Page 9 - ver1
P. 9
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי הספר גדוש מידע ,ציטטות ,טענות והבחנות,
שאינם קשורים זה לזה באופן מאורגן ,ולא כי הם קשורים לנושאו של הספר קשר רופף בלבד,
כפי שנטען בתשובה זו .כמו כן ,נשים לב כי בטענה זו אין כל התייחסות לדמיון בין תוכן הספר
לאופן שבו הוא כתוב .עניין ,אשר כאמור ,עומד בבסיס טענתו העיקרית של המבקר.
תשובה ( )2אינה נכונה .אומנם מן הפסקה עולה כי המבקר סבור שהקריאה בספר עלולה
להיות מבלבלת ,כפי שנטען בתשובה זו ,אך אין בה כל התייחסות לנקודה מהותית בדבריו
של המבקר – הקשר בין נושא הספר לאופן הכתיבה.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן הפסקה עולה כי המבקר סבור שהכתיבה האקלקטית והמקוטעת
מבלבלת ומקשה על הבנת תוכן הספר ,וכי הדבר תואם את הנושא שבו הוא עוסק .ולא כי
הוא מדגים את הדרך הנאותה לכתוב ספרים בימינו ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )4נכונה .מן האמור אכן עולה כי טענתו העיקרית של המבקר היא שמבנה הספר
תואם את התחום שבו הוא עוסק (״כתיבה אקלקטית ומקוטעת התואמת את העולם
הדיגיטלי שבו אנו חיים״) ,וכי דבר זה גורם לחיסרון בולט שלו (״ ...עד שהקוראים הנבוכים
אינם מוצאים את ידיהם ורגליהם בו״).
.16התשובה הנכונה היא (.)4
בשאלה זו הוצגו בפנינו ארבעה נתונים ,שאחד מהם מחליש את מסקנת החוקרים ,ואילו
שילובם של שניים אחרים מחליש אותה אף הוא .נתבקשנו לקבוע מהו הנתון הנותר .כדי
לעשות זאת ,נעמוד תחילה על המסקנה האמורה ,כמו גם על הממצאים שממנה היא נובעת,
ולאחר מכן נבחן את התשובות לאור כך.
נאמר לנו שככל שההפסקות בבתי הספר היו ארוכות יותר ,כך ציוני התלמידים גבוהים יותר.
בשל כך הסיקו החוקרים כי הפסקה ארוכה תורמת לשיפור בציוני התלמידים .כעת נבדוק
איזה מן הנתונים אינו תורם להחלשת מסקנה זו.
תשובה ( )3( + )1אינן נכונות .אם בבתי ספר שבהם מלמדים מורים צעירים ההפסקות ארוכות
יותר ( )3ונרשמו אליהם בעיקר תלמידים שציוניהם בחטיבת הביניים היו גבוהים במיוחד (,)1
אזי אורך ההפסקות לא תרם לשיפור ביצועי התלמידים ,שהרי מלכתחילה מדובר בתלמידים
בעלי יכולות גבוהות.
תשובה ( )2אינה נכונה .אם בבתי ספר שבהם ציוני התלמידים גבוהים במיוחד ההפסקות
ארוכות משום שהמורים מספיקים ללמד את החומר בזמן קצר ,אזי לאורך ההפסקות אין
השפעה על ביצועי התלמידים ,אלא להיפך – הן התארכו מאחר שהתלמידים מגיעים להישגים
גבוהים.