Page 18 - 0917
P. 18
מועד ספטמבר 2017 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שני
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
“לך אל הנמלה עצל ,ראה דרכיה וחכם" .דומה שאמרת שפר זו ,המיוחסת לשלמה המלך ,מייצגת עיקרון שהחברה ) (1
המודרנית שמה לה לאות ולמופת .בעוד העצלות מוקעת כנגע שיש לבערו ,החריצות ,תכונה שנהוג לייחסה
לנמלים ,נתפסת כערך חברתי שאין עליו עוררין.
)( 5
החריצות משמשת נדבך מרכזי במערכת הכלכלה העולמית .ממשלות רבות מציבות להן ליעד מרכזי את עידוד
הצמיחה ,שעיקרה גידול סך ההוצאות של כל הפרטים במשק בגין צריכת מוצרים ושירותים .עידוד העבודה )( 10
משרת את הצמיחה בשתי דרכים :ראשית ,ככל שהפרטים יעבדו יותר ,כך יהיה בידם ממון רב יותר ,וזה יאפשר
להם לצרוך יותר; ושנית ,ככל שהם יעבדו יותר ,כך ייוותר בידם פחות זמן פנוי למילוי מטלותיהם השגרתיות ,והם )( 15
ייאלצו לשלם לאחרים כדי שימלאו אותן עבורם ,ובכך יגרמו גם לאלה לעבוד ולצרוך יותר .לדוגמה ,אדם שנהג
בעבר לבשל את מזונו בעצמו ועכשיו עובד שעות רבות יותר ,מרוויח יותר כסף וקונה מזון שהכינו עבורו ) (20
אחרים -תורם בכך לצמיחה.
) (25
בספרו “אלוף בטלות" משנת 2004מבקש טום הודג'קינסון להזכיר שלא תמיד כך היו פני הדברים ,והאידאליזציה
של החריצות היא תופעה מאוחרת ,שיסודה במהפכה התעשייתית שהתחוללה במאה ה 18-וה“ .19-אלוף בטלות"
)( 30
הוא כתב הגנה על העצלות ,והוא מתבסס על מסורת הגּותית ענפה .אחד ממייצגיה של הגות זו הוא פול לַפארג,
שכתב ב 1883-במסה “הזכות לעצלות"“ :טירוף מוזר אוחז במעמדות העובדים ...הטירוף הזה הוא אהבת העמל,
התשוקה החולנית לעבודה ,מוגזמת עד כדי התשת כוחם וחיוניותם של הפרט וצאצאיו .במקום להתנגד לליקוי
הנפשי הזה ולהוקיע אותו ,הכמרים ,הכלכלנים ומטיפי המוסר העלו על נס את העבודה ורוממו אותה למעמד של
קדושה".
הודג'קינסון מדגים את טענתו בעניין השפעתה של המהפכה התעשייתית על עלייתו של אידאל החריצות בהציגו
את השינויים שהיא חוללה בענף האריגה .באירופה הקדם-תעשייתית רווחו נוהגי עבודה שונים בתכלית מאלה
של ימינו ,והם העניקו מקום של כבוד גם לבטלה .במחצית הראשונה של המאה ה 18-עסק כל אורג בעצמו בכל
שלביו של תהליך הייצור ,למן טוויית החוטים ועד למכירת הבד .תנאי עבודה אלה אפשרו לאורגים להחליט מתי
לעבוד ומתי לנוח ,והם בחרו שלא לעבוד יותר מן הדרוש להם לשם סיפוק צרכיהם .עצמאותם של האורגים
אפשרה להם להנהיג עוד יום מנוחה ,נוסף על מנוחת יום ראשון “ -יום שני הקדוש" .משחלה עלייה בפריון
העבודה ,כלומר בתפוקה שהתקבלה מהשקעת כמות נתונה של עבודה ,הם אף הרחיבו את מסורת “יום שני
הקדוש" לימים נוספים בשבוע.
המהפכה התעשייתית הביאה עמה את המצאת מכונת הטווייה ,וזו הגדילה באחת את הפריון ,אך הייתה יקרה
מדי עבור רוב האורגים .רק האורגים שהיה בידם הון מספיק יכלו לרכוש מכונה כזו ,והאחרים נאלצו לעבוד
בתור שכירים בבתי האריגה .בעלי בתי האריגה לא עסקו עוד במלאכה עצמה -העבודה נחלקה מעתה בין
השכירים ,וכל אחד מהם הופקד על שלב אחר בייצור .העלייה המתמשכת בפריון העבודה לא באה עוד לידי
ביטוי בעלייה במספר שעות הפנאי של האורגים ,כי אם בגידול ברווחיהם של בעלי בתי האריגה ,ואלה לא ראו כל
ערך במנוחת עובדיהם .במציאות חדשה זו נהפכו המנוחה והבטלה ,בענף האריגה כבענפים אחרים ,ממצב שיש
לשאוף אליו למושא לגנאי ,והונחו היסודות לקביעה שהצמיחה היא יעד נכסף.
השאלות
. 18איזו מן הטענות הבאות מביעה בצורה הטובה ביותר את הרעיון המוצג בפסקה הראשונה?
( )1העצלות היא רעה חולה בחברה ,אולם בעבר היא נתפסה כערך חברתי
( )2מאז ומעולם היו עצלנים וחרוצים ,והחרוצים הם שמבססים ומקדמים את החברה
( )3יש אמרות שפר שאף שנאמרו לפני אלפי שנים ,עשויות להיות היום נכונות מתמיד
( )4החריצות היא עיקרון שהחברה המודרנית מקדשת ,והיא נתפסת כערך עליון
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

