Page 18 - index
P. 18

‫מועד סתיו ‪2020‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                    ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

     ‫מקובל לומר שכדי לשפוט את מעשיו של הזולת עלינו לשים את עצמנו במקומו‪ :‬אם בנסיבות שהיה נתון בהן‬                      ‫(‪	)1‬‬
        ‫היינו פועלים כמוהו‪ ,‬הרי שעלינו להימנע מלשפוט אותו לחומרה‪ .‬רעיון זה מופיע כבר בספרות חז"ל‪ ,‬שם‬
                                             ‫מיוחסת להלל הזקן האמרה “אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו"‪.‬‬                   ‫	‬
                                                                                                                       ‫(‪)	5‬‬
      ‫גם במערכת המשפט‪ ,‬שקובעת גבולות בין התנהגות מותרת לאסורה‪ ,‬החוקים אינם קובעים תמיד שמעשים‬
    ‫מסוימים הם אסורים כשלעצמם‪ :‬יש חוקים שקובעים איסור על מעשים ש"אדם סביר" לא היה עושה באותן‬                          ‫(‪	)10‬‬
   ‫נסיבות‪ .‬למשל‪ ,‬בפקודת הנזיקין נקבע כי “עשה אדם מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן נסיבות ‪...‬‬                       ‫	‬
  ‫הרי זו התרשלות‪ ".‬ניקח לדוגמה קבלן שבנה בניין מחומרים זולים מאיכות ירודה‪ ,‬ובעקבות זאת אחד מקירות‬
‫הבניין התמוטט והביא לפציעתו של אדם‪ .‬קביעה משפטית שבמעשהו של הקבלן הייתה התרשלות כמוה כקביעה‬                           ‫(‪)	15‬‬
     ‫שאדם סביר בנעליו של הקבלן היה נמנע מבנייה בחומרים הזולים‪ ,‬מחשש שבנייה כזו תגרום לנזק‪ .‬אך מיהו‬
   ‫אותו אדם סביר? שופט בית המשפט העליון יצחק זמיר כתב‪“ :‬האדם הסביר הוא דמות דמיונית המייצגת את‬                           ‫	‬
                                                                                                                      ‫(‪	)20‬‬
        ‫דרכי ההתנהגות וערכי המוסר המקובלים בציבור‪ .‬בפועל האדם הסביר הוא‪ ,‬בלית ברירה‪ ,‬בית המשפט‪".‬‬
                                                                                                                         ‫	‬
         ‫ואולם‪ ,‬כניסה לנעליו של אדם אחר אינה עניין פשוט‪ .‬כך‪ ,‬למשל‪ ,‬בדוגמה האחרונה שופט שידון בסוגיית‬                  ‫(‪)	25‬‬
 ‫ההתרשלות אינו אמור לבדוק כיצד הוא‪ ,‬בהיותו שופט‪ ,‬היה נוהג במקומו של הקבלן‪ :‬עליו לבדוק כיצד היה נוהג‬
 ‫אילו היה בעצמו קבלן‪ .‬מתעוררת אפוא השאלה אילו נסיבות ומאפיינים הם רלוונטיים לבדיקה כזו ואילו אינם‬
  ‫רלוונטיים‪ .‬קל לומר שעל השופט לדמיין שיש לו ידע של קבלן ‪ -‬היכרות עם חומרי בנייה‪ ,‬עם תוצאות הבחירה‬
‫בכל אחד מהם וכן הלאה‪ .‬אך האם עליו להתחשב בידע הספציפי של הקבלן המסוים הזה? ואולי עליו להתחשב‬

                                   ‫גם במאפיינים אישיים שלו‪ ,‬כגון יכולתו לקבל החלטות או מידת הפזיזות שלו?‬

‫יש מאפיינים של נאשמים שבתי המשפט בוחרים שלא לאמץ‪ .‬בשנת ‪ ,1962‬למשל‪ ,‬הואשם אדם ששמו יוסף גרמה‬
        ‫ברצח קרוב משפחתו‪ ,‬שאותו חשב למכשף בעל כוחות על‪-‬טבעיים המאיים על חייו‪ .‬גרמה טען שהוא גדל‬

    ‫בתרבות שבה נהוג להאמין בכישוף‪ ,‬ולכן יש להבין את מעשהו כמעשה של הגנה עצמית‪ ,‬אך בית המשפט דחה‬
                                                                                                            ‫טענה זו‪.‬‬

     ‫החלטות כגון אלו מעוררות ביקורת על בית המשפט‪ :‬יש הטוענים שאין הצדקה מוסרית לעונשים שהוא גוזר‬
‫במקרים כאלה‪ ,‬משום שהוא מפר את העיקרון “אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו"‪ .‬ואולם‪ ,‬פירוש קיצוני של‬

     ‫עיקרון זה יגביל מאוד את יכולתם המעשית של בתי המשפט לשפוט נאשמים‪ ,‬שהרי לא לעיתים קרובות חוו‬
    ‫השופטים על בשרם נסיבות דומות לאלו של העומדים לדין‪ .‬גם אם נדחה פירוש כזה ונקבל את הביקורת רק‬
‫כקריאה לשופטים להביא בחשבון את כל הידע‪ ,‬התכונות והאמונות של העומד מולם בשעה שהם נכנסים לנעליו‪,‬‬
     ‫נעמוד בפני קושי‪ :‬אם נאמץ את תכונותיו של הנאשם‪ ,‬את נסיבות חייו ואת הנסיבות שפעל בהן‪ ,‬הרי שנהפוך‬

               ‫להיות ממש כמוהו ‪ -‬ואז לא יהיה מנוס מן המסקנה כי גם אנו לא היינו נוהגים אחרת מכפי שנהג‪.‬‬

                        ‫השאלות‬

‫‪ .	18‬על פי הרעיון המתואר בפסקה הראשונה‪ ,‬מה עלינו לעשות כשאנחנו ניגשים לשפוט את מעשיו של אדם אחר?‬

              ‫(‪ 	)1‬לנסות להעריך עד כמה האופן שבו נהג דומה לאופן שבו היינו נוהגים אנו לו היינו במקומו‬
                            ‫(‪ 	)2‬לנסות להעריך כיצד רוב האנשים היו פועלים ועד כמה התנהגותו סוטה מכך‬

‫(‪ 	)3‬לנסות להעריך אם אנו עצמנו היינו מצליחים להימנע מלהיקלע לנסיבות שהובילו אותו לפעול כפי שפעל‬
               ‫(‪ 	)4‬לנסות להעריך עד כמה התנהגותו הייתה משתנה לו היה פועל בנסיבות שאנו נתונים בהן	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23