Page 8 - ver1
P. 8
.14התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזה מצמדי הילדים עבר מחדר לחדר נבחן כל אחת מן האפשרויות לאור הכללים
שתוארו בשאלה.
תשובה ( )1אינה נכונה .מכיוון שלפי הכללים דני ושימי לא יכולים להיות באותו החדר ,מעבר
של דני מחדר אחד לאחר פירושו הפרה של הכללים – אם הוא עוזב חדר ששימי לא היה בו,
הוא יעבור לחדר שבו שימי נמצא ,ואם הוא עוזב לחדר ששימי לא נמצא בו ,פירוש הדבר
ששהה קודם באותו החדר עם שימי.
תשובה ( )2אינה נכונה .מכיוון שלפי הכללים דני ושימי לא יכולים להיות באותו החדר ,מעבר
של שימי מחדר אחד לאחר פירושו הפרה של הכללים – אם הוא עוזב חדר שדני לא היה בו,
הוא יעבור לחדר שבו דני נמצא ,ואם הוא עוזב לחדר שדני לא נמצא בו ,פירוש הדבר ששהה
קודם באותו החדר עם דני.
תשובה ( )3אינה נכונה .מכיוון שלפי הכללים שימי ותהילה צריכים להיות באותו החדר ,מעבר
של תהילה מחדר אחד לאחר פירושו הפרה של הכללים – אם היא עוזבת חדר ששימי היה בו,
היא תעבור לחדר שבו לא תימצא עם שימי ,ואם תעבור לחדר ששימי נמצא בו ,אזי שטרם
המעבר היא ושימי נמצאו בחדרים נפרדים.
תשובה ( )4נכונה .בהחלט ייתכן שנעמה ורחל הן שעברו מחדר לחדר בשעת המשחק ,שהרי
אין כל התניה לגבי שהותן בחדרים מסוימים כמו גם לגבי הפעוטות הנוספים שעמם הן שוהות
בחדר .אם בחדר הגדול נמצאים אורי ודני ,ובחדר הקטן שימי ותהילה כל הכללים נשמרים
(אורי בחדר הגדול ,דני ושימי בחדרים נפרדים ,שימי ותהילה נמצאים יחד באותו החדר ,ובכל
חדר יש שני פעוטות לפחות) נעמה ורחל יכולות לעבור יחד מן החדר הגדול לקטן ולהיפך,
מבלי שהדבר יפר את הכללים.
.15התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות משקפת את טענתו המרכזית של המבקר,
נבחן תחילה את דבריו ,ומתוך כך נעמוד על הטענה העיקרית שבה הם עוסקים.
המבקר פותח בכך שמחבר הספר מציג שפע עצום של ידע מקוטע ולא אחיד ,אשר הולם את
העולם שבו עוסק הספר (עולם שבו נהוג לשכפל תכנים שוב ושוב בצורות שונות) .הוא מחזק
את דבריו ומוסיף כי אכן המחבר כלל בתוכו מגוון תכנים מסגנונות ומעולמות שונים ,דבר
אשר גורם לקריאה בו להיות מבולבלת ולא ברורה .אם כן ,ניתן להבין כי טענתו העיקרית של
המבקר היא שהספר כתוב באופן מבלבל ולא מאורגן ,בדומה לטיב הנושא שבו הוא עוסק.