Page 19 - index
P. 19

‫מועד סתיו ‪2020‬‬  ‫‪- 18 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

 ‫‪ 	.19‬בשורות ‪ 5-4‬נכתב‪" :‬החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים מסוימים הם אסורים כשלעצמם"‪ .‬איזו מההדגשות‬

                                ‫הבאות מחדדת באופן הטוב ביותר את משמעות המשפט בהקשר שבו הוא מופיע?‬

                                     ‫(‪ )	1‬החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים מסוימים הם אסורים כשלעצמם‬
                                     ‫(‪ 	)2‬החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים מסוימים הם אסורים כשלעצמם‬
                                     ‫(‪ )	3‬החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים מסוימים הם אסורים כשלעצמם‬
                                     ‫(‪ 	)4‬החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים מסוימים הם אסורים כשלעצמם	‬

                         ‫‪ .	20‬לדעת השופט יצחק זמיר‪ ,‬מדוע בפועל האדם הסביר הוא בית המשפט (שורה ‪?)11‬‬

    ‫(‪ 	)1‬משום שאפשר להניח כי אדם שהגיע למעמד של שופט הוא אדם סביר ונבון‪ ,‬ולכן הוא מתאים לייצג את‬
                                                                                          ‫דמות האדם הסביר‬

   ‫(‪ )	2‬משום שהאדם הסביר אינו אדם ממשי‪ ,‬אלא רעיון שמנחה את השופט בבואו להכריע איזו התנהגות היא‬
                                                                                                        ‫סבירה‬

‫(‪ )	3‬משום שחסרים המשאבים הדרושים כדי לחפש את האדם הסביר מחוץ לכותלי בית המשפט‪ ,‬ולכן השופטים‬
                                                                                    ‫נאלצים לתפוס את מקומו‬

                     ‫(‪ 	)4‬משום שכל אדם בחברה הוא למעשה האדם הסביר‪ ,‬ובכלל זה גם השופט בבית המשפט	‬

      ‫‪ .	21‬מבנה התמוטט‪ ,‬וכעת שופט בודק כיצד היה נוהג אילו היה בנעליו של הקבלן שבנה אותו‪ .‬על פי הפסקה‬

                    ‫השלישית‪ ,‬איזה מהמאפיינים של הקבלן הוא מאפיין שמוסכם על הכול שהשופט צריך לאמץ?‬

                                                                        ‫(‪ 	)1‬הקבלן מכיר את החומרים שבהם בנה‬
                                                                       ‫(‪ )	2‬הקבלן מתקשה מאוד בקבלת החלטות‬
                                                                    ‫(‪ 	)3‬הקבלן חסר ניסיון בבניית מבנים מסוג זה‬

                                                                                          ‫(‪ )	4‬הקבלן זהיר במיוח 	ד‬

                                    ‫‪ .	22‬מה הטענה שמדגים המקרה של יוסף גרמה‪ ,‬הנזכר בפסקה הרביעית?‬

                                                     ‫(‪ )	1‬העונשים שבתי המשפט מטילים אינם מוצדקים מוסרית‬
                                                 ‫(‪ 	)2‬לעיתים בית המשפט אינו מצליח להיכנס לנעליו של הנאשם‬
                                         ‫(‪ )	3‬לעיתים בית המשפט מתלבט אילו מאפיינים של הנאשם עליו לאמץ‬
                       ‫(‪ )	4‬כשבתי משפט נכנסים לנעליהם של הנאשמים הם נמנעים מלאמץ מאפיינים מסוימי 	ם‬

 ‫‪ .	23‬לפי הפסקה האחרונה‪ ,‬מה הקושי שעולה מה״קריאה לשופטים להביא בחשבון את כל הידע‪ ,‬התכונות והאמונות‬

                                                                                      ‫של העומד מולם״ (שורה ‪?)26‬‬

              ‫(‪ )	1‬שום שופט אינו יכול לשפוט אדם אחר אם לא חווה על בשרו את הנסיבות שאדם זה פעל בהן‬
          ‫(‪ 	)2‬למעשה‪ ,‬בית המשפט שופט אך ורק אנשים שהוא יכול להיות קשוב לנסיבות חייהם ולתכונותיהם‬

             ‫(‪ )	3‬אם יאמצו השופטים את כל הנסיבות והמאפיינים של העומדים מולם‪ ,‬לא יוכלו להרשיע אותם‬
      ‫(‪ 	)4‬בני אדם‪ ,‬ושופטים בכללם‪ ,‬מתקשים להזדהות עם נסיבות חייהם של הסובבים אותם ועם תכונותיה 	ם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24