Page 10 - ver1
P. 10
תשובה ( )4נכונה .הנתון לפיו בבתי ספר שבהם המורים מתקשים ללמד את כל החומר יש
תלמידים שמנצלים את זמני ההפסקות ללימודים ,אינו מחליש את הטענה ,שכן אין בו כל
התייחסות לאורך ההפסקות ,כמו גם לקשר בין משכן להישגי התלמידים.
.17התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות מסכמת באופן הטוב ביותר את הנאמר
בפסקה על עבודתו של ובר ,ננתח תחילה את תוכנּה.
בחלקה הראשון של הפסקה תוארה גישתו של ובר לגבי תוצאותיהן של פעולות אנוש – הוא
סבור כי לא ניתן לתכנן ולצפות אותן מראש – ונאמר לנו כי גישה זו מנוגדת להשקפות הוראות
בהן תוצר של מאמצים לקידום רעיון מסוים .בהמשך נאמר כי גישתו זו מספקת נקודת מבט
על האירוניה שבפעולות אנוש ,וכי הכרה בה היא סם נגד ליומרות המבקשות לתקן את
העולם .כלומר ,עבודתו מטילה ספק בתכליתם הממשית של ניסיונות לתקן את העולם ,שהרי
אין באמת יכולת לצפות את תוצאותיהם.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן הפסקה עולה כי עבודתו של ובר מתייחסת לכך שלא ניתן לחזות
את תוצאות הניסיונות המהפכנים לשינוי העולם (ובכלל) ,ולא כי היא יוצאת נגד יומרות אלה
ומראה שהניסיונות לתיקונו מביאים לידי מצב עניינים שלאו דווקא טוב מן המצב שקדם
להם ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן הפסקה עולה כי עבודתו של ובר מראה כי לא ניתן לצפות את
תוצאות המאמצים לקדם רעיונות מסוימים ,ולא כי קשה לצפות אילו מאמצים יינקטו לצורך
כך ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן הפסקה עולה כי עבודתו של ובר עוסקת בהיעדר היכולת לצפות
את תוצאות המאמצים לקידום רעיונות מהפכניים ,ולא באירוניה הנובעת מהעובדה
שרעיונותיו שלו לא מתפתחים בהכרח לכדי מאמצים לממשם ,ולכן עשויה להניא אותנו
מלפתח רעיונות חדשים ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )4נכונה .מן הפסקה אכן עולה כי עבודתו של ובר מעלה ספק רב בתועלת של
ניסיונותינו לקדם רעיונות בכלל ורעיונות מהפכניים בפרט ,שכן אי-אפשר לחזות את
תוצאותיהם ,כפי שנטען בתשובה זו.