Page 15 - index
P. 15

‫מועד סתיו ‪2020‬‬  ‫‪- 14 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

 ‫בעבר היתה מקובלת במחקר הפסיכולוגי חלוקה ברורה בין התנהגויות מולדות (העוברות בתורשה) להתנהגויות‬                ‫‪.	8‬‬
 ‫נרכשות‪ .‬כיום נמנעים מסיווג פשטני זה‪ ,‬מכיוון שמחקרים רבים הראו שרוב דפוסי ההתנהגות הם בעצם תולדה‬
‫של השפעה משותפת של המטען הגנטי‪ ,‬המועבר בתורשה‪ ,‬ושל הסביבה‪ .‬השאלה הקלסית‪ ,‬האם התנהגות כלשהי‬                       ‫	‬
 ‫היא התנהגות מולדת או נרכשת‪ ,‬מומרת אפוא כיום בשאלה מהי תרומתה של התורשה ומהי תרומתם של תנאי‬

                                                                             ‫הסביבה להיווצרותה של התנהגות זו‪.‬‬

          ‫לפי הפסקה‪ ,‬במה שונה הגישה המקובלת כיום במחקר הפסיכולוגי מהגישה שהייתה מקובלת בו בעבר?‬

    ‫(‪ 	)1‬בעבר הניחו שכל התנהגות היא תוצר של גורם תורשתי או של גורם סביבתי‪ ,‬וכיום מקובל להאמין שרוב‬
                                                               ‫ההתנהגויות הן תוצר של שני הגורמים גם יחד‬

‫(‪ )	2‬בעבר סווגו ההשפעות על עיצוב התנהגות ל"מולדות" ול"נרכשות" בלבד‪ ,‬וכיום המחקר מתמקד גם בגורמים‬
                                                                      ‫אחרים המשפיעים על עיצוב ההתנהגות‬

   ‫(‪ )	3‬בעבר עסקו בשאלה אם התנהגות היא מולדת או נרכשת‪ ,‬וכיום עבר מוקד המחקר להתנהגות עצמה ולא‬
                                                                                                    ‫לסיבותיה‬

  ‫(‪ )	4‬בעבר סברו כי ההתנהגויות המולדות משפיעות על ההתנהגויות הנרכשות‪ ,‬וכיום נהוג להאמין כי שני סוגי‬
                                                                             ‫ההתנהגות אינם תלויים זה בזה	‬

                        ‫גלית‪ ,‬דורית והדס שונות זו מזו בגובהן‪ .‬ידוע כי‪:‬‬                                         ‫‪	.9‬‬
                                            ‫‪ -‬גלית אינה הגבוהה ביותר‪.‬‬
                                             ‫‪ -‬הדס אינה הנמוכה ביותר‪.‬‬                                            ‫	‬

                                                                 ‫לפיכך ‪-‬‬

                                   ‫(‪ 	)1‬הדס גבוהה מדורית‬
                         ‫(‪ 	)2‬לא ייתכן שגלית גבוהה מהדס‬
                        ‫(‪ 	)3‬לא ייתכן שדורית נמוכה מגלית‬

                            ‫(‪ )	4‬דורית היא השנייה בגובהה	‬

‫יוסי אמר לשרית‪" :‬אני מאמין באסטרולוגיה מכיוון שבתיאור שהפיק למעני אסטרולוג על פי תאריך הלידה שלי‬               ‫‪.	10‬‬
                                                                          ‫מופיעים פרטים מדויקים על אישיותי"‪.‬‬

                ‫בתגובה אמרה שרית‪" :‬מי שמטיל מספיק חכות לים חזקה עליו שיעלה בחכתו דג אחד לפחות"‪.‬‬

                ‫איזו מן הטענות שלהלן אינה מתאימה להיות כוונתה של שרית?‬                                         ‫	‬

   ‫(‪ )	1‬בתיאור שהפיק האסטרולוג הופיעו פרטים רבים‪ ,‬ורק אחדים מהם מתאימים לאישיותו של יוסי‬
                       ‫(‪ 	)2‬יוסי פנה לכמה אסטרולוגים‪ ,‬ורק אחד מהם הפיק תיאור המתאים לאישיותו‬

       ‫(‪ 	)3‬מרבית הפרטים בתיאור שיוסי חושב כי הם מתאימים לאישיותו למעשה אינם מתאימים לה‬
‫(‪ )	4‬האסטרולוג מפיק תיאורי אישיות לאנשים רבים‪ ,‬ורק בתיאור שהפיק ליוסי הופיעו פרטים מדויקים	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20