Page 15 - 1012
P. 15

‫מועד אוקטובר ‪2012‬‬                             ‫‪- 14 -‬‬                        ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

   ‫לפי חוקר האמנות ג'ון ברגר‪ ,‬משלמדו הציירים לצייר אובייקטים כפי שהם נראים במציאות‪ ,‬הופעל אצל הצופים חוש‬           ‫‪.	9‬‬
‫נוסף לצד חוש הראייה‪ ,‬הלוא הוא חוש המישוש‪ .‬מעתה יכלו הצופים לא רק להביט בציורים‪ ,‬אלא גם "למשש" בעיניהם‬
                                                                                                                     ‫	‬
                 ‫את קפלי הבד של מלבושי הדמויות‪ ,‬את גזעי העצים המחוספסים ואת המשטח החלק של עמודי השיש‪.‬‬

                                                ‫איזו מן הטענות הבאות משקפת את עמדתו של ברגר באופן הטוב ביותר?‬

  ‫(‪ )1‬מיום שהתאפשר לצופים לא רק להביט‪ ,‬אלא גם לגעת בציורים‪ ,‬הופעל אצל הצופים חוש נוסף כשעמדו לפני ציור‬
                                     ‫(‪ )2‬בזכות ההתקדמות שחלה בטכניקת הציור נהפכו הציורים למוחשיים מאי‪-‬פעם‬

‫(‪ )3‬השימוש בחוש המישוש העשיר את הטכניקה של הציירים ואפשר להם לצייר אובייקטים כפי שהם נראים במציאות‬
                    ‫(‪ 	)4‬רק לאחר שחלה התקדמות בטכניקת הציור החלו הציירים לצייר קפלי בד‪ ,‬גזעי עץ ועמודי שי 	ש‬

‫יורי‪ ,‬שחר ואביעד ניסו להיזכר בשמה של הגננת שהייתה להם בילדותם‪ .‬יורי אמר ששמה מתחיל או מסתיים באות ר'‪,‬‬              ‫‪.	10‬‬
                                                      ‫שחר אמר שבשמה מופיעה האות ת'‪ ,‬ואביעד טען ששניהם טועים‪.‬‬
                                                                                                                           ‫	‬
                                                                              ‫הם ערכו ביניהם התערבות בתנאים האלה‪:‬‬
                                    ‫‪ -‬אם שחר צודק או יורי צודק‪ ,‬אך לא שניהם ‪ -‬מי מהם שטועה יקנה לשני פלאפל‪.‬‬            ‫	‬
                                                                                                                       ‫	‬
                                                         ‫‪ -‬אם גם יורי וגם שחר צודקים ‪ -‬אביעד יקנה פלאפל לשניהם‪.‬‬        ‫	‬
                                                    ‫‪ -‬אם גם יורי וגם שחר טועים ‪ -‬כל אחד מהם יקנה פלאפל לאביעד‪.‬‬         ‫	‬

         ‫לאחר שביררו מה שמה של הגננת‪ ,‬נמצא שאביעד אינו אמור לקנות פלאפל ואינו אמור לקבל פלאפל‪.‬‬                     ‫	‬

                                                      ‫איזה מן השמות הבאים יכול להיות שמה של הגננת?‬                 ‫	‬

                                                                             ‫(‪ )1‬תמר‬                               ‫	‬
                                                                            ‫(‪ )2‬רותם‬                               ‫	‬
                                                                            ‫(‪ )3‬לימור‬                              ‫	‬
                                                                            ‫(‪ )4‬שיר 	ה‬                             ‫	‬

                                                                                 ‫ההוראות הבאות נוגעות לשאלות ‪:13-11‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם לבחור‬
                                                                                  ‫בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫מהקשיים‬  ‫‪ .‬לפיכך‪ ,‬לנוכח העובדה שהחברה‬         ‫העובדים בחברה בזמנים שהיא לא‬  ‫‪ .	11‬עד היום נהג המנכ“ל‬
                                           ‫‪.‬‬
                                              ‫הכרזתו בדבר‬  ‫הכלכליים שנקלעה אליהם בשנה שעברה‪,‬‬

  ‫(‪ 	)1‬להקטין את מספר ‪ /‬שגשגה מבחינה כלכלית ‪ /‬נחלצה כליל ‪ /‬מובנת ‪ /‬צמצומים צפויים בכוח האדם בחברה‬
‫(‪ 	)2‬להעלות את משכורותיהם של ‪ /‬הייתה נתונה בקשיים כלכליים ‪ /‬טרם נחלצה ‪ /‬תמוהה ‪ /‬הכוונה שלא להעלות‬

                                                                                     ‫את משכורות העובדים השנה‬

‫(‪ )	3‬לפעול להגדלת מספר ‪ /‬הייתה נתונה בקשיים כלכליים ‪ /‬נחלצה כליל ‪ /‬תמוהה ‪ /‬גיוס צפוי של עובדים חדשים‬
   ‫(‪ 	)4‬לקצץ במשכורותיהם של ‪ /‬הציגה רווחים ‪ /‬עדיין לא נחלצה ‪ /‬מובנת ‪ /‬הפחתה צפויה במשכורות העובדים‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20