Page 6 - ver1
P. 6

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בראשית המשפט נאמר כי הדוברים ידעו שדרכו של אליהו מאז‬
‫ומעולם הייתה לקבל עליו אשמה בגין דברים שלא עשה (לולא ידענו=אם לא היינו יודעים‪,‬‬
‫מכאן שהם ידעו)‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה כי אם לא היו יודעים זאת היו עלולים להאמין‬
‫דווקא לדבריו של מרדכי‪ ,‬שהכחיש שאליהו הוא שיזם את מעשה הקונדס‪ ,‬או לכל הפחות‬
‫נטל בו חלק‪ .‬מכך שמרדכי מכחיש כי לחברו הייתה יד במעשה הקונדס‪ ,‬ניתן להבין באופן‬
‫עקיף שאליהו קיבל על עצמו אשמה בגין מעשה שלא ביצע‪ .‬על כן‪ ,‬לדוברים אין סיבה לטעון‬

 ‫שאם לא היו יודעים שהוא נוטה לנהוג באופן זה‪ ,‬היו עלולים דווקא להאמין שהוא נהג כך‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬בראשית המשפט נאמר כי הדוברים ידעו שדרכו של אליהו מאז ומעולם‬
‫לאחז את עיניהם של מכריו (כלומר להטעות‪/‬לרמות אותם)‪ .‬על כן‪ ,‬יש היגיון בטענה כי אם‬
‫לא היו יודעים זאת‪ ,‬היו עלולים לפקפק בהאשמות שהטיח בו שכנו‪ ,‬מרדכי‪ ,‬שהלה הוליך‬
‫אותו שולל‪ ,‬או לכל הפחות הינו עלולים לחשוב שאליהו פעל בהיסח הדעת‪ .‬במילים אחרות‪,‬‬
‫בגלל שהדוברים ידעו שאליהו נוהג לרמות האנשים הם לא פקפקו בדבריו של שכנו‪ ,‬אשר טען‬

             ‫כי הוא רימה אותו‪ ,‬וגם לא טעו לחשוב שמעשיו של אליהו נגרמו בהיסח הדעת‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי הדוברים ידעו שדרכו של אליהו מאז ומעולם להושיט‬
‫ידו לכל נזקק‪ .‬לכן אין היגיון בטענה כי אם לא היו יודעים זאת‪ ,‬היו עלולים להתעלם מעצתו‬
‫של מרדכי (כלומר‪ ,‬בגלל שהם ידעו הם לא התעלמו) ולפיה בשעת מצוקה אין טעם לפנות‬
‫לאליהו כי בוודאי ידחה אותם על הסף‪ ,‬או לכל הפחות ישיב את פניהם ריקם‪ ,‬שהרי לאור‬
‫ידיעתם בדבר נטייתו של אליהו לעזור לאחרים נצפה שהם יתעלמו מעצתו של מרדכי‪ ,‬ולא‬

                                                                                          ‫להיפך‪.‬‬

                                                                      ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות מדגימה היסק טרנזיטיבי‪ ,‬נעמוד תחילה‬
                                                    ‫על עיקרון היסק זה‪ ,‬מתוך האמור בשאלה‪.‬‬

‫מן הדוגמה שהופיעה בשאלה ניתן להבין כי היסק טרנזיטיבי הוא למעשה כלי המאפשר‬
‫להסיק מה היחסים בין שני אובייקטים מתוך הכרת יחסו של כל אחד מהם לאובייקט שלישי‬
‫– בגלל שאנחנו יודעים ש‪-‬א גדול מ‪-‬ב‪ ,‬ו‪-‬ב גדול מ‪-‬ג‪ ,‬אנחנו יכולים לומר ש‪-‬א גדול מ‪-‬ג‪ .‬כעת‬

                          ‫נבדוק איזו מן הדוגמאות שמופיעות בתשובות ממחישה עיקרון זה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11