Page 10 - index
P. 10
מועד חורף 2020 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-19
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
חוקרים שעוסקים בהבנת תהליך הקריאה תוהים מה התהליך המתרחש מרגע שעיניו של אדם רואות מילה ( )1
כתובה ועד שמוחו מזהה אותה בקרב המילים המוכרות המצויות במאגר הזיכרון שלו .כמה מודלים נוצרו
בניסיון לענות על שאלה זו ,וכולם מסתמכים על ההנחה שיש במוח שני מנגנונים נפרדים :מנגנון לזיהוי אותיות
ומנגנון לזיהוי מילים.
לפי מודל זיהוי האותיות הסדרתי ,תהליך זיהויה של מילה מורכב משני שלבים :בשלב הראשון המידע עובר מן () 5
העין למנגנון מוחי המתמחה בזיהוי אותיות ,ושם מופעלות בזו אחר זו ,לפי כיוון קריאת המילה ,יחידות הזיכרון () 10
שבהן מאוחסנות האותיות המרכיבות את המילה .לאחר זיהוי כל האותיות עובר המידע למנגנון המתמחה בזיהוי () 15
מילים ,ושם מופעלת יחידת הזיכרון שבה מאוחסנת המילה .לפי מודל אחר ,מודל זיהוי המילים הישיר ,כשאדם
רואה מילה כתובה מוחו מזהה אותה כיחידה שלמה :מנגנון זיהוי המילים מופעל ישירות ,ללא תיווך של מנגנון
לזיהוי אותיות .מודל שלישי נקרא מודל זיהוי האותיות במקביל .לפי מודל זה ,כשאדם קורא מילה ,כל
היחידות שבהן מאוחסנות האותיות המרכיבות אותה מופעלות בעת ובעונה אחת .מכל יחידה של אות שזוהתה
נשלח מסר לכל יחידות המילים שהאות כלולה בהן .בסופו של דבר ,במנגנון זיהוי המילים מופעלת יחידת המילה
שיש בינה לבין תבנית האותיות שזוהו ההתאמה הרבה ביותר .לדוגמה :בקריאת המילה “חלב“ מופעלות יחידות
האותיות ח‘ ,ל‘ ו-ב‘ .המידע עובר ליחידות המילים ומפעיל את המילה “חלב“ ,אך לא את המילה “מחלבה“.
מודל זה מניח שגם המידע הנוגע לסדר האותיות במילה מעובד ,וזאת כדי לאפשר הבחנה בין מילים שונות
המורכבות מאותן אותיות ,כגון “חלב“ ו“בחל“.
כדי להכריע איזה מן המודלים מתאר נכונה את התהליך ,נערך ניסוי שבו הציגו לנבדקים ,להרף עין בלבד ,מילה,
אות יחידה או רצף אותיות סתמי .התצוגה נעלמה ,ומיד לאחר מכן הוצג סמן במקום שבו הייתה אחת האותיות.
() 20
הנבדקים התבקשו לזהות איזו אות הייתה במקום המסומן .בדוגמאות שבטבלה המצורפת היה על הנבדקים
לזהות ש במקום המסומן הופיעה האות ל‘.
רצף סתמי של אותיות אות יחידה מילה סוג הגירוי
פגאלש ל מחצלת הגירוי שהוצג להרף עין:
-#--- -# - - - -# - - - הסמן:
נמצא שכאשר הוצגה האות בתור חלק ממילה אמיתית ,היא זוהתה נכונה פעמים רבות יותר מבשני המצבים
האחרים .מממצא זה עולה שמודל זיהוי האותיות הסדרתי אינו נכון .לפי המודל ,האות ל‘ במילה “מחצלת“ () 25
אמורה להיות מזוהה רק אחרי שזוהו האותיות מ‘ ,ח‘ ו-צ‘ ,ואילו כאשר היא מופיעה בתור אות יחידה ,היא
אמורה להיות מזוהה ראשונה .כך הייתה אמורה להיות עדיפות דווקא לזיהוי האותיות שמוצגות יחידות .נוסף
על כך ,לא היה אמור להיות הבדל בין זיהוי האות ל‘ בתור חלק מהמילה “מחצלת“ לבין זיהויה ברצף האותיות
“פגאלש“.
החוקרים הסיקו שזיהוי מילה מקל במידה כלשהי על זיהוי האותיות שמרכיבות אותה .כדי להכריע בין המודל
השני לשלישי נעשה ניסוי נוסף שהסתמך על אותה שיטה .בניסוי זה החליפו את המילים האמיתיות שהופיעו
בניסוי הראשון ב“מילים מדומות“ :רצפי אותיות שאינם יוצרים מילה אמיתית ,אך הם מזכירים מילים מכיוון ( )30
שהם מופיעים בתבניות לשוניות מוכרות (לדוגמהִ “ :הגְּ פיר״ אינה מילה אמיתית ,אך קל לזהות בה את בניין
“הפעיל“) .בניסוי זה נמצא שכשהאות הוצגה בתור חלק ממילה מדומה ,היא זוהתה נכונה במקרים רבים יותר
בהשוואה למצבים האחרים .נראה ,אם כן ,שהמוח מזהה היטב גם מילים מדומות .ממצא זה מציב בעיה לפני
מודל זיהוי המילים הישיר ,משום שלפי מודל זה יש צורך במנגנון לזיהוי מילים מדומות -מילים שמעולם לא
נתקלנו בהן.
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

