Page 16 - index
P. 16
מועד סתיו 2020 - 15 - חשיבה מילולית -פרק שני
. 11הוגה הדעות קירקגור העיד על עצמו שאינו פילוסוף ,ואין זה מפתיע :קירקגור ראה במשנתו של הגל את
התגלמותה העליונה של הפילוסופיה ,ולפיכך סבר כי כל מה שאינו מתיישב איתה אינו פילוסופיה.
איזו מן הטענות שלהלן עולה מן האמור לעיל?
( ) 1קירקגור סבר שמשנתו אינה עולה בקנה אחד עם משנתו של הגל
( ) 2קירקגור שאף לצעוד בדרך שהתווה הגל
( )3קירקגור האמין שהצליח ליישב בין משנתו שלו ובין משנתו של הגל
( )4קירקגור סבר שאיש ,חוץ מהגל ,אינו ראוי לתואר "פילוסוף"
חוקרים בשווייץ נתנו לשתי קבוצות של תלמידי תיכון את אותו מבחן .צבע דפי המבחן שקיבלה קבוצה אחת . 12
היה צהוב ,וצבע דפי המבחן שקיבלה הקבוצה השנייה היה אדום .ציוניהם של חברי הקבוצה השנייה היו נמוכים
מציוניהם של חברי הקבוצה הראשונה .החוקרים הסבירו את תוצאות הניסוי בכך שהצבע האדום הביא לידי
תחושת לחץ אצל הנבדקים ,ותחושה זו גרמה להם להצליח פחות במבחן.
חוקרת טענה שהסברם של החוקרים מוטעה והציעה הסבר חלופי .איזה מההסברים הבאים אינו מתאים להיות
ההסבר החלופי שהציעה החוקרת?
( ) 1קריאת מלל מודפס על רקע צהוב נוחה יותר מקריאת מלל מודפס על רקע אדום
( )2היחשפות לצבע צהוב מעוררת אופטימיות אצל אנשים רבים ,וזו משפרת את הישגיהם
( )3כשאדם נחשף לצבע אדום הוא נוטה לאבד ריכוז ,וחוסר ריכוז בזמן מבחן יוצר תחושת לחץ
( ) 4צבע דפי המבחנים בשווייץ צהוב בדרך כלל ,ונבחנים מצליחים יותר בתנאי בחינה המוכרים לה ם
במינים מסוימים של בעלי חיים שבגופם יש רעל התפתחו צבעים בולטים .הטורפים השונים למדו להיזהר שלא . 13
לטרוף בעלי חיים שניחנו בצבעים כאלה .מינים אחרים של בעלי חיים מנצלים זאת כדי לרמות את הטורפים :גם
להם יש "צבעי אזהרה" ,אף שבגופם אין כל רעל .על כן ,מפעם לפעם בני המין הרעיל נוהגים לתקוף את חקייניהם
החולקים איתם את אותה סביבת מחיה.
לפי המשתמע מן הפסקה ,איזו מן הטענות הבאות היא המתאימה ביותר להסביר מדוע בני המין הרעיל תוקפים
את חקייניהם?
( ) 1קיומם של החקיינים פוגע באפקט ההרתעה של צבעי האזהרה
( ) 2בעלי חיים רעילים מזהים טוב יותר מטורפים אחרים אם בעל חיים בעל צבעי אזהרה הוא חקיין
( )3צבעי האזהרה של החקיינים גורמים להם לבלוט על רקע הסביבה שהם חיים בה
( ) 4החקיינים מתחרים בבעלי החיים הרעילים על המשאבים בסביבתם המשות פת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

