Page 6 - 1012
P. 6

‫מועד אוקטובר ‪2012‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 5 -‬‬

                   ‫‪ 	.5‬מגל ‪ :‬אסם ‪-‬‬

                   ‫(‪ )1‬מסמך ‪ :‬ארכיון‬                                                                                   ‫	‬
                      ‫(‪ )2‬מסור ‪ :‬קרש‬                                                                                   ‫	‬
                        ‫(‪ )3‬עט ‪ :‬קסת‬                                                                                   ‫	‬
                                                                                                                       ‫	‬
                   ‫(‪ )4‬מסחטה ‪ :‬קנק	ן‬

                     ‫‪ 	.6‬פרש ‪ :‬להשתייך ‪-‬‬

                   ‫(‪ )1‬בושש ‪ :‬להקדים‬
                    ‫(‪ )2‬התרצה ‪ :‬לסרב‬
                   ‫(‪ )3‬הבליח ‪ :‬להופיע‬
                   ‫(‪ )4‬החמיא ‪ :‬להחניף	‬

                   ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫יוסף כתב כמה שירים חדשניים המורכבים מסימני פיסוק בלבד‪ .‬כאשר הראה את השירים לחברתו‪ ,‬היא אמרה לו‪:‬‬                        ‫‪	.7‬‬
                                                                               ‫"אי‪-‬אפשר להכין חביתה בלי ביצים"‪.‬‬
                                                                                                                         ‫	‬
                                                                             ‫הביצים בדבריה של החברה הן משל ל‪-‬‬
                                                                                                                         ‫	‬

                         ‫(‪ )1‬שירים‬                                                                                     ‫	‬
                   ‫(‪ )2‬סימני פיסוק‬                                                                                     ‫	‬
                   ‫(‪ )3‬כותבי שירים‬                                                                                     ‫	‬
                                                                                                                       ‫	‬
                          ‫(‪ )4‬מילים	‬

   ‫היו שטענו כי בשפה‪ ,‬כמו במתמטיקה‪ ,‬נכונותו או אי‪-‬נכונותו של משפט לא תשתנה אם נחליף את אחד הביטויים‬                    ‫‪.	8‬‬
‫במשפט בביטוי נרדף לו‪ .‬אך ִחשבו על המקרה הזה‪ :‬אם המשפט "דני חושב שרותי נחמדה" נכון‪ ,‬המשפט "דני חושב‬
‫שאימא של דרור נחמדה" עלול להיות לא נכון גם אם רותי היא אימא של דרור‪ ,‬למשל אם דני אינו יודע זאת‪ ,‬וחבריו‬                   ‫	‬

                                                                               ‫סיפרו לו שאימא של דרור אינה נחמדה‪.‬‬

                                                                                  ‫מה נכון לומר על פי הפסקה שלעיל?‬

                               ‫(‪ )1‬גם במתמטיקה החלפת ביטוי בביטוי נרדף עשויה להפוך משפט נכון למשפט לא נכון‬
‫(‪ )	2‬גם אם דני יודע שרותי היא אימא של דרור וחושב שהיא נחמדה‪ ,‬המשפט "דני חושב שאימא של דרור נחמדה" עלול‬

                                                                                                        ‫להיות לא נכון‬
     ‫(‪ )	3‬אם דני אינו יודע שרותי היא אימא של דרור‪ ,‬הוא עשוי לחשוב שמדובר בשתי נשים שונות‪ ,‬שאחת מהן נחמדה‬

                                                                                                          ‫והאחרת לא‬
             ‫(‪ )4‬אם דני אינו מאמין לחבריו שאימא של דרור אינה נחמדה‪ ,‬הוא כנראה יודע שרותי היא אימא של דרור	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11