Page 10 - 1214
P. 10

‫מועד דצמבר ‪2014‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                              ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                 ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

    ‫בשנת ‪ 1996‬פרסם פרופסור סוקל‪ ,‬פיזיקאי מאוניברסיטת ניו‪-‬יורק‪ ,‬מאמר בכתב עת אקדמי ללימודי התרבות‬                    ‫(‪	)1‬‬
   ‫תחת הכותרת "חציית גבולות‪ :‬לקראת פרשנות טרנספורמטיבית של הכבידה הקוואנטית"‪ .‬במאמר כתב סוקל‬
                                                                                                                    ‫(‪)	 5‬‬
      ‫במכוון דברי הבל שהוסוו בשפה אקדמית סבוכה‪ .‬נכללו בו‪ ,‬למשל‪ ,‬טענות כגון‪" :‬אקסיומת השוויון בתורת‬                     ‫	‬
  ‫הקבוצות המתמטית נגזרת ממקבילתה בפוליטיקה הפמיניסטית"‪ .‬במילים פשוטות‪ ,‬במשפט זה נטען כי שוויון‬                        ‫	‬

        ‫מתמטי‪ ,‬למשל זה המוצג במשוואה ‪ ,2+2=4‬נובע למעשה מהשוויון המוצג בטענה "הנשים שוות לגברים"‪.‬‬                   ‫(‪)	10‬‬
       ‫טענה זו‪ ,‬כאחרות המובאות במאמר‪ ,‬מלגלגת לא ִמתו של דבר על רעיונות פוסט‪-‬מודרניים המועלים לעתים‬
    ‫תכופות בפרסומים מתחום מדעי הרוח והחברה‪ ,‬ובפרט מתחומי הסוציולוגיה והביקורת החברתית של המדע‪.‬‬                     ‫(‪)	 15‬‬
  ‫רעיונות אלה מבטאים את ההשקפה שהמדע אינו אובייקטיבי‪ ,‬אלא תלוי בחברה ובתרבות שבהן הוא נוצר‪ ,‬וכי‬
                                                                                                                   ‫(‪)	 20‬‬
                                                   ‫האמת המדעית אינה מוחלטת‪ ,‬אלא מותנית בהקשר התרבותי‪.‬‬                 ‫	‬
                                                                                                                      ‫	‬
      ‫ביום פרסומו של המאמר הכריז סוקל מעל דפי כתב עת אחר כי המאמר אינו אלא 'מתיחה'‪ ,‬וכי הציע אותו‬
       ‫לפרסום כדי לבדוק אם כתב עת אקדמי יפרסם מאמר מלא שטויות‪ ,‬אם רק ינוסח במילים גבוהות ויחניף‬                    ‫(‪	)25‬‬

   ‫להשקפות עורכיו‪ .‬ההכרזה עוררה שערורייה רבתי שהסעירה את הקהילייה האקדמית האמריקנית‪ :‬מצד אחד‬                       ‫(‪	)30‬‬
         ‫הואשמו עורכי "טקסט חברתי"‪ ,‬כתב העת שהמאמר פורסם בו‪ ,‬בחוסר מקצועיות‪ ,‬ומן הצד האחר הועלו‬

    ‫האשמות בדבר התנהגותו הבלתי הגונה של המחבר‪ .‬העורכים טענו להגנתם כי בחרו לפרסם את המאמר לא‬
‫משום שסברו כי הוא בעל ערך מחקרי‪ ,‬אלא משום ערכו ה'סימפטומטי'‪ ,‬כלומר בשל העניין שמצאו בעצם העלאת‬

         ‫הטענות שבו ‪ -‬לא רציניות ככל שיהיו ‪ -‬כביטוי לתופעה תרבותית חשובה‪ .‬מלבד זאת טענו העורכים כי‬
 ‫בקהילייה האקדמית ידוע שמערכת "טקסט חברתי"‪ ,‬שלא ככתבי עת אחרים‪ ,‬אינה נוהגת למסור את המאמרים‬

        ‫המוצעים לפרסום לעיונם של חוקרים נוספים בתחום כדי שיחוו דעה על איכותם‪ .‬מדיניות זו‪ ,‬המעודדת‬
   ‫להשקפתם חופש מחשבה ויצירתיות‪ ,‬גם מבטאת אמון ביושרתם המקצועית של החוקרים המפרסמים‪ .‬על כן‪,‬‬

                                                     ‫טענו‪ ,‬כתיבת המאמר בכוונת זדון הייתה בגדר מעילה באמון‪.‬‬

     ‫במהלך הדיון הסוער הזה הצהיר סוקל כי בכתיבת המאמר הוא ביקש למחות על המגמה האופנתית הרווחת‬
       ‫בקרב חוקרים במדעי הרוח והחברה‪ ,‬והיא להפריח תאוריות בנוגע לשאלות שונות ממדעי הטבע והמדעים‬

  ‫המדויקים תוך שימוש לא אחראי במונחים השאובים מתחומים אלה‪ ,‬לעתים בלי להבינם כלל‪ .‬כעבור זמן‪-‬מה‬
     ‫אף פרסם ספר ושמו "שטויות אופנתיות"‪ ,‬והציג בו רשימה ארוכה של ציטוטים‪ ,‬הדומים לטענות שבמאמרו‪,‬‬

   ‫מפי אינטלקטואלים ידועי שם‪ .‬בתגובה‪ ,‬שוב הופנתה כלפי סוקל ביקורת קשה‪ ,‬שעיקרה הטענה כי הוא עצמו‬
    ‫אינו מבין דבר וחצי דבר במינוח השגור בתחום מדעי הרוח‪ ,‬וכי בורות זו‪ ,‬המופגנת בספרו‪ ,‬עושה את ביקורתו‬
‫לחסרת משמעות‪ .‬לאחר שנרגעו הרוחות ריכך סוקל את עמדתו והסביר כי אין הוא מבקש להטיח ביקורת גורפת‬
    ‫כלפי כלל ההוגים הפוסט‪-‬מודרניים העוסקים בסוגיות הקשורות למדע‪ ,‬אלא להתריע מפני פלג לא רציני ולא‬
   ‫אחראי בתוכם‪" .‬התפתחות המדע והטכנולוגיה מעלה שאלות פוליטיות וכלכליות חשובות רבות"‪ ,‬אמר סוקל‪.‬‬
    ‫"במיטבה‪ ,‬הסוציולוגיה של המדע תרמה רבות להבהרתן‪ ,‬אך סוציולוגיה רשלנית‪ ,‬ככל מדע רשלני‪ ,‬היא חסרת‬

                                                                                              ‫ערך‪ ,‬ואפילו מזיקה"‪.‬‬

                                    ‫השאלות‬

                 ‫"טענות" (שורה ‪.)3‬‬  ‫‪ .	18‬מן הפסקה הראשונה עולה כי‬

                          ‫(‪ )1‬מחבר הקטע מסכים עם ה‪-‬‬
                   ‫(‪ )2‬פרופסור סוקל אינו מסכים עם ה‪-‬‬

                           ‫(‪ )3‬עורכי כתב העת התנגדו ל‪-‬‬
                 ‫(‪ )4‬הוגים פוסט‪-‬מודרניים ביקרו את ה‪-‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15