Page 17 - index
P. 17

‫מועד סתיו ‪2020‬‬  ‫‪- 16 -‬‬                        ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

‫מקובל לראות ביציאתו של המחזאי הנריק איבסן לגלּות ממושכת מרצון ביטוי לזעמו על הניטרליות של נורווגיה‬               ‫‪.	14‬‬
‫במלחמת דנמרק‪-‬פרוסיה‪ .‬ואולם‪ ,‬נראה כי עניין זה לא היה אלא הקש ששבר את גב הגמל‪ ,‬שכן יחסו של איבסן‬

           ‫למכורתו היה ממילא מסויג‪ ,‬וזאת הן בשל ביקורתו ארוכת השנים על נטיותיה הבדלניות ‪ -‬המדיניות‬
 ‫והתרבותיות כאחד ‪ -‬והן בשל העתיד המקצועי המעורפל שנשקף לו בחברה שלא גילתה פתיחות כלפי תאטרון‬

                                                                                     ‫רדיקלי בהשקפותיו ובסגנונו‪.‬‬

                                              ‫איזו מהטענות הבאות אינה עולה מהפסקה?‬                               ‫	‬

‫(‪ 	)1‬דעתו של איבסן לגבי העמדה הנורווגית במלחמת דנמרק‪-‬פרוסיה עלתה בקנה אחד עם דעתו על מדיניות‬
                                                                                 ‫החוץ הנורווגית בכללותה‬

                              ‫(‪ 	)2‬המניע לעזיבתו של איבסן את נורווגיה היה מורכב יותר משמקובל להאמין‬
          ‫(‪ )	3‬מחזותיו של איבסן חרגו מהמקובל בתאטרון הנורווגי של ימיו הן בסגנונם הן בעמדות שביטאו‬

                      ‫(‪ 	)4‬התנגדותו של איבסן לבדלנות הנורווגית לא נבעה אלא מתסכולו המקצועי במדינ 	ה‬

                                                                                                  ‫הוראות לשאלות ‪:17-15‬‬
‫בכל שאלה יש פסקה שחלק אחד או כמה חלקים ממנה חסרים‪ .‬עליכם לבחור בתשובה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

        ‫שבזמן ביקורי במוזאון אפגוש את הגדול שבאויביי‪ ,‬הייתי לקראת הביקור‪.‬‬                                        ‫‪.	15‬‬

                ‫		‬                                 ‫(‪ )	1‬לולא ידעתי ‪ /‬לא ‪ /‬מודאג כל כך‬
                                                        ‫(‪ 	)2‬ידעתי ‪ /‬ובכל זאת ‪ /‬מודא	ג‬

                                              ‫(‪ )	3‬אילו ידעתי ‪ /‬סביר ש‪ / -‬שאנן אף יותר	‬
                                                      ‫(‪ )	4‬אף שלא ידעתי ‪ /‬לא ‪ /‬מודאג‬

‫‪ ,‬מפני‬  ‫אי‪.‬‬     ‫‪ ,‬בחרו הדייגים לתור אחרי שלל‬  ‫‪ .	16‬מאחר שכמות הדגים בקרבת חופי האי סטרינג‬

                                              ‫שהדיג בים הפתוח ‪.‬‬

        ‫(‪ 	)1‬גדלה ‪ /‬רק שם‪ ,‬ולא בנהרות שב‪ / -‬הם העדיפו להתרחק מן הנהרות ‪ /‬מסוכן מן הדיג בנהרות‬
          ‫(‪ 	)2‬פחתה ‪ /‬בלב ים‪ ,‬הרחק מן ה‪ / -‬הדבר הכביד עליהם ‪ /‬אינו מסוכן מן הדיג בקרבת החופים‬
                ‫(‪ )	3‬גדלה ‪ /‬רק בנהרות שב‪ / -‬השינוי הקשה עליהם ‪ /‬אינו מסוכן כמו הדיג בנהרות האי‬
               ‫(‪ 	)4‬פחתה ‪ /‬בנהרות שב‪ / -‬הם עשו זאת בחשש ‪ /‬מסוכן פחות מן הדיג בנהרות הסוערים	‬

   ‫	הפסיכולוג סטיבן פינקר טוען כי השפה טבעית לאדם‪ ,‬שהרי אנו רוכשים את השפה ודוברים אותה ללא תרגול‬                ‫‪.17‬‬
‫מכוון‪ ,‬ואילו המוזיקה אינה טבעית לאדם‪ ,‬שהרי רק מעטים מסוגלים לרכוש את היכולת לנגן בכלי נגינה‪ ,‬ואף הם‬

    ‫נזקקים לתרגול תמידי‪ .‬ואולם‪ ,‬מבקריו של פינקר מצביעים על כך שלמעשה‪ , ,‬ולפיכך טענתו של פינקר‬
                                       ‫כמוה כטענה שהשפה אינה טבעית לאדם שכן כתיבה מחייבת תרגול מכוון‪.‬‬

                   ‫(‪ 	)1‬רכישת היכולת לדבר אינה מורכבת פחות מרכישת היכולת לנגן בכלי נגינה‬
                ‫(‪ 	)2‬היכולת לדבר נרכשת אחרי היכולת להבין דיבור‪ ,‬ותהליך רכישתה מורכב יותר‬

                        ‫(‪ 	)3‬אף שמעטים מנגנים בפועל בכלי נגינה‪ ,‬לרבים יש היכולת לעשות זאת‬
                       ‫(‪ )	4‬המקבילה בתחום המוזיקה לדיבור היא השירה‪ ,‬ולא הנגינה בכלי נגינה	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22