Page 9 - 1216
P. 9
מועד דצמבר 2016 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 8 -
מתאים לתפקיד. מינויו של אברמוב ליושב ראש הוועדה חשבו . 15לא מעטים מקרב האנשים שהצביעו
כלפיו שגרמה להם להצביע כפי שהצביעו. שהייתה זו
( ) 1נגד /באמת ובתמים שהוא אינו /עם זאת ,איני סבור /טינתם
( ) 2נגד /שלמעשה הוא /לכן לא ייתכן /טינתם
( ) 3בעד /שלמעשה אין הוא /עם זאת ,לא הייתי שולל על הסף את האפשרות /חיבתם
( )4בעד /שהוא באמת /אולם אין לי ספק /בעיקר חיבתם
במאמר על חיבורו של ַדנ ֶטה "המונרכיה" נכתב" :לכאורה ,אין מסתו הפוליטית של דנטה מגעת לרמה . 16
אינטלקטואלית גבוהה ביותר ,אלא שמן הראוי לא להיחפז למסקנות על סמך התבוננות שלאחר שש מאות
וחמישים שנה; אף מושגי שירתו של דנטה לא מושגי זמננו הם ,ואין אנו עומדים עליהם ונהנים מהם הנאה שלמה
אלא במאמץ של לימוד ועיון המקרבנו לעולמו ולזמנו של המשורר .ואם בשירה כך -בתורת המדיניות על אחת
כמה וכמה".
איזו מן הטענות הבאות נטענת בפסקה?
( )1אי-אפשר להעריך נכונה את הרמה האינטלקטואלית של מסתו הפוליטית של דנטה בלי ללמוד את שירתו
לעומקה
( )2לעולם לא נוכל ליהנות משירתו של דנטה במידה שבה נהנו ממנה בני זמנו ,וממסתו הפוליטית -לא כל שכן
( )3אם קוראים את מסתו הפוליטית של דנטה קריאה המתבססת על הבנה של מושגי תקופתו ,מתברר כי
למעשה היא עולה בערכה על שירתו
( )4בשל מרחק הזמן ,כדי שיהיה אפשר להעריך נכונה את מסתו הפוליטית של דנטה דרושה השקעה בעיון
ובלימוד
מחזור השירים "מחולות ריקים" למשורר חזי לַס ָקלי שרוי במתח מתמיד של סתירה פנימית .לסקלי מבקש . 17
לכתוב בעטה השבור של השפה :הוא מראה את הבעיות שבשימוש במילים ומציג את השפה ככלי ריק שאי-אפשר
להביע באמצעותו טענות ,מחשבות או רגשות .תחת זאת שיריו של לסקלי מציעים את המחול ,שמתגלה בשירים
כשפה היחידה המאפשרת ביטוי עצמי ותקשורת א ִמתית.
איזו מהאפשרויות הבאות היא המתאימה ביותר להיות "הסתירה הפנימית" הנזכרת בפסקה?
( )1לסקלי מנסה לבטא את עצמו וליצור תקשורת אמתית באמצעות כלי בלתי-מילולי כמו מחול
( )2לסקלי קרא למחזור השירים שלו "מחולות ריקים" ,בעוד שלמעשה טענתו היא שהשפה המילולית היא היא
הריקה
( )3לסקלי שואף לתאר דבר מופשט כמו טענות ,מחשבות או רגשות באמצעות דבר מוחשי כשפה המילולית
( )4לסקלי מנסה להשתמש במילים כדי לתאר את אוזלת ידה של השפה המילולי ת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.