Page 15 - 1212
P. 15

‫מועד דצמבר ‪2012‬‬                                ‫‪- 14 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

‫פרופסור גרוסמן סבור כי התנאי להכרה בקיומה האובייקטיבי של תופעה כלשהי אינו הימצאותן של עדויות לקיומה‪,‬‬                      ‫‪.	9‬‬

‫שבספרו מופיעה הטענה‪" :‬סלע התלוי בין שמים וארץ‬  ‫אלא הימצאותו של הסבר תאורטי תקף לתופעה זו‪ .‬לפיכך‪,‬‬                            ‫	‬
                                                                                                                            ‫	‬
‫אלף עדים יישבעו שראו אותו במו עיניהם‪ ,‬מכיוון ש "‪.‬‬      ‫עובדה אובייקטיבית‬                                                    ‫	‬
                                                                                                                            ‫	‬
‫(‪ )	1‬לא מפתיע ‪ /‬לא ייחשב ‪ /‬גם אם ‪ /‬אפשר להעלות על הדעת תאוריה תקפה שתסביר את התופעה הזא 	ת‬
            ‫(‪ 	)2‬אין פלא ‪ /‬לא ייחשב ‪ /‬גם אם ‪ /‬אין תאוריה מדעית היכולה להסביר את התופעה הזאת‬
                                      ‫(‪ 	)3‬אין זה מתמיה ‪ /‬ייחשב ‪ /‬אם ‪ /‬אין עדות לכך שאינו קיי 	ם‬
             ‫(‪ 	)4‬מתמיה ‪ /‬לא ייחשב ‪ /‬גם אם ‪ /‬אין תאוריה מדעית היכולה להסביר את התופעה הזאת‬

                 ‫‪ .	10‬בשיחה עם גדי אמרה שפרה‪" :‬זה לא רעיון טוב כל כך‪ְ ׂ .‬שחייה צריך ללמוד במים"‪.‬‬

                 ‫איזו מהאפשרויות הבאות היא המתאימה ביותר להיות הרקע לדבריה של שפרה?‬                                       ‫	‬

 ‫(‪ 	)1‬גדי הציע לשפרה להעמיק את היכרותם בטלפון במשך כמה שבועות נוספים‪ ,‬קודם שייּפָגשו זה עם זו בפעם‬
                                                                                                      ‫הראשונה‬

                              ‫(‪ )2‬גדי סיפר לשפרה שהוא שוקל לנסוע לצרפת אף על פי שמעולם לא למד צרפתית‬
‫(‪ )3‬גדי הציע לשפרה לקרוא את העלון המצורף לתרופה לפני נטילתה‪ ,‬כדי לדעת אם מותר לה ליטול את התרופ 	ה‬

              ‫(‪ )4‬גדי סיפר לשפרה שהוא מתכוון לעבוד בהתנדבות לצדו של ׁ ֶשף ידוע‪ ,‬כדי ללמוד את רזי הבישול‬

 ‫שיעור האבטלה באיטליה יציב בשנים האחרונות ועומד על רמה גבוהה‪ ,‬הקרובה לעשרה אחוזים‪ .‬פרופ' פרוצי טוענת‬                      ‫‪.	11‬‬
      ‫שעל ממשלת איטליה להציב יעד לשיעור האבטלה אשר ישקף את מחויבותה לנושא התעסוקה כחלק מאחריותה‬

‫החברתית‪ .‬לדבריה‪ ,‬יש להגדיר יעד אבטלה שנתי‪ ,‬בדומה ליעד האינפלציה וליעד הגירעון‪ ,‬ויש לקבוע אמצעים ודרכים‬
                                                                                                                 ‫להשגתו‪.‬‬

                 ‫איזו מן הטענות הבאות מתמצתת באופן המדויק ביותר את טענתה של פרופ' פרוצי?‬                                  ‫	‬

 ‫(‪ 	)1‬יעד אבטלה שנתי שיהיה דומה בשיעורו ליעדי האינפלציה והגירעון יוכל להביא לידי ביטוי את מחויבותה של‬
                                                                                      ‫ממשלת איטליה לתעסוקה‬

        ‫(‪ )2‬אמנם ממשלת איטליה קובעת יעדים לאינפלציה ולגירעון‪ ,‬אך מן הראוי שתגלה יותר אחריות חברתית‬
 ‫(‪ 	)3‬כפי שנקבעים יעדים לאינפלציה ולגירעון‪ ,‬כך יש להציב גם יעד לשיעור האבטלה השנתי‪ ,‬אפילו יבוא הדבר על‬

                                                                                      ‫חשבון האחריות החברתית‬
‫(‪ 	)4‬על ממשלת איטליה להביא לידי ביטוי את מחויבותה לנושא התעסוקה באמצעות הגדרה של יעד אבטלה שנתי‬

                                                               ‫ופירוט האופן שבו היא מתכוונת לעמוד ביעד זה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20