Page 10 - 1212
P. 10

‫מועד דצמבר ‪2012‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                              ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                 ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫ביוון העתיקה‪ ,‬כאשר רצה מצביא לדעת אם ינצח במלחמה הקרובה‪ ,‬או כאשר ביקש שליט לדעת מי יירש את מקומו‬                           ‫(‪	)1‬‬
‫לכשימות‪ ,‬הם היו מתייעצים עם הפיתיה‪ ,‬נביאת האלים‪ .‬את תפקיד הפיתיה מילאו נשים שמסרו לבני האדם מסרים‬

                      ‫מפי האל אפולו בנוגע לעתיד‪ .‬מקום מושבה של הפיתיה היה במקדש אפולו‪ ,‬בעיר דלפי שביוון‪.‬‬

‫פלוטרכוס‪ ,‬היסטוריון יווני בן המאה הראשונה לספירה‪ ,‬מספר שמושב הפיתיה במערה עמוקה שבקרקעיתה נקיק‪ .‬מעל‬                            ‫	‬
 ‫לנקיק זה יושבת הפיתיה‪ ,‬שואפת את האד העולה ממנו ומתנבאת‪ .‬לדברי פלוטרכוס‪ ,‬הגז שנפלט ממעבה האדמה הוא‬                          ‫(‪	)5‬‬

‫שגרם לנביאה להזות ולמסור את דבר האל‪ .‬אפשר שחוקרים מאוחרים יותר היו רואים בהסבר זה הסבר מדעי המערער‬                         ‫(‪	)10‬‬
     ‫את האמונה בכוח האלים‪ ,‬אך לא כך פלוטרכוס‪ .‬אדרבא‪ ,‬הוא האמין שלביצוע מלאכתם האלים נעזרים בחומרים‬

‫המצויים בעולמנו אנו‪ ,‬כגון האדים המשכרים הנפלטים מן האדמה‪ .‬במשך שנים רבות אחרי שפסקה הפעילות במקדש‬
    ‫אפולו‪ ,‬היה הסיפור על הנביאה מדלפי‪ ,‬ההוזה עקב שאיפת אדים העולים מהנקיק שבמעמקי המערה‪ ,‬מקובל על כל‬

  ‫החוקרים‪ .‬הוא אף קיבל חיזוק לאחר שנמצא במקום כלי עתיק ועליו ציור של הפיתיה‪ ,‬המתיישב עם המראה שתיאר‬
                                                                                                                ‫פלוטרכוס‪.‬‬

‫מצב עניינים זה השתנה בשנת ‪ 1900‬בערך‪ ,‬כשהגיע לאתר הארכאולוגי בדלפי חוקר אנגלי ושמו אופה‪ .‬בעקבות מחקרו‬                           ‫	‬
‫במקום פרסם אופה מאמר החולק על התאוריה ולפיה גזים שנפלטו מן האדמה הם שהשפיעו על הפיתיה‪ .‬הוא טען כי‬                          ‫(‪	 )15‬‬

  ‫בדלפי לא נמצא מעולם שום נקיק שממנו היו עשויים להיפלט גזים‪ .‬יתרה מזאת‪ ,‬הוסיף אופה‪ ,‬גם אילו נמצא נקיק‬
    ‫שכזה‪ ,‬אין גז טבעי כלשהו המסוגל להביא אדם לידי מצב כמו זה המוצג בתיאורים העתיקים‪ .‬העובדה כי חוקרים‬
  ‫אחרים כשלו בניסיונותיהם למצוא בדלפי פתח כלשהו בקרקע חיזקה את טענותיו של אופה‪ .‬אופה התייחס לדברים‬
     ‫נוספים בעדותו של פלוטרכוס‪ ,‬ולפיהם הייתה הפיתיה מתנבאת מתוך התקף טירוף‪ ,‬שלעתים אף הסתיים במותה‪.‬‬
‫לטענת אופה‪ ,‬תיאור זה אינו מתיישב עם עדויות עתיקות המתארות את הנביאה יושבת שלווה על כיסא גבוה ומזמרת‪.‬‬

        ‫תמונת המצב המחקרית השתנתה שוב בשנות השמונים של המאה ה‪ ,20-‬כשנערך ביוון סקר גאולוגי נרחב‪ .‬אחד‬                           ‫	‬
    ‫החוקרים‪ ,‬הגאולוג דה‪-‬בור‪ ,‬מצא עדויות לקיומם של שברים גאולוגיים גדולים מתחת לאתר של מקדש אפולו בדלפי‪.‬‬                    ‫(‪	 )20‬‬

       ‫דה‪-‬בור שיתף בממצאיו קבוצת ארכאולוגים‪ ,‬שחידשו את החפירות במקום אשר נודע כמקום מושבה של הפיתיה‪.‬‬                       ‫(‪	 )25‬‬
      ‫תגליות חדשות באתר שינו שוב את תפיסת החוקרים בנוגע לסיפורה של הפיתיה‪ :‬במקדש נמצא חדר‪ ,‬שקוע מטרים‬
       ‫אחדים מתחת למפלס הרצפה‪ .‬כמו כן נמצאה שם מערכת גדולה של מעברים תת‪-‬קרקעיים שאליהם מתנקזים מי‬

          ‫מעיינות‪ ,‬הנובעים ממפגש של שני שברים גאולוגיים גדולים‪ .‬מי המעיינות נלקחו לבדיקה כימית‪ ,‬ונמצא כי הם‬
 ‫מכילים תוצרים של הגז אתילן‪ .‬לאתילן השפעה ישירה על הכרתו של האדם הנחשף אליו‪ ,‬כפי שנמצא בניסויים שנערכו‬
‫כבר לפני חמישים שנה‪ .‬נבדקים שנחשפו לגז זה במינון נמוך דיווחו על תחושות של "יציאה מן הגוף" ושל שמחה עצומה‪,‬‬

      ‫מצב המכונה "טראנס"‪ .‬נמצא גם כי במינון גבוה הגז עשוי לגרום לאובדן ההכרה ואף לפגוע במערכת הנשימה‪ ,‬מה‬
                                                                                                  ‫שעלול להביא לידי מוות‪.‬‬

                 ‫השאלות‬

                 ‫‪ .	18‬איזה מהמשפטים הבאים מנוגד לנאמר בפסקה הראשונה?‬

                   ‫(‪ )1‬הפיתיה תיווכה בין השליט לבין אפולו‬
                 ‫(‪ )2‬נבואות בנוגע לעתיד ניתנו במקדש אפולו‬

                                      ‫(‪ )3‬הפיתיה הייתה אלה‬
                       ‫(‪ )4‬המפגש עם הפיתיה נעשה ביחידות‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15