Page 18 - 0917
P. 18

‫מועד ספטמבר ‪2017‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                                       ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                          ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫“לך אל הנמלה עצל‪ ,‬ראה דרכיה וחכם"‪ .‬דומה שאמרת שפר זו‪ ,‬המיוחסת לשלמה המלך‪ ,‬מייצגת עיקרון שהחברה‬                        ‫)‪	(1‬‬
        ‫המודרנית שמה לה לאות ולמופת‪ .‬בעוד העצלות מוקעת כנגע שיש לבערו‪ ,‬החריצות‪ ,‬תכונה שנהוג לייחסה‬                      ‫	‬
                                                                    ‫לנמלים‪ ,‬נתפסת כערך חברתי שאין עליו עוררין‪.‬‬
                                                                                                                      ‫)‪(	5‬‬
    ‫החריצות משמשת נדבך מרכזי במערכת הכלכלה העולמית‪ .‬ממשלות רבות מציבות להן ליעד מרכזי את עידוד‬
      ‫הצמיחה‪ ,‬שעיקרה גידול סך ההוצאות של כל הפרטים במשק בגין צריכת מוצרים ושירותים‪ .‬עידוד העבודה‬                     ‫)‪(	10‬‬
                                                                                                                        ‫	‬
   ‫משרת את הצמיחה בשתי דרכים‪ :‬ראשית‪ ,‬ככל שהפרטים יעבדו יותר‪ ,‬כך יהיה בידם ממון רב יותר‪ ,‬וזה יאפשר‬
‫להם לצרוך יותר; ושנית‪ ,‬ככל שהם יעבדו יותר‪ ,‬כך ייוותר בידם פחות זמן פנוי למילוי מטלותיהם השגרתיות‪ ,‬והם‬                ‫)‪(	15‬‬
                                                                                                                        ‫	‬
  ‫ייאלצו לשלם לאחרים כדי שימלאו אותן עבורם‪ ,‬ובכך יגרמו גם לאלה לעבוד ולצרוך יותר‪ .‬לדוגמה‪ ,‬אדם שנהג‬
           ‫בעבר לבשל את מזונו בעצמו ועכשיו עובד שעות רבות יותר‪ ,‬מרוויח יותר כסף וקונה מזון שהכינו עבורו‬              ‫)‪	(20‬‬
                                                                                       ‫אחרים ‪ -‬תורם בכך לצמיחה‪.‬‬
                                                                                                                     ‫)‪	(25‬‬
‫בספרו “אלוף בטלות" משנת ‪ 2004‬מבקש טום הודג'קינסון להזכיר שלא תמיד כך היו פני הדברים‪ ,‬והאידאליזציה‬                       ‫	‬
‫של החריצות היא תופעה מאוחרת‪ ,‬שיסודה במהפכה התעשייתית שהתחוללה במאה ה‪ 18-‬וה‪“ .19-‬אלוף בטלות"‬
                                                                                                                     ‫)‪(	30‬‬
  ‫הוא כתב הגנה על העצלות‪ ,‬והוא מתבסס על מסורת הגּותית ענפה‪ .‬אחד ממייצגיה של הגות זו הוא פול לַפארג‪,‬‬
 ‫שכתב ב‪ 1883-‬במסה “הזכות לעצלות"‪“ :‬טירוף מוזר אוחז במעמדות העובדים ‪ ...‬הטירוף הזה הוא אהבת העמל‪,‬‬
   ‫התשוקה החולנית לעבודה‪ ,‬מוגזמת עד כדי התשת כוחם וחיוניותם של הפרט וצאצאיו‪ .‬במקום להתנגד לליקוי‬
 ‫הנפשי הזה ולהוקיע אותו‪ ,‬הכמרים‪ ,‬הכלכלנים ומטיפי המוסר העלו על נס את העבודה ורוממו אותה למעמד של‬

                                                                                                            ‫קדושה"‪.‬‬

  ‫הודג'קינסון מדגים את טענתו בעניין השפעתה של המהפכה התעשייתית על עלייתו של אידאל החריצות בהציגו‬
  ‫את השינויים שהיא חוללה בענף האריגה‪ .‬באירופה הקדם‪-‬תעשייתית רווחו נוהגי עבודה שונים בתכלית מאלה‬
  ‫של ימינו‪ ,‬והם העניקו מקום של כבוד גם לבטלה‪ .‬במחצית הראשונה של המאה ה‪ 18-‬עסק כל אורג בעצמו בכל‬
 ‫שלביו של תהליך הייצור‪ ,‬למן טוויית החוטים ועד למכירת הבד‪ .‬תנאי עבודה אלה אפשרו לאורגים להחליט מתי‬

      ‫לעבוד ומתי לנוח‪ ,‬והם בחרו שלא לעבוד יותר מן הדרוש להם לשם סיפוק צרכיהם‪ .‬עצמאותם של האורגים‬
      ‫אפשרה להם להנהיג עוד יום מנוחה‪ ,‬נוסף על מנוחת יום ראשון ‪“ -‬יום שני הקדוש"‪ .‬משחלה עלייה בפריון‬
       ‫העבודה‪ ,‬כלומר בתפוקה שהתקבלה מהשקעת כמות נתונה של עבודה‪ ,‬הם אף הרחיבו את מסורת “יום שני‬

                                                                                     ‫הקדוש" לימים נוספים בשבוע‪.‬‬

   ‫המהפכה התעשייתית הביאה עמה את המצאת מכונת הטווייה‪ ,‬וזו הגדילה באחת את הפריון‪ ,‬אך הייתה יקרה‬
     ‫מדי עבור רוב האורגים‪ .‬רק האורגים שהיה בידם הון מספיק יכלו לרכוש מכונה כזו‪ ,‬והאחרים נאלצו לעבוד‬
       ‫בתור שכירים בבתי האריגה‪ .‬בעלי בתי האריגה לא עסקו עוד במלאכה עצמה ‪ -‬העבודה נחלקה מעתה בין‬
      ‫השכירים‪ ,‬וכל אחד מהם הופקד על שלב אחר בייצור‪ .‬העלייה המתמשכת בפריון העבודה לא באה עוד לידי‬

‫ביטוי בעלייה במספר שעות הפנאי של האורגים‪ ,‬כי אם בגידול ברווחיהם של בעלי בתי האריגה‪ ,‬ואלה לא ראו כל‬
   ‫ערך במנוחת עובדיהם‪ .‬במציאות חדשה זו נהפכו המנוחה והבטלה‪ ,‬בענף האריגה כבענפים אחרים‪ ,‬ממצב שיש‬
                                     ‫לשאוף אליו למושא לגנאי‪ ,‬והונחו היסודות לקביעה שהצמיחה היא יעד נכסף‪.‬‬

                          ‫השאלות‬

‫‪ .	18‬איזו מן הטענות הבאות מביעה בצורה הטובה ביותר את הרעיון המוצג בפסקה הראשונה?‬

               ‫(‪ )1‬העצלות היא רעה חולה בחברה‪ ,‬אולם בעבר היא נתפסה כערך חברתי‬
  ‫(‪ )2‬מאז ומעולם היו עצלנים וחרוצים‪ ,‬והחרוצים הם שמבססים ומקדמים את החברה‬
   ‫(‪ )3‬יש אמרות שפר שאף שנאמרו לפני אלפי שנים‪ ,‬עשויות להיות היום נכונות מתמיד‬

         ‫(‪ )4‬החריצות היא עיקרון שהחברה המודרנית מקדשת‪ ,‬והיא נתפסת כערך עליון‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23