Page 9 - ver1
P. 9

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הספר גדוש מידע‪ ,‬ציטטות‪ ,‬טענות והבחנות‪,‬‬
‫שאינם קשורים זה לזה באופן מאורגן‪ ,‬ולא כי הם קשורים לנושאו של הספר קשר רופף בלבד‪,‬‬
‫כפי שנטען בתשובה זו‪ .‬כמו כן‪ ,‬נשים לב כי בטענה זו אין כל התייחסות לדמיון בין תוכן הספר‬

        ‫לאופן שבו הוא כתוב‪ .‬עניין‪ ,‬אשר כאמור‪ ,‬עומד בבסיס טענתו העיקרית של המבקר‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אומנם מן הפסקה עולה כי המבקר סבור שהקריאה בספר עלולה‬
‫להיות מבלבלת‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪ ,‬אך אין בה כל התייחסות לנקודה מהותית בדבריו‬

                                          ‫של המבקר – הקשר בין נושא הספר לאופן הכתיבה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי המבקר סבור שהכתיבה האקלקטית והמקוטעת‬
‫מבלבלת ומקשה על הבנת תוכן הספר‪ ,‬וכי הדבר תואם את הנושא שבו הוא עוסק‪ .‬ולא כי‬

                 ‫הוא מדגים את הדרך הנאותה לכתוב ספרים בימינו‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי טענתו העיקרית של המבקר היא שמבנה הספר‬
‫תואם את התחום שבו הוא עוסק (״כתיבה אקלקטית ומקוטעת התואמת את העולם‬
‫הדיגיטלי שבו אנו חיים״)‪ ,‬וכי דבר זה גורם לחיסרון בולט שלו (״‪ ...‬עד שהקוראים הנבוכים‬

                                                       ‫אינם מוצאים את ידיהם ורגליהם בו״)‪.‬‬

                                                                      ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫בשאלה זו הוצגו בפנינו ארבעה נתונים‪ ,‬שאחד מהם מחליש את מסקנת החוקרים‪ ,‬ואילו‬
‫שילובם של שניים אחרים מחליש אותה אף הוא‪ .‬נתבקשנו לקבוע מהו הנתון הנותר‪ .‬כדי‬
‫לעשות זאת‪ ,‬נעמוד תחילה על המסקנה האמורה‪ ,‬כמו גם על הממצאים שממנה היא נובעת‪,‬‬

                                                      ‫ולאחר מכן נבחן את התשובות לאור כך‪.‬‬
‫נאמר לנו שככל שההפסקות בבתי הספר היו ארוכות יותר‪ ,‬כך ציוני התלמידים גבוהים יותר‪.‬‬
‫בשל כך הסיקו החוקרים כי הפסקה ארוכה תורמת לשיפור בציוני התלמידים‪ .‬כעת נבדוק‬

                                             ‫איזה מן הנתונים אינו תורם להחלשת מסקנה זו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3( + )1‬אינן נכונות‪ .‬אם בבתי ספר שבהם מלמדים מורים צעירים ההפסקות ארוכות‬
‫יותר (‪ )3‬ונרשמו אליהם בעיקר תלמידים שציוניהם בחטיבת הביניים היו גבוהים במיוחד (‪,)1‬‬
‫אזי אורך ההפסקות לא תרם לשיפור ביצועי התלמידים‪ ,‬שהרי מלכתחילה מדובר בתלמידים‬

                                                                           ‫בעלי יכולות גבוהות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אם בבתי ספר שבהם ציוני התלמידים גבוהים במיוחד ההפסקות‬
‫ארוכות משום שהמורים מספיקים ללמד את החומר בזמן קצר‪ ,‬אזי לאורך ההפסקות אין‬
‫השפעה על ביצועי התלמידים‪ ,‬אלא להיפך – הן התארכו מאחר שהתלמידים מגיעים להישגים‬

                                                                                         ‫גבוהים‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14