Page 7 - 1212
P. 7
מועד דצמבר 2012 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 6 -
פלאונטולוגים (חוקרי מאובנים) אינם יכולים לראות מה נמצא מתחת לשכבה הראשונה של הקרקע בלי לחפור ,מפני .9
שהרדאר שהם משתמשים בו אינו רגיש דיו כדי להבחין בין עצמות מאובנות לסלעים שסביבן .כמו כן ,שטחי הקרקע
רבים והפלאונטולוגים מעטים מכדי שיהיה אפשר לחפור בכל אתר שהתנאים הגאולוגיים בו מאפשרים לעצמות מאובנות
להשתמר .לכן ,רוב הפלאונטולוגים ממתינים עד שחקלאי ,גאולוג או ילד סקרן ימצאו במקרה מאובן מעניין ,ואז הם
מחפשים מאובנים נוספים בסביבה.
איזו מן השאלות שלהלן היא המתאימה ביותר לשמש כותרת לפסקה שלעיל?
( )1כיצד הפלאונטולוגים מחליטים היכן לחפש עצמות מאובנות?
( )2מדוע קשה כל כך לדעת באילו תנאים גאולוגיים יכולות עצמות מאובנות להשתמר?
( )3כיצד אפשר להבחין בין מאובנים לסלעים שסביבם?
( )4באילו אתרים התנאים הגאולוגיים מאפשרים לעצמות מאובנות להשתמר ?
. 10במחקרו האחרון ביקש ד"ר סמית לבדוק אם בקרב ילדים להורים הנוטים לנחור בשנתם ,שיעור הנוחרים גבוה משיעורם
בקרב כלל האוכלוסייה .ד"ר סמית החליט לא לכלול במחקרו עובדים במשמרות לילה ,הנוהגים לישון בשעות היום.
איזו מהאפשרויות הבאות היא המתאימה ביותר להיות הסיבה להחלטתו של סמית?
( )1אנשים הנוחרים בשנתם מעדיפים לעבוד במשמרות לילה
( )2במשפחות שבהן אחד ההורים עובד בלילה ,שאר בני המשפחה נוטים לא לעשות כך
( )3שינה בשעות היום היא אחד הגורמים לנחירה בזמן השינה
( )4במשפחות שבהן שיעור בני המשפחה הנוחרים גבוה יחסית ,שיעור העובדים במשמרות לילה אינו שונה
משיעורו בקרב כלל האוכלוסייה
.11בעלון שפרסם משרד החקלאות נכללו המלצות בנוגע לזריעת צמחים ממשפחת הקטניות:
ככלל ,יש לזרוע רק בימים לא גשומים.
עם זאת ,בימים גשומים אפשר לזרוע שעועית ,ואפשר לזרוע אפונה אם זרעי האפונה טופלו מבעוד מועד בחומר המונע
היווצרות עובש והם נזרעים באדמה בעומק של יותר מ 10-ס"מ.
איזו פעולה בוודאות אינה חורגת מהמלצות משרד החקלאות שלעיל?
( )1זריעת אפונה ושעועית באותו היום
( ) 2זריעה ביום גשום בעומק של פחות מ 10-ס"מ
( )3זריעת שעועית ביום לא גשום
( )4זריעה ביום גשום של זרעי אפונה שטופלו בחומר מונע עובש
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.