Page 7 - index
P. 7

‫מועד חורף ‪2020‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 6 -‬‬

‫‪ .	10‬לעיתים יואב בן השנה נוהג להצביע לכיוון המנורה המשתלשלת מהתקרה ולקרוא בקול "או!"‪ .‬הוריו משערים‬

          ‫שהוא מזהה היטב עצמים מאירים ומנסה לומר "אור"‪ ,‬אולם עדיין אינו מסוגל להגות את העיצור ר'‪.‬‬

                ‫איזה מהנתונים הבאים אינו מחליש את השערתם?‬                                                        ‫	‬

                ‫(‪ 	)1‬לעיתים יואב מצביע גם על חפצים אחרים‪ ,‬שאינם מאירים‪ ,‬וקורא "או!"‬
                                              ‫(‪ 	)2‬יואב מבטא היטב את שמה של סבתו‪ ,‬רותי‬

                                         ‫(‪ 	)3‬לעיתים יואב מצביע גם על השמש וקורא "או!"‬
                     ‫(‪ )	4‬כשמדליקים את מנורת הקריאה בחדרו של יואב‪ ,‬הוא קורא "אור!"‬

                                                                   ‫בתשובה לשאלה כלשהי נכתבה הפסקה הבאה‪:‬‬          ‫‪.	11‬‬
     ‫"עד המאה ה‪ 19-‬היה הצבע הסגול יקר מפז‪ .‬מחירו שיקף את המאמץ שהיה כרוך בהפקתו‪ ,‬שהתבססה על‬
‫ליקוט חלזונות ימיים ממין מסוים ואיסוף הריר הסגול שהם מפרישים‪ .‬מכיוון שכמות הריר שחילזון כזה מפריש‬                    ‫	‬
  ‫היא זעומה‪ ,‬כעשרת אלפים חלזונות נדרשו לייצור גרם אחד של צבע‪ .‬בשל המחיר הגבוה יוחד הצבע לבגדיהם‬
‫של בעלי המעמד הרם ביותר‪ ,‬ומובן שלא היה אפשר לשלבו בדגלים‪ ,‬שהרי אלו נועדו להיות מופצים בהמוניהם‪".‬‬

‫איזו מהשאלות הבאות היא המתאימה ביותר להיות השאלה שהפסקה נכתבה בתשובה אליה?‬                                             ‫	‬

                                               ‫(‪ 	)1‬מדוע לא הופיע הצבע הסגול בדגלים עד המאה ה‪?19-‬‬
                                                            ‫(‪ )	2‬כיצד הופק הצבע הסגול עד המאה ה‪?19-‬‬

                ‫(‪ 	)3‬אילו שיקולים הכתיבו את בחירתם של הצבעים המשמשים בדגלים עד המאה ה‪?19-‬‬
                                                  ‫(‪ )	4‬מדוע היה הצבע הסגול יקר כל כך עד המאה ה‪?19-‬‬

‫על פי תאוריה בפסיכולוגיה‪ ,‬כאשר אדם שופט מקרה שקרה לאדם אחר הוא מושפע מטעות הייחוס הבסיסית ‪-‬‬                      ‫‪.	12‬‬
         ‫הנטייה להפריז בחשיבותם של גורמים פנימיים שגרמו למקרה‪ ,‬כגון תכונותיו של האדם האחר‪ ,‬יכולותיו‬

   ‫וכוונותיו‪ ,‬ולהמעיט בחשיבותם של נסיבות וגורמים חיצוניים‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬כאשר אדם שופט מקרה שקרה לו‬
           ‫עצמו‪ ,‬הוא מושפע מן ההטיה לטובת העצמי ‪ -‬הנטייה לייחס את כישלונותיו לגורמים חיצוניים‪ ,‬ואת‬
                                                                                    ‫הצלחותיו ‪ -‬לגורמים פנימיים‪.‬‬

                ‫איזה מהמקרים הבאים אינו מדגים אף לא אחת מהתופעות המתוארות בפסקה?‬                                 ‫	‬

   ‫(‪ )	1‬אחיה של פנינה מעד אמש ברחוב‪ ,‬ופנינה מאשימה אותו בכך שנהג בחוסר זהירות‪ ,‬ואינה מביאה בחשבון‬
                                                         ‫את העובדה שהתאורה ברחוב לא פעלה באותו הערב‬

   ‫(‪ )	2‬ראובן פוטר מעבודתו‪ ,‬והוא תולה את ההחלטה לפטרו במשבר הכלכלי שפקד את המשק‪ ,‬ואינו שוקל את‬
                                                            ‫האפשרות שפוטר כי נהג לאחר לעבודה בכל בוקר‬

‫(‪ )	3‬רעות קיבלה בבחינה ציון גבוה משציפתה‪ ,‬והיא סבורה שהיא מוכשרת בתחום הנלמד יותר משחשבה‪ ,‬ואינה‬
                                                         ‫שוקלת את האפשרות שהבחינה הייתה קלה מהרגיל‬

        ‫(‪ 	)4‬שכנתו של דוד הייתה מעורבת בתאונת דרכים‪ ,‬ודוד סבור כי התאונה נגרמה מכיוון שהכביש במקום‬
                     ‫התאונה משובש‪ ,‬ואינו מביא בחשבון את האפשרות ששכנתו לא הייתה מרוכזת בנהיגה‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12