Page 9 - 1012
P. 9

‫מועד אוקטובר ‪2012‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 8 -‬‬

‫ממחקרו של פרופסור ברזיס על הדרך שבה כתבי מדורי הבריאות בעיתונים בוחרים את הנושאים לכתבות שלהם‪ ,‬עולה‬               ‫‪.	16‬‬
 ‫כי למרות שהכתבים מצהירים שפופולריות אינה שיקול מרכזי בבחירת הנושאים‪ ,‬היא מדריכה אותם במידה רבה‪ :‬רוב‬
  ‫הכתבות עוסקות בנושאים הנתפסים בעיני ציבור הקוראים כמושכים‪ ,‬כמו הרזיה‪ .‬לדידו של פרופסור ברזיס‪ ,‬דבר זה‬

      ‫מעיד שהכתבים נכנעים ללחצים של גורמים שיש להם אינטרס כלכלי‪ ,‬המעוניינים בתפוצה רחבה ככל האפשר של‬
                                                       ‫העיתון‪ ,‬כניעה שלדבריו מושפעת מההכשרה הלקויה של הכתבים‪.‬‬

                   ‫לפי האמור לעיל‪ ,‬איזו מן הטענות משקפת את עמדתו של פרופסור ברזיס?‬                                ‫	‬

‫(‪ 	)1‬כתבות בנושא הרזיה מופיעות תדיר במדורי בריאות בעיתונים משום שישנם מי שיש להם אינטרס כלכלי שנושא זה‬
                                                    ‫יהיה במודעּות הקוראים‪ ,‬והם ירכשו מוצרים המסייעים בהרזיה‬

   ‫(‪ )	2‬לו הייתה ניתנת לכתבים לענייני בריאות הכשרה ראויה‪ ,‬סביר שנושאים פופולריים‪ ,‬כמו הרזיה‪ ,‬היו תופסים נפח‬
                                                                                             ‫מצומצם יותר בכתיבתם‬

      ‫(‪ )	3‬הרזיה היא נושא הנחשב למושך בעיני כתבים לענייני בריאות‪ ,‬ואף על פי כן‪ ,‬בשל לחצם של גורמים שיש להם‬
                                                                          ‫אינטרס כלכלי‪ ,‬הם נוטים שלא לכתוב עליו‬

     ‫(‪ )	4‬אף שניכר כי פנייה לקהל רחב ככל האפשר היא שיקול מרכזי בבחירת נושאי כתבות בענייני בריאות‪ ,‬הכתבים‬
                                                          ‫מתכחשים לעובדה זו משום שהם חסרים הכשרה מקצועית	‬

‫ממחקר שערך ד"ר ששון על למידת שפה הוא הסיק כי מי שנחשף בינקותו לשפה נוספת על שפת אמו ‪ -‬גם אם אינו זוכר‬             ‫‪.	17‬‬
                                              ‫זאת בבגרותו ‪ -‬יוכל ללמוד אותה ביתר קלות ממי שמעולם לא נחשף אליה‪.‬‬
                                                                                                                      ‫	‬
 ‫ד"ר גולן סברה שאפשר להסיק ממחקרו של ד"ר ששון מסקנה אחרת‪ .‬כדי להכריע בין שתי המסקנות היא ערכה מחקר‬
 ‫משלה‪ ,‬ובו השתתפו סטודנטים בקורס סינית שלא נחשפו לסינית קודם לכן‪ .‬ד"ר גולן בדקה אם אלה מהם שלא נחשפו‬

          ‫בינקותם לשום שפה מלבד שפת אמם התקשו בקורס יותר מאלה שנחשפו בינקותם לשפה נוספת אחת לפחות‪.‬‬

                   ‫איזה מן המחקרים שלהלן הוא המתאים ביותר להיות מחקרו של ד"ר ששון?‬                                ‫	‬

‫(‪ 	)1‬מחקר שבדק אם מי ששפת אמם אנגלית ובינקותם נחשפו גם לספרדית‪ ,‬למדו בבגרותם ספרדית ביתר קלות ממי‬
                                                                                  ‫שבינקותם נחשפו לאנגלית בלבד‬

  ‫(‪ )	2‬מחקר שבדק אם למי ששפת אמם אנגלית ובינקותם נחשפו גם לספרדית‪ ,‬קל יותר ללמוד בבגרותם ספרדית או‬
                                                                                                   ‫ללמוד איטלקית‬

‫(‪ 	)3‬מחקר שבדק אם מי ששפת אמם אנגלית ובינקותם נחשפו גם לספרדית‪ ,‬למדו בבגרותם ספרדית ביתר קלות ממי‬
                                                              ‫ששפת אמם אנגלית ונחשפו לספרדית רק בנעוריהם‬

  ‫(‪ 	)4‬מחקר שבדק אם מי ששפת אמם אנגלית ובינקותם נחשפו גם לספרדית וזוכרים זאת בבגרותם‪ ,‬למדו בבגרותם‬
                                         ‫ספרדית ביתר קלות ממי שבינקותם נחשפו לספרדית ואינם זוכרים זא 	ת‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14