Page 14 - index
P. 14
מועד חורף 2020 - 13 - חשיבה מילולית -פרק שני
. 5חטוטרת :גיבן -
( ) 1קול :זַ ָמּר
( ) 2מחלה :חולנ י
( )3פשע :עבריין
( )4אמונה :מאמין
. 6קצרה ידו מהושיע :עזר -
( ) 1ידו לא הייתה משגת :רכש
( ) 2לא הייתה לו יד בדבר :השתתף
( )3לא טמן ידו בצלחת :פעל
( ) 4העלה חרס בידו :ניסה
שאלות הבנה והסקה (שאלות )17-7
בעיתון נכתב" :המקרה של מתחם 'בית הנסן' בירושלים הוא דוגמה לטיפול נכון בנקודת חולשה במרחב העירוני: . 7
המבנה הגדול ,המוקף חומה ,ששימש בית חולים למצורעים בטרם ננטש לפני שנים ,הילך אימה על תושבי העיר
והם הקפידו שלא להתקרב אליו .והנה ,לאחר ששוקם ונחנך בו מרכז פתוח לאומנות ולעיצוב ,נתגלו לתושבי
העיר המבנה המרשים והגן הנעים שמאחורי אותה חומה ,והם החלו פוקדים את המקום בהמוניהם".
על פי הפסקה ,איזו מהטענות הבאות בנוגע למתחם "בית הנסן" נכונה?
( ) 1אחרי שתושבי העיר גילו את קסמו של המקום ,הוחלט לפתוח בו מרכז לאומנות ולעיצוב
( ) 2בנייתו של מבנה גדול ומרשים במקום עשתה אותו למוקד משיכה לתושבי ירושלים
( )3תושבים רבים נהגו לבקר במקום לפני שנעשה בית חולים למצורעים
( )4לפני שהוקם במקום מרכז פתוח לאומנות ולעיצוב ,נמנעו תושבי ירושלים מלבקר ב ו
חוקרים רצו לבחון את השפעת רמת הסוכר בדם על הישגים בבחינות .בניסוי שערכו בקרב תלמידי כיתה ד' .8
באחד מבתי הספר ,אכל כל נבדק חפיסת שוקולד קטנה לפני שנבחן במבחן הארצי בתנ"ך .ממוצע ההישגים של
הנבחנים בקבוצה זו היה גבוה מממוצע ההישגים הארצי בבחינה .בניסוי נוסף ,שנערך בקרב תלמידי כיתה ד'
בבית ספר אחר ,אכל כל נבדק חפיסת שוקולד גדולה לפני שנבחן במבחן הארצי בחשבון .הפעם היו הישגי
הנבדקים נמוכים מממוצע ההישגים הארצי בבחינה זו.
איזו מן הטענות הבאות אינה יכולה להסביר את ההבדל בין תוצאות הניסויים?
( )1רמה גבוהה מן הרגיל של סוכר בדם פוגעת בחשיבה מתמטית ,אבל מועילה לחשיבה בתחומים אחרים
( )2כאשר פותרים מבחן כחלק מניסוי ,המוטיבציה נמוכה והדבר פוגע בהישגי הנבחנים
( )3הנבחנים שהשתתפו בניסוי הראשון הם תלמידים טובים מן הנבחנים שהשתתפו בניסוי השני
( ) 4רמת סוכר בינונית בדם תורמת לשיפור החשיבה ,ואילו רמת סוכר גבוהה פוגעת בה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

