Page 15 - index
P. 15

‫מועד חורף ‪2020‬‬                        ‫‪- 14 -‬‬                    ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                                                                                   ‫הוראות לשאלות ‪:11-9‬‬
‫בכל שאלה יש פסקה שחלק אחד או כמה חלקים ממנה חסרים‪ .‬עליכם לבחור בתשובה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫לומר כי בעבור רוב הצרכנים‪ ,‬הקנייה בה‬  ‫החדה במחיר האבוקדו בחנות הירקות של אריאל‪,‬‬                                ‫‪	.9‬‬

‫מהקנייה בחנותו של דוד‪ .‬זאת‪ ,‬מפני שהשינוי במחירו של האבוקדו בחנותו של אריאל‬  ‫משתלמת‬

‫רמת מחיריהם של הירקות הנמכרים בחנות‪ ,‬ובחנותו של דוד מחירי רוב הירקות עדיין נמוכים יותר‪.‬‬

                               ‫(‪ )	1‬בעקבות הירידה ‪ /‬כבר אי אפשר ‪ /‬פחות ‪ /‬יש בו כדי להעיד על‬
                                      ‫(‪ )	2‬למרות הירידה ‪ /‬אפשר ‪ /‬פחות ‪ /‬אין בו כדי להעיד על‬
                                               ‫(‪ )	3‬רק מאז העלייה ‪ /‬אפשר ‪ /‬יותר ‪ /‬משקף את‬
                                       ‫(‪ )	4‬חרף העלייה ‪ /‬עדיין אפשר ‪ /‬יותר ‪ /‬משקף נאמנה א 	ת‬

‫ניסוי שנערך באירופה‪ ,‬ובו הוקרנו לנבדקים סרטים בשפות שונות בלוויית כתוביות בשפת אימם‪ ,‬את‬                        ‫‪.	10‬‬

‫כל מילה שהם רואים‪ :‬הנבדקים התבקשו שלא לקרוא את הכתוביות‪ ,‬והנה‪,‬‬  ‫אנשים‬       ‫הטענה כי‬

                ‫הזדקקו להן כדי להבין את המתרחש בו‪.‬‬  ‫‪ ,‬אף כאשר הסרט שצפו בו היה‬

                     ‫(‪ )	1‬אישש ‪ /‬אין ‪ /‬המסוגלים שלא לקרוא ‪ /‬אף נבדק לא קרא אותן ‪ /‬בשפה זרה‪ ,‬והם‬
            ‫(‪ 	)2‬הפריך ‪ /‬אין ‪ /‬הקוראים ‪ /‬אף נבדק לא קרא את כולן ‪ /‬בשפת אימם של הנבדקים‪ ,‬והם לא‬
‫(‪ )	3‬חיזק ‪ /‬יש ‪ /‬שאינם מסוגלים שלא לקרוא ‪ /‬היו בהם מי שקראו את כל הכתוביות ‪ /‬בשפת אימם‪ ,‬והם לא‬

                                 ‫(‪ 	)4‬החליש ‪ /‬יש ‪ /‬שאינם קוראים ‪ /‬כולם קראו אותן ‪ /‬בשפה זרה‪ ,‬וה 	ם‬

‫לנבא עד כמה יצליחו בתפקיד זה‪.‬‬         ‫מחקר חדש מצא ששיטת "ניצן" למיון מועמדים לתפקיד כלשהו‬                     ‫‪.	11‬‬

‫המחקר מצטרף לשורה ארוכה של מחקרים שבאו גם הם לידי המסקנה ש תוקף מדעי‪ .‬אף על פי כן‪ ,‬מאחר‬

‫מסקנה העולה מן המחקרים האחרים‪.‬‬        ‫בקריטריונים המדעיים המתבקשים‪ ,‬הרי‬     ‫שמחקר זה‬

                                   ‫(‪ 	)1‬אין בה כדי ‪ /‬אין לה כל ‪ /‬אינו עומד ‪ /‬הוא למעשה מפריך את ה‪-‬‬
‫(‪ 	)2‬מצליחה במידת‪-‬מה ‪ /‬אין לה שום ‪ /‬נרחב הרבה יותר ממחקרים שנעשו עד כה‪ ,‬ועומד ‪ /‬הוא מחזק את ה‪-‬‬

      ‫(‪ )	3‬מיטיבה ‪ /‬למרות המוניטין המפוקפקים של שיטת "ניצן"‪ ,‬יש לה ‪ /‬אינו עומד ‪ /‬אי אפשר לראות בו‬

                                                                                                     ‫חיזוק ל‪-‬‬

                     ‫(‪ 	)4‬אינה מסוגלת ‪ /‬אין לה כל ‪ /‬עומד רק בדוחק ‪ /‬יש בו בכל זאת כדי לחזק את ה 	‪-‬‬

                                                         ‫‪ 	.12‬לפניכם משפט שבו סתירות פנימיות‪:‬‬

                                                    ‫	‬

                                     ‫אילו מהחלפות המילים המוצעות מיישבות את הסתירות?‬

        ‫(‪ 	)1‬החלפת המילה “הגם“ במילה “מכיוון“‪ ,‬והחלפת המילה “נגדו“ במילה “לטובתו“‬
    ‫(‪ )	2‬החלפת המילה “אף“ במילה “מכיוון“‪ ,‬והחלפת המילה “פסולים“ במילה “מוצדקים“‬
     ‫(‪ 	)3‬החלפת המילה “נגדו“ במילה “לטובתו“‪ ,‬והחלפת המילה “להקל“ במילה “להחמיר“‬
‫(‪ )	4‬החלפת המילה “להקל“ במילה “להחמיר“‪ ,‬והחלפת המילה “פסולים“ במילה “מוצדקים“	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20