Page 15 - 1212
P. 15
מועד דצמבר 2012 - 14 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
פרופסור גרוסמן סבור כי התנאי להכרה בקיומה האובייקטיבי של תופעה כלשהי אינו הימצאותן של עדויות לקיומה, . 9
שבספרו מופיעה הטענה" :סלע התלוי בין שמים וארץ אלא הימצאותו של הסבר תאורטי תקף לתופעה זו .לפיכך,
אלף עדים יישבעו שראו אותו במו עיניהם ,מכיוון ש ". עובדה אובייקטיבית
( ) 1לא מפתיע /לא ייחשב /גם אם /אפשר להעלות על הדעת תאוריה תקפה שתסביר את התופעה הזא ת
( )2אין פלא /לא ייחשב /גם אם /אין תאוריה מדעית היכולה להסביר את התופעה הזאת
( )3אין זה מתמיה /ייחשב /אם /אין עדות לכך שאינו קיי ם
( )4מתמיה /לא ייחשב /גם אם /אין תאוריה מדעית היכולה להסביר את התופעה הזאת
. 10בשיחה עם גדי אמרה שפרה" :זה לא רעיון טוב כל כךְ ׂ .שחייה צריך ללמוד במים".
איזו מהאפשרויות הבאות היא המתאימה ביותר להיות הרקע לדבריה של שפרה?
( )1גדי הציע לשפרה להעמיק את היכרותם בטלפון במשך כמה שבועות נוספים ,קודם שייּפָגשו זה עם זו בפעם
הראשונה
( )2גדי סיפר לשפרה שהוא שוקל לנסוע לצרפת אף על פי שמעולם לא למד צרפתית
( )3גדי הציע לשפרה לקרוא את העלון המצורף לתרופה לפני נטילתה ,כדי לדעת אם מותר לה ליטול את התרופ ה
( )4גדי סיפר לשפרה שהוא מתכוון לעבוד בהתנדבות לצדו של ׁ ֶשף ידוע ,כדי ללמוד את רזי הבישול
שיעור האבטלה באיטליה יציב בשנים האחרונות ועומד על רמה גבוהה ,הקרובה לעשרה אחוזים .פרופ' פרוצי טוענת . 11
שעל ממשלת איטליה להציב יעד לשיעור האבטלה אשר ישקף את מחויבותה לנושא התעסוקה כחלק מאחריותה
החברתית .לדבריה ,יש להגדיר יעד אבטלה שנתי ,בדומה ליעד האינפלציה וליעד הגירעון ,ויש לקבוע אמצעים ודרכים
להשגתו.
איזו מן הטענות הבאות מתמצתת באופן המדויק ביותר את טענתה של פרופ' פרוצי?
( )1יעד אבטלה שנתי שיהיה דומה בשיעורו ליעדי האינפלציה והגירעון יוכל להביא לידי ביטוי את מחויבותה של
ממשלת איטליה לתעסוקה
( )2אמנם ממשלת איטליה קובעת יעדים לאינפלציה ולגירעון ,אך מן הראוי שתגלה יותר אחריות חברתית
( )3כפי שנקבעים יעדים לאינפלציה ולגירעון ,כך יש להציב גם יעד לשיעור האבטלה השנתי ,אפילו יבוא הדבר על
חשבון האחריות החברתית
( )4על ממשלת איטליה להביא לידי ביטוי את מחויבותה לנושא התעסוקה באמצעות הגדרה של יעד אבטלה שנתי
ופירוט האופן שבו היא מתכוונת לעמוד ביעד זה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.