Page 10 - 1012
P. 10
מועד אוקטובר 2012 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
מאז ומעולם העסיקה את האדם השאלה כיצד ישיג את המזון החיוני לקיומו .לפתרונות שמצאו בני אדם לשאלה זו () 1
הייתה השפעה מכרעת ,תחילה על עצם סיכוייהם לשרוד ,ובהמשך -על סיכוייו של כל אחד מהם להגיע לכלל הצלחה
חברתית וכלכלית.
עדויות להרגלי התזונה של האדם בזמנים קדומים עולות משלדי אדם ששרדו מתקופת האדם הקדמון ,ובעיקר משרידים
של מערכת השיניים ,המכונה גם " ִמׁ ְשנָן" .המשנן נמנה עם מושאי המחקר החשובים ביותר בחקר התפתחות האדם. ( )5
דפוס שחיקת השיניים ורמת השחיקה מעידים על סוג המזון שנלעס ועל עומס הלעיסה שהוטל על המשנן .אם רמת
השחיקה גבוהה ,אפשר להסיק שהמזון שנצרך הוא בעיקרו צמחי ומכיל סיבים ,זרעים ושורשים .מזון בשרי ,לעומת זאת,
אינו גורם לשחיקה מרובה כל כך ,שכן אפשר לעכל אותו גם ללא לעיסה ממושכת.
על פי ממצאים ארכאולוגיים ומבדיקת משננים ששרדו מתקופת האדם הקדמון ,מתברר שבשלבים המוקדמים של
התפתחות המין האנושי היה האדם בעל שיניים גדולות ולסתות מגושמות ,והוא ניזון בעיקר מצמחים .מאוחר יותר ( )10
התחולל מעבר מתפריט צמחי ברובו לתפריט בשרי ברובו .נראה שהוספת הבשר לתפריט התאפשרה בעקבות שיפור בכושר
התחרות של האדם בטורפים אחרים על מקורות המזון ,שיפור שהושג הודות לפיתוח מגוון כלים ובהם כלי ציד .המעבר
מתפריט צמחי לאכילת בשר הביא לידי הפחתה בעומס הלעיסה שהיה מוטל על המשנן .להפחתת עומס הלעיסה תרמו גם ( )15
תהליכים אחרים ,ובהם פיתוחם -לפני שני מיליון שנה בקירוב -של כלי חיתוך וכתישה ,שהקלו על ריכוכו של המזון ,וכן
השליטה באש ובישול המזון ,שהתאפשרו מאוחר יותר .התווספות הבשר לתפריט של בני האדם מציינת את השלב שבו החל
המין האנושי להתפתח בשני ענפים נפרדים :בענף האחד המשיכו להתפתח בני אדם שניזונו מתפריט צמחי בעיקרו ובהתאם
לכך היו בעלי שיניים ולסתות גדולות .בענף האחר התפתחו בני אדם בעלי מבנה לסת עדין יותר ,שניזונו בעיקר מבשר.
מתוך קבוצה זו התפתח הטיפוס האנושי המכונה “האדם היכול" ,שהיה בעל שיניים ולסתות קטנות ביחס לקודמיו.
הבדלים בדפוסי צריכת המזון הטביעו את חותמם לא רק על גוף האדם .עדויות מתקופות מאוחרות יותר בהיסטוריה
האנושית מלמדות שהבדלים אלו השפיעו גם על מעמדו החברתי .השפעות כאלה מתוארות בספרו של חוקר התרבות ( )20
מֹונְ ָטנָרי “אוכל הוא תרבות" .כך ,לדוגמה ,בימי הביניים רק אדם שהיה ידוע כבעל תיאבון בריא נתפס כמי שיכול להיות
מנהיג .על פי עדות משנת ,888הדוכס גּו ִאידֹו ִדי ְסּפֹולֶטֹו לא הוכתר למלכם של הפַרנקים מפני שנודע כאדם שאוכל מעט
( )25
מדי .דוגמה אחרת לקשר בין צריכת המזון למעמד החברתי אפשר למצוא בתקנות שנקבעו בשנת 1344בממלכת
אראגון (שבספרד של ימינו)“ :את מגשו של המלך יש למלא במזון בכמות של שמונה ארוחות; הנסיכים ,הארכיבישופים
והבישופים המלכותיים יקבלו מגשים ובהם מזון בכמות של שש ארוחות; בישופים אחרים ואבירים יקבלו מזון בכמות
של ארבע ארוחות" .מונטנרי מרכז דוגמאות אלו בכותרת “אמור לי כמה אתה אוכל ואומר לך מי אתה" .הוא טוען
שהקשר בין כמות המזון שאדם צרך לבין מעמדו נבע מן הקושי להשיג מזון ולהכינו באירופה של אותם ימים .בעבר,
בתקופות שבהן רעב היה סכנה ממשית ,יכולתו של אדם להשיג מזון רב העידה על כוחו ועל כושר מנהיגותו.
השאלות
. 18איזה מפריטי המידע הבאים אינו מוזכר בקטע בתור מידע שיכול להתקבל מ ֵח ֶקר משנן של אדם כלשהו?
( ) 1סוג המזון שצרך אותו אדם
( )2הענף של המין האנושי שאליו השתייך אותו אדם
( )3מספר הארוחות שנהג אותו אדם לאכול ביום
( )4עומס הלעיסה שהיה מוטל על שיניו של אותו אדם
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.