Page 14 - 1012
P. 14

‫מועד אוקטובר ‪2012‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

                           ‫‪ 	.5‬פושה ‪ :‬התפשטות ‪-‬‬

                             ‫(‪ )1‬רודף ‪ :‬מנוסה‬                                                                                                                                            ‫	‬
                           ‫(‪ )2‬מסתיר ‪ :‬חשיפה‬                                                                                                                                             ‫	‬
                            ‫(‪ )3‬מעליב ‪ :‬הבלגה‬                                                                                                                                            ‫	‬
                           ‫(‪ )4‬מסלים ‪ :‬הקצנה	‬                                                                                                                                            ‫	‬

                           ‫‪ 	.6‬עורך דין ‪ :‬לקוח ‪-‬‬

                            ‫(‪ )1‬ציר ‪ :‬לידה‬                                                                                                                                               ‫	‬
                             ‫(‪ )2‬ציר ‪ :‬דלת‬                                                                                                                                               ‫	‬
                           ‫(‪ )3‬ציר ‪ :‬מדינה‬                                                                                                                                               ‫	‬
                           ‫(‪ )4‬ציר ‪ :‬ירקו 	ת‬                                                                                                                                             ‫	‬

                           ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫פרופ' שושני מצאה במחקרה כי כאשר אדם משקר‪ ,‬כמה אזורים זעירים בפניו רועדים קלות‪ .‬לטענתה‪ ,‬אפשר להסתמך‬                                                                                       ‫‪	.7‬‬
                                          ‫על תופעה זו כדי לקבוע אם האדם שאנו משוחחים עמו משקר או דובר אמת‪.‬‬
                                                                                                                                                                                           ‫	‬
                                                           ‫איזו מן האפשרויות הבאות אינה מעמידה בספק את טענתה?‬

‫(‪ )	1‬מחקרים מוכיחים כי תווי פניהם של בני האדם כה מורכבים‪ ,‬עד שפעמים רבות אי‪-‬אפשר להבחין בשינויים קלים‬
                                                                                                     ‫המופיעים בה 	ם‬

‫(‪ 	)2‬מחקרים מוכיחים כי בעת שהם משקרים‪ ,‬אנשים רבים משכנעים את עצמם כי הם דוברים אמת‪ ,‬ובמקרה כזה לא‬
                                                                                       ‫ניכרת כל עדות גופנית לשקר‬

‫(‪ 	)3‬מחקרים מוכיחים כי כאשר אדם משקר‪ ,‬קצב פעימות לבו מתגבר מעט‪ ,‬והתגברות זו היא אחד הגורמים לרעידות‬
                                                                                                              ‫בפניו	‬

                 ‫(‪ )4‬מחקרים מוכיחים כי אזורי הפנים הרועדים בזמן אמירת שקר עשויים לרעוד גם בנסיבות אחרו 	ת‬

       ‫מאז תום מלחמת העולם השנייה חוקרים מתייחסים בספקנות גוברת לתוקפם של נתונים סטטיסטיים רשמיים‪,‬‬                                                                                       ‫‪	.8‬‬
‫ובמקרים רבים הואשמו השלטונות במניפולציה שלהם‪ .‬לדוגמה‪ ,‬חוקרים הצביעו על כך שבתקופת שלטונה של המפלגה‬
‫השמרנית בבריטניה בשנים ‪ ,1979-1977‬שונתה השיטה לקביעת שיעור האבטלה יותר משלושים פעמים‪ ,‬ורוב השינויים‬                                                                                      ‫	‬

                                                                    ‫שהונהגו הביאו לידי ירידה בשיעור האבטלה הרשמי‪.‬‬                                                                          ‫	‬
                                                                                                                                                                                      ‫	‬

                                   ‫לפי טענת החוקרים שלעיל‪ ,‬מדוע שונתה בבריטניה השיטה לקביעת שיעור האבטלה?‬

‫(‪ )1‬כדי לקבוע את שיעור האבטלה בדרך הקרובה ביותר לדרך שהנתונים הרשמיים נקבעים בה‬                                                                                                          ‫	‬
                                      ‫(‪ )2‬כדי לשפר את אמינותה לנוכח הביקורת הגוברת עליה‬                                                                                                  ‫	‬
                                       ‫(‪ )3‬כדי ליצור את הרושם שחלה ירידה בשיעור האבטלה‬                                                                                                   ‫	‬
                                                                                                                                                                                         ‫	‬
                  ‫(‪ )4‬כדי לתקן את העיוותים שנעשו בה בשנות שלטונה של המפלגה השמרנית	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19