Page 14 - index
P. 14

‫מועד חורף ‪2020‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                       ‫‪ .	5‬חטוטרת ‪ :‬גיבן ‪-‬‬

                                              ‫(‪ )	1‬קול ‪ :‬זַ ָמּר‬
                                          ‫(‪ )	2‬מחלה ‪ :‬חולנ	י‬
                                           ‫(‪ 	)3‬פשע ‪ :‬עבריין‬
                                        ‫(‪ 	)4‬אמונה ‪ :‬מאמין	‬

                               ‫‪ .	6‬קצרה ידו מהושיע ‪ :‬עזר ‪-‬‬

                            ‫(‪ )	1‬ידו לא הייתה משגת ‪ :‬רכש‬
                        ‫(‪ )	2‬לא הייתה לו יד בדבר ‪ :‬השתתף‬

                              ‫(‪ 	)3‬לא טמן ידו בצלחת ‪ :‬פעל‬
                                 ‫(‪ )	4‬העלה חרס בידו ‪ :‬ניסה	‬

                        ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫בעיתון נכתב‪" :‬המקרה של מתחם 'בית הנסן' בירושלים הוא דוגמה לטיפול נכון בנקודת חולשה במרחב העירוני‪:‬‬         ‫‪.	7‬‬
 ‫המבנה הגדול‪ ,‬המוקף חומה‪ ,‬ששימש בית חולים למצורעים בטרם ננטש לפני שנים‪ ,‬הילך אימה על תושבי העיר‬

    ‫והם הקפידו שלא להתקרב אליו‪ .‬והנה‪ ,‬לאחר ששוקם ונחנך בו מרכז פתוח לאומנות ולעיצוב‪ ,‬נתגלו לתושבי‬
           ‫העיר המבנה המרשים והגן הנעים שמאחורי אותה חומה‪ ,‬והם החלו פוקדים את המקום בהמוניהם‪".‬‬

                ‫על פי הפסקה‪ ,‬איזו מהטענות הבאות בנוגע למתחם "בית הנסן" נכונה?‬

‫(‪ )	1‬אחרי שתושבי העיר גילו את קסמו של המקום‪ ,‬הוחלט לפתוח בו מרכז לאומנות ולעיצוב‬
     ‫(‪ )	2‬בנייתו של מבנה גדול ומרשים במקום עשתה אותו למוקד משיכה לתושבי ירושלים‬
                     ‫(‪ 	)3‬תושבים רבים נהגו לבקר במקום לפני שנעשה בית חולים למצורעים‬
     ‫(‪ 	)4‬לפני שהוקם במקום מרכז פתוח לאומנות ולעיצוב‪ ,‬נמנעו תושבי ירושלים מלבקר ב	ו‬

   ‫חוקרים רצו לבחון את השפעת רמת הסוכר בדם על הישגים בבחינות‪ .‬בניסוי שערכו בקרב תלמידי כיתה ד'‬            ‫‪	.8‬‬
‫באחד מבתי הספר‪ ,‬אכל כל נבדק חפיסת שוקולד קטנה לפני שנבחן במבחן הארצי בתנ"ך‪ .‬ממוצע ההישגים של‬

  ‫הנבחנים בקבוצה זו היה גבוה מממוצע ההישגים הארצי בבחינה‪ .‬בניסוי נוסף‪ ,‬שנערך בקרב תלמידי כיתה ד'‬
     ‫בבית ספר אחר‪ ,‬אכל כל נבדק חפיסת שוקולד גדולה לפני שנבחן במבחן הארצי בחשבון‪ .‬הפעם היו הישגי‬
                                                          ‫הנבדקים נמוכים מממוצע ההישגים הארצי בבחינה זו‪.‬‬

                                ‫איזו מן הטענות הבאות אינה יכולה להסביר את ההבדל בין תוצאות הניסויים?‬

‫(‪ 	)1‬רמה גבוהה מן הרגיל של סוכר בדם פוגעת בחשיבה מתמטית‪ ,‬אבל מועילה לחשיבה בתחומים אחרים‬
                   ‫(‪ 	)2‬כאשר פותרים מבחן כחלק מניסוי‪ ,‬המוטיבציה נמוכה והדבר פוגע בהישגי הנבחנים‬

         ‫(‪ 	)3‬הנבחנים שהשתתפו בניסוי הראשון הם תלמידים טובים מן הנבחנים שהשתתפו בניסוי השני‬
                   ‫(‪ )	4‬רמת סוכר בינונית בדם תורמת לשיפור החשיבה‪ ,‬ואילו רמת סוכר גבוהה פוגעת בה	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19