Page 10 - 1216
P. 10

‫מועד דצמבר ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                 ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                 ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫פְּרוֹסוֹפַּגְנוֹזיה היא תסמונת שהלוקים בה אינם יכולים לזהות פנים אנושיות‪ .‬עד לפני שנים ספורות תועדו רק‬           ‫)‪(	1‬‬
    ‫כמה עשרות בני אדם בעלי תסמונת זו‪ ,‬ובכולם הייתה התסמונת כרוכה בחבלה שנגרמה למוח‪ .‬אולם בעת‬                  ‫)‪(	5‬‬

   ‫האחרונה גילו החוקרים פרוסופגנוזיה מולדת‪ .‬מחקר מקיף שנערך לנוכח הגילוי העלה את הממצא המפתיע‬
‫שכ‪ 2%-‬מכלל האוכלוסייה לוקים במידה כלשהי בפרוסופגנוזיה‪ .‬חוקרים רבים ראו בממצאי המחקר הזדמנות‬

   ‫לקדם את חקר יכולת האדם לזהות פרצופים‪ ,‬שכן השכיחות הגבוהה יחסית של בני אדם הלוקים בתסמונת‬
                                     ‫מאפשרת השוואה בין מוחותיהם לבין אלה של בני אדם שאינם לוקים בה‪.‬‬

   ‫רוב החוקרים סבורים כי במוחנו קיים מנגנון מולד שתפקידו לזהות פרצופים‪ .‬אחד מהם‪ ,‬בראד דושיין‪ ,‬הציג‬               ‫	‬
  ‫לנבדקים גירויים חזותיים מגוונים ומיפה את האזורים המוחיים שבהם נרשמה פעילות בתגובה לגירויים אלה‪.‬‬             ‫)‪(	10‬‬
‫התברר כי אזור במוח המכונה ‪ FFA‬הגיב בעוצמה גבוהה במיוחד כשהוצגו לנבדקים תצלומי פניהם של בני אדם‪.‬‬

      ‫במחקר המשך נעזרו חוקרים באלקטרודות שהוחדרו לתאים נפרדים ב‪ FFA-‬של קופי מקק‪ ,‬כדי לתעד את‬
            ‫הפעילות של כל תא‪ .‬נמצא ש‪ 97%-‬מהתאים הגיבו רק כשהוצגו לקופים פנים של קופי מקק אחרים‪.‬‬

‫ואולם‪ ,‬יש חוקרים‪ ,‬כדוגמת איזבל גוטייה‪ ,‬המתנגדים לתאוריית המנגנון המולד‪ .‬גוטייה אינה חולקת על הטענה‬               ‫	‬
 ‫שתאי ה‪ FFA-‬פעילים בזיהוי פרצופים‪ ,‬אבל לטענתה תאים אלה משמשים לזיהוי אובייקטים מוכרים מכל סוג‪,‬‬                ‫)‪(	15‬‬
‫ולאו דווקא פרצופים‪ .‬כך‪ ,‬הסיבה שאנו מזהים פרצופים בנקל היא החשיפה הרבה שלנו אליהם מלידתנו‪ ,‬חשיפה‬
  ‫שמביאה להתמחות של תאי ה‪ .FFA-‬לטענתה אילו היה ה‪ FFA-‬אחראי אך ורק לזיהוי פרצופים‪ ,‬הרי עצמים‬                   ‫)‪(	20‬‬

   ‫מוכרים אחרים היו צריכים להיות מזוהים בעזרת אזורים אחרים במוח‪ ,‬דבר שאין לו עדות מחקרית‪ .‬לחיזוק‬
 ‫דבריה היא מציגה מחקר שבו נמצא כי תאי ה‪ FFA-‬של מומחים בתחום מסוים (למשל‪ ,‬חוקרי ציפורים) הופעלו‬

   ‫בתגובה לחשיפה לפריטים מתחום מחקרם (תמונות ציפורים) אך לא בתגובה לחשיפה לאובייקטים מתחומים‬
   ‫שבהם לא התמצאו‪ .‬מבקריה של גוטייה מצביעים על העובדה שעוצמת הפעילות בתאי ה‪ FFA-‬של המומחים‬

      ‫בתגובה למראה פריטים מתחום ההתמחות שלהם הייתה נמוכה בכ‪ 50%-‬מזו שנרשמה בעת שנחשפו לפנים‬
 ‫אנושיות‪ .‬אולם גוטייה טוענת כי ממצא זה אינו מפתיע‪ ,‬שכן גם אם אדם הוא צפר מומחה‪ ,‬הוא ייחשף במהלך‬

                                                                 ‫חייו לפנים אנושיות הרבה יותר מאשר לציפורים‪.‬‬

         ‫כיצד העיסוק המחקרי בפרוסופגנוזיה משתלב בתמונה המדעית של זיהוי פרצופים? העדויות המחקריות‬                  ‫	‬
  ‫הראשונות היו מפתיעות‪ :‬במיפוי הפעילות המוחית של בני אדם הלוקים בפרוסופגנוזיה נמצא כי רמת הפעילות‬             ‫)‪(	25‬‬
‫בתאי ה‪ FFA-‬שלהם בתגובה לחשיפה לפרצופים לא הייתה פחותה משל בני אדם אחרים‪ .‬אולם מחקר חדש‪ ,‬של‬
  ‫החוקרת גלית יובל‪ ,‬מרמז שאף שתאי ה‪ FFA-‬של הסובלים מפרוסופגנוזיה מגיבים לפרצופים‪ ,‬הם אינם עושים‬               ‫)‪	(30‬‬
‫זאת באופן נורמלי‪ .‬כאשר בני אדם שאינם לוקים בפרוסופגנוזיה נחשפים כמה פעמים ברציפות לאותם פרצופים‪,‬‬
 ‫מתרחשת בתאים תופעה המכונה “הסתגלות"‪ :‬בחשיפות שלאחר החשיפה הראשונה התאים אינם מופעלים שוב‪.‬‬
‫יובל מצאה כי לעומת זאת‪ ,‬ב‪ FFA-‬של בני אדם הלוקים בפרוסופגנוזיה אין הסתגלות כזאת‪ .‬לדברי דושיין‪ ,‬אין‬
   ‫משמעות הדבר שהמקור לפרוסופגנוזיה הוא דווקא בעיה במנגנון ההסתגלות‪ ,‬אבל הדבר בהחלט מעיד שמשהו‬

                                                                  ‫ב‪ FFA-‬של הלוקים בתסמונת אינו פועל כשורה‪.‬‬

                 ‫השאלות‬

‫אמש נתקל גרשון ברחוב בשרגא‪ ,‬אחרי שלא התראו במשך שנה‪ .‬שלא כבפגישותיהם בעבר‪ ,‬שבהן היה גרשון‬                     ‫‪.	18‬‬
                                         ‫מחבק את שרגא בהתרגשות‪ ,‬הוא נהג הפעם כאילו אינו מכיר אותו‪.‬‬
                                                                                                                      ‫	‬
                                                  ‫איזו מן האפשרויות הבאות עשויה להסביר את מה שקרה?‬
                                                                                                                  ‫	‬

                          ‫(‪ )1‬שרגא סובל מפרוסופגנוזיה מולדת‬
                 ‫(‪ )2‬שרגא סובל מפרוסופגנוזיה שנגרמה מחבלה‬

                          ‫(‪ )3‬גרשון סובל מפרוסופגנוזיה מולדת‬
                 ‫(‪ )4‬גרשון סובל מפרוסופגנוזיה שנגרמה מחבלה‬

                            ‫אחת ההנחות העומדות בבסיס מחקרו של בראד דושיין (פסקה שנייה) היא ש‪-‬‬                 ‫‪.	19‬‬

            ‫(‪ )1‬ככל שהגירויים שהנבדקים נחשפים אליהם מגוונים יותר‪ ,‬כך גוברת פעילות תאי ה‪FFA-‬‬                       ‫	‬
‫(‪ )2‬ככל שבתהליך זיהוי הפרצופים מעורבים אזורים רבים יותר‪ ,‬כך עוצמת הפעילות המוחית גדולה יותר‬

   ‫(‪ )3‬ככל שהפעילות באזור מסוים במוח בתגובה לגירוי חזקה יותר‪ ,‬כך גדולה מעורבותו בזיהוי הגירוי‬
                                    ‫(‪ )	4‬ככל שפעילות תאי ה‪ FFA-‬גוברת‪ ,‬כך תהליך המיפוי מדויק יותר	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15