Page 11 - index
P. 11

‫מועד חורף ‪2020‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון‬

                                                                                        ‫השאלות‬
         ‫‪ .	19‬לפי מודל זיהוי האותיות במקביל‪ ,‬בשעת קריאת המילה ״מעדן״‪ ,‬במנגנון לזיהוי מילים יקבלו המילים‬

                                                  ‫מסרים מאותו מספר יחידות של אותיות‪ ,‬ובסופו של דבר ‪.‬‬

                                                               ‫(‪ 	)1‬״מדע״ ו״עדן״ ‪ /‬יופעלו שתיהן יחד‬
                                                        ‫(‪ )	2‬״עדן״ ו״מעקה״ ‪ /‬לא תופעל אף אחת מהן‬
                                                       ‫(‪ 	)3‬״מעדן״ ו״מדען״ ‪ /‬יופעלו שתי המילים יחד‬
                                                      ‫(‪ )	4‬״מעדן״ ו״מדען״ ‪ /‬תופעל רק המילה “מעדן 	“‬

‫‪ 	.20‬בדוגמה המובאת בשורות ‪ ,14-13‬העובדה שיחידת המילה “מחלבה“ אינה מופעלת בעקבות קריאת המילה “חלב“‬

                                                                                                          ‫מוזכרת ‪-‬‬

                                ‫(‪ 	)1‬בתור דוגמה לתופעה שרק מודל זיהוי האותיות במקביל יכול להסביר אותה‬
                                   ‫(‪ )	2‬בתור דוגמה לתופעה שמודל זיהוי האותיות במקביל אינו מצליח להסביר‬

                                  ‫(‪ )	3‬כדי להבהיר את משמעותו של עקרון “ההתאמה הגדולה ביותר“ (שורה ‪)13‬‬
                             ‫(‪ 	)4‬כדי להבהיר את משמעות ההנחה בנוגע לעיבוד סדר האותיות במילה (שורה ‪	)15‬‬

                                               ‫‪ .	21‬מתוצאות הניסוי המתואר בפסקה השלישית עולה כי ‪-‬‬

                                                                    ‫(‪ 	)1‬ללא זיהוי מילים אי אפשר לזהות אותיות‬
                                      ‫(‪ )	2‬כשאות מופיעה בתור חלק מרצף אותיות סתמי‪ ,‬אי אפשר לזהות אותה‬
                                     ‫(‪ )	3‬קל יותר לזהות אות כאשר היא חלק ממילה מלזהותה בתור אות יחידה‬
                                    ‫(‪ 	)4‬אם יוצג לפנינו רצף סתמי של אותיות‪ ,‬ננסה לחפש בתוכו מילים מוכרות	‬

  ‫‪ .	22‬איזו מהטענות הבאות היא הרחבה של הביקורת המוצגת בפסקה האחרונה בנוגע למודל זיהוי המילים הישיר?‬

  ‫(‪ )	1‬המודל אינו יכול להסביר איך אדם מצליח לקרוא מילים שהוא רואה בפעם הראשונה או מילים הכתובות‬
                                                                                               ‫בשגיאות כתיב‬

                                                 ‫(‪ 	)2‬המודל אינו יכול להסביר את יכולתנו לזהות אותיות יחידות‬
     ‫(‪ 	)3‬המודל אינו מתיישב עם יכולתנו להבחין בין מילים שונות הבנויות מאותן אותיות‪ ,‬כגון “חלב“ ו“בחל“‬

                                              ‫(‪ 	)4‬המודל אינו מתיישב עם הניסוי הראשון‪ ,‬המוצג בשורות ‪20-17‬‬

                                                                             ‫‪ 	.23‬מה מבנה הקטע?‬

 ‫(‪ 	)1‬הצגת שלושה מודלים מתחרים על אודות תהליך הקריאה ← הצגת תוצאות מחקר שמכריע בשאלה איזה‬
                        ‫	 מהמודלים הוא הנכון ← הצגת מחקר נוסף‪ ,‬המחזק את תוצאות המחקר הראשון‬

‫(‪ )	2‬הצגת שלושה מודלים מתחרים על אודות תהליך הקריאה ← הצגת שני מחקרים בעלי תוצאות סותרות ←‬
                                                                  ‫	 הכרעה בשאלה איזה מהמודלים הוא הנכון‬

‫(‪ )	3‬הצגת שאלה תאורטית ← הצגת שאלות משניות שעולות ממנה ומודלים שעונים על שאלות אלו ← הפרכת‬
                                                                                ‫שניים מתוך שלושת המודלים‬

   ‫(‪ )	4‬הצגת שאלה תאורטית ← הצגת מספר תשובות אפשריות ← הצגת מחקרים ששוללים כמה מהתשובות‬
                                                                                                       ‫שהוצגו‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16