Page 19 - index
P. 19
מועד סתיו 2020 - 18 - חשיבה מילולית -פרק שני
.19בשורות 5-4נכתב" :החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים מסוימים הם אסורים כשלעצמם" .איזו מההדגשות
הבאות מחדדת באופן הטוב ביותר את משמעות המשפט בהקשר שבו הוא מופיע?
( ) 1החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים מסוימים הם אסורים כשלעצמם
( )2החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים מסוימים הם אסורים כשלעצמם
( ) 3החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים מסוימים הם אסורים כשלעצמם
( )4החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים מסוימים הם אסורים כשלעצמם
. 20לדעת השופט יצחק זמיר ,מדוע בפועל האדם הסביר הוא בית המשפט (שורה ?)11
( )1משום שאפשר להניח כי אדם שהגיע למעמד של שופט הוא אדם סביר ונבון ,ולכן הוא מתאים לייצג את
דמות האדם הסביר
( ) 2משום שהאדם הסביר אינו אדם ממשי ,אלא רעיון שמנחה את השופט בבואו להכריע איזו התנהגות היא
סבירה
( ) 3משום שחסרים המשאבים הדרושים כדי לחפש את האדם הסביר מחוץ לכותלי בית המשפט ,ולכן השופטים
נאלצים לתפוס את מקומו
( )4משום שכל אדם בחברה הוא למעשה האדם הסביר ,ובכלל זה גם השופט בבית המשפט
. 21מבנה התמוטט ,וכעת שופט בודק כיצד היה נוהג אילו היה בנעליו של הקבלן שבנה אותו .על פי הפסקה
השלישית ,איזה מהמאפיינים של הקבלן הוא מאפיין שמוסכם על הכול שהשופט צריך לאמץ?
( )1הקבלן מכיר את החומרים שבהם בנה
( ) 2הקבלן מתקשה מאוד בקבלת החלטות
( )3הקבלן חסר ניסיון בבניית מבנים מסוג זה
( ) 4הקבלן זהיר במיוח ד
. 22מה הטענה שמדגים המקרה של יוסף גרמה ,הנזכר בפסקה הרביעית?
( ) 1העונשים שבתי המשפט מטילים אינם מוצדקים מוסרית
( )2לעיתים בית המשפט אינו מצליח להיכנס לנעליו של הנאשם
( ) 3לעיתים בית המשפט מתלבט אילו מאפיינים של הנאשם עליו לאמץ
( ) 4כשבתי משפט נכנסים לנעליהם של הנאשמים הם נמנעים מלאמץ מאפיינים מסוימי ם
. 23לפי הפסקה האחרונה ,מה הקושי שעולה מה״קריאה לשופטים להביא בחשבון את כל הידע ,התכונות והאמונות
של העומד מולם״ (שורה ?)26
( ) 1שום שופט אינו יכול לשפוט אדם אחר אם לא חווה על בשרו את הנסיבות שאדם זה פעל בהן
( )2למעשה ,בית המשפט שופט אך ורק אנשים שהוא יכול להיות קשוב לנסיבות חייהם ולתכונותיהם
( ) 3אם יאמצו השופטים את כל הנסיבות והמאפיינים של העומדים מולם ,לא יוכלו להרשיע אותם
( )4בני אדם ,ושופטים בכללם ,מתקשים להזדהות עם נסיבות חייהם של הסובבים אותם ועם תכונותיה ם
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

