Page 16 - index
P. 16

‫מועד סתיו ‪2020‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

‫‪ .	11‬הוגה הדעות קירקגור העיד על עצמו שאינו פילוסוף‪ ,‬ואין זה מפתיע‪ :‬קירקגור ראה במשנתו של הגל את‬

      ‫התגלמותה העליונה של הפילוסופיה‪ ,‬ולפיכך סבר כי כל מה שאינו מתיישב איתה אינו פילוסופיה‪.‬‬

                        ‫איזו מן הטענות שלהלן עולה מן האמור לעיל?‬                                                  ‫	‬

                  ‫(‪ )	1‬קירקגור סבר שמשנתו אינה עולה בקנה אחד עם משנתו של הגל‬
                                            ‫(‪ )	2‬קירקגור שאף לצעוד בדרך שהתווה הגל‬

                ‫(‪ 	)3‬קירקגור האמין שהצליח ליישב בין משנתו שלו ובין משנתו של הגל‬
                       ‫(‪ 	)4‬קירקגור סבר שאיש‪ ,‬חוץ מהגל‪ ,‬אינו ראוי לתואר "פילוסוף"	‬

   ‫חוקרים בשווייץ נתנו לשתי קבוצות של תלמידי תיכון את אותו מבחן‪ .‬צבע דפי המבחן שקיבלה קבוצה אחת‬                   ‫‪.	12‬‬
‫היה צהוב‪ ,‬וצבע דפי המבחן שקיבלה הקבוצה השנייה היה אדום‪ .‬ציוניהם של חברי הקבוצה השנייה היו נמוכים‬

    ‫מציוניהם של חברי הקבוצה הראשונה‪ .‬החוקרים הסבירו את תוצאות הניסוי בכך שהצבע האדום הביא לידי‬
                                         ‫תחושת לחץ אצל הנבדקים‪ ,‬ותחושה זו גרמה להם להצליח פחות במבחן‪.‬‬

‫חוקרת טענה שהסברם של החוקרים מוטעה והציעה הסבר חלופי‪ .‬איזה מההסברים הבאים אינו מתאים להיות‬                        ‫	‬
                                                                                ‫ההסבר החלופי שהציעה החוקרת?‬

                ‫(‪ )	1‬קריאת מלל מודפס על רקע צהוב נוחה יותר מקריאת מלל מודפס על רקע אדום‬
          ‫(‪ 	)2‬היחשפות לצבע צהוב מעוררת אופטימיות אצל אנשים רבים‪ ,‬וזו משפרת את הישגיהם‬
     ‫(‪ 	)3‬כשאדם נחשף לצבע אדום הוא נוטה לאבד ריכוז‪ ,‬וחוסר ריכוז בזמן מבחן יוצר תחושת לחץ‬
‫(‪ )	4‬צבע דפי המבחנים בשווייץ צהוב בדרך כלל‪ ,‬ונבחנים מצליחים יותר בתנאי בחינה המוכרים לה 	ם‬

 ‫במינים מסוימים של בעלי חיים שבגופם יש רעל התפתחו צבעים בולטים‪ .‬הטורפים השונים למדו להיזהר שלא‬                    ‫‪.	13‬‬
‫לטרוף בעלי חיים שניחנו בצבעים כאלה‪ .‬מינים אחרים של בעלי חיים מנצלים זאת כדי לרמות את הטורפים‪ :‬גם‬
‫להם יש "צבעי אזהרה"‪ ,‬אף שבגופם אין כל רעל‪ .‬על כן‪ ,‬מפעם לפעם בני המין הרעיל נוהגים לתקוף את חקייניהם‬

                                                                           ‫החולקים איתם את אותה סביבת מחיה‪.‬‬

‫לפי המשתמע מן הפסקה‪ ,‬איזו מן הטענות הבאות היא המתאימה ביותר להסביר מדוע בני המין הרעיל תוקפים‬                           ‫	‬
                                                                                                    ‫את חקייניהם?‬

                                   ‫(‪ )	1‬קיומם של החקיינים פוגע באפקט ההרתעה של צבעי האזהרה‬
‫(‪ )	2‬בעלי חיים רעילים מזהים טוב יותר מטורפים אחרים אם בעל חיים בעל צבעי אזהרה הוא חקיין‬

                ‫(‪ 	)3‬צבעי האזהרה של החקיינים גורמים להם לבלוט על רקע הסביבה שהם חיים בה‬
                  ‫(‪ )	4‬החקיינים מתחרים בבעלי החיים הרעילים על המשאבים בסביבתם המשות	פת	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21