר הסיבות לתופעה הנבחנת בספרו (שינויים באידיאל היופי)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מו האמור לא עולה כי כותב הפסקה סבור שעל אקו היה להציג את כל האידיאלים‬
        ‫השונים‪ ,‬שכן הוא ציין לחיוב את העובדה שאקו הביא בספרו מגוון של דוגמאות אשר המחישו את‬
                                                              ‫השינויים שחלו באידאל זה לאורך ההיסטוריה‪.‬‬
        ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי אקו דווקא הביא ראיות לנכונותה של הטענה כי לאורך‬

                                                                                                                           ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9