Page 7 - 1216
P. 7

‫מועד דצמבר ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 6 -‬‬

‫בניסוי חילקו חוקרים דובונים צהובים לילדים‪ .‬לאחר זמן מה הציעו לכל אחד מן הילדים להחליף את הדובון‬           ‫‪	.9‬‬
‫שקיבל בדובון זהה שצבעו ירוק‪ .‬מרבית הילדים סירבו להצעה‪ .‬החוקרים שיערו כי סירובם של הילדים נובע‬
                                                                                                            ‫	‬
                         ‫מהעדפה לצבע הצהוב‪ ,‬אך ממצאי ניסוי המשך שערכו הראו כי השערה זו אינה נכונה‪.‬‬

                   ‫איזה מן התיאורים הבאים הוא המתאים ביותר לתאר את ניסוי ההמשך שערכו החוקרים?‬

     ‫(‪ )1‬החוקרים נתנו לכל ילד דובון צהוב‪ ,‬ולאחר זמן מה הציעו לו להחליפו בדובון קטן יותר שצבעו ירוק‪.‬‬
                                                                              ‫מרבית הילדים סירבו להצעה‬

    ‫(‪ )2‬החוקרים נתנו לכל ילד דובון כתום‪ ,‬ולאחר זמן מה הציעו לו להחליפו בדובון גדול יותר שצבעו צהוב‪.‬‬
                                                                                ‫מרבית הילדים נענו להצעה‬

    ‫(‪ )3‬החוקרים נתנו לכל ילד דובון צהוב‪ ,‬ולאחר זמן מה הציעו לו להחליפו בדובון גדול יותר שצבעו צהוב‪.‬‬
                                                                                ‫מרבית הילדים נענו להצעה‬

‫(‪ )4‬החוקרים נתנו לכל ילד דובון ירוק‪ ,‬ולאחר זמן מה הציעו לו להחליפו בדובון זהה לו שצבעו צהוב‪ .‬מרבית‬
                                                                                      ‫הילדים סירבו להצעה‬

                                                                                                 ‫הוראות לשאלות ‪:11-10‬‬
                                              ‫לפניכם תיאור של שני ניסויים‪ .‬קראו אותו‪ ,‬וענו על שתי השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫ניסוי 	‪ 	:1‬חוקרים שיערו שאדם שישתה בכל יום כמות מים כפולה מהכמות הממוצעת שבני אדם נוהגים לשתות ביום‪	,‬‬
     ‫	 בריאותו תשתפר‪ .‬הם אספו נבדקים שנוהגים לשתות בכל יום את הכמות היומית הממוצעת של מים 		‬
     ‫	 ומצב בריאותם דומה‪ ,‬וביקשו ממחציתם (קבוצה א) לשתות בכל יום במשך חודשיים כמות כפולה של 		‬

‫	 מים מהכמות שהיו רגילים לשתות‪ .‬לאחר החודשיים האלה הם השוו בין מצב הבריאות שלהם ובין מצבם של	‬
                                  ‫נבדקי המחצית השנייה (קבוצה ב)‪ ,‬שלא שינו את הרגלי שתיית המים שלהם‪.‬‬

    ‫ניסוי 	‪ 	:2‬חוקרים שיערו שהימנעות מצריכת סוכר גורמת לכאבי ראש‪ .‬הם בחרו כמה עשרות נבדקים באופן אקראי	‬
  ‫	 וביקשו ממחציתם להימנע לחלוטין מצריכת סוכר במשך שבוע‪ ,‬ומן המחצית השנייה ‪ -‬להמשיך לצרוך סוכר	‬

                                              ‫כרגיל‪ .‬לאחר שבוע בדקו החוקרים את הנבדקים משתי הקבוצות‪.‬‬

                    ‫‪ .	10‬להלן ארבע הקבלות בין תפקידיהם של גורמים שונים בשני הניסויים‪ .‬איזו מהן נכונה?‬

                          ‫(‪ )1‬קבוצה א בניסוי ‪ 1‬מקבילה לקבוצת הנבדקים שלא הפסיקו לצרוך סוכר בניסוי ‪2‬‬
                           ‫(‪ )2‬שתיית כמות כפולה של מים בניסוי ‪ 1‬מקבילה להימנעות מצריכת סוכר בניסוי ‪2‬‬
   ‫(‪ )3‬כמות המים ששתו חברי קבוצה א בניסוי ‪ 1‬מקבילה לכמות הסוכר שצרכו הנבדקים שלא נמנעו מצריכת‬

                                                                                               ‫סוכר בניסוי ‪2‬‬
            ‫(‪ )4‬נבדק בניסוי ‪ 1‬שלא הכפיל את כמות המים ששתה מקביל לנבדק בניסוי ‪ 2‬שנמנע מצריכת סוכר‬

‫‪ 	.11‬השערת החוקרים בניסוי ‪ 1‬לא אוששה‪ ,‬ואילו השערת החוקרים בניסוי ‪ 2‬אוששה‪ .‬איזו מההמלצות הבאות היא‬

                                                 ‫המתאימה ביותר להיות המלצה הנשענת על תוצאות הניסויים?‬

   ‫(‪ )1‬כדאי לשתות בכל יום כמות מים כפולה מהממוצע‪ ,‬ואין סכנה בהימנעות מצריכת סוכר‬                                       ‫	‬
       ‫(‪ )2‬כדאי לשתות בכל יום כמות מים כפולה מהממוצע‪ ,‬ולא כדאי להימנע מצריכת סוכר‬                                      ‫	‬
                                                                                                                       ‫	‬
‫(‪ )3‬אין צורך לשתות בכל יום כמות מים כפולה מהממוצע‪ ,‬ואין סכנה בהימנעות מצריכת סוכר‬                                      ‫	‬
   ‫(‪ )4‬אין צורך לשתות בכל יום כמות מים כפולה מהממוצע‪ ,‬ולא כדאי להימנע מצריכת סוכר‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12