Page 14 - 0917
P. 14
מועד ספטמבר 2017 - 13 - חשיבה מילולית -פרק שני
ָח ָטא :הדיח - . 6
( )1נמנע :הניא
(ִ ׁ )2שכנע :התווכ ח
( )3שתק :דובב
( )4הותקף :שיסה
שאלות הבנה והסקה (שאלות )17-7
עידן" :הבעיה המרכזית של בית הספר ‘רוגני' היא ריבוי התלמידים בכיתות". .7
אורי" :ומה בנוגע לחזותו הכעורה של מבנה בית הספר?"
עידן" :זו? הרי היא בחזקת אפו הארוך של הגיבן".
איזו מן האפשרויות הבאות היא המתאימה ביותר לתאר את כוונתו של עידן?
( )1ריבוי התלמידים בכיתות בבית הספר "רוגני" מקשה על בית הספר להתמודד עם בעיה חמורה בהרבה -
חזותו הכעורה
( )2אחד הגורמים לבעיית ריבוי התלמידים של בית הספר "רוגני" הוא חזותו הכעורה של מבנה בית הספר
( )3על בית הספר "רוגני" להתמודד עם שתי בעיות חמורות באותה מידה :חזות כעורה ומספר גבוה של
תלמידים בכיתות
( )4אף שחזותו של בית הספר "רוגני" כעורה ולכן בעייתית ,ריבוי התלמידים בכיתות בעייתי ממנה
רמת המליחות של מקור מים ,דוגמת ים כינרת ,פירושה ריכוז מרכיבי המלח במים .מכיוון שבדרך כלל אין מידע .8
מדויק על ריכוז כל מרכיבי המלח ,מקובל למדוד את ריכוזו של אחד ממרכיביו ,הכלור ,ולהסיק ממנו על רמת
המליחות של המים .המליחות של הכינרת גבוהה ממליחותם של נהר הירדן הצפוני ושל הנחלים הנשפכים גם
הם לכינרת ,מכיוון שמליחותה מושפעת ממליחותם של מי המעיינות שבקרקעיתה.
איזו מן הטענות להלן אינה משתמעת מן הפסקה?
( )1קל יותר להשיג מידע על ריכוז הכלור במקור מים מאשר על ריכוז מרכיבי מלח אחרים
( )2המליחות של מי המעיינות שבקרקעית הכינרת גבוהה ממליחותם של מי הנחלים הנשפכים אליה
( )3ריכוז הכלור בכינרת גבוה מריכוז הכלור בנהר הירדן הצפוני
( )4מליחותו של נהר הירדן הצפוני גבוהה ממליחותם של הנחלים הנשפכים לכינרת
סלוסטיוס ,היסטוריון רומי בן המאה הראשונה לפני הספירה ,כתב" :מעללי האתונאים היו ,לדעתי ,גדולים . 9
ומפוארים למדי ,ובכל זאת פחותים היו במידת-מה מן השם שיצא להם .אלא כיוון שקמו בקרבם סופרים
רבי-כישרון ,מהוללים מעשי האתונאים ברחבי תבל כנאים ביותר".
איזה מן המשפטים שלהלן מסכם את טענתו של סלוסטיוס באופן הטוב ביותר?
( )1מעשיהם של כל האתונאים היו גדולים ומפוארים ,אך מעשי הסופרים האתונאים עולים על כולם
( )2כתביהם של הסופרים האתונאים מעידים כי מעשי האתונאים לא היו גדולים כפי שנהוג לחשוב
( )3השם שיצא למעשי האתונאים מופרז מעט ,ולכישרונם של הסופרים האתונאים היה חלק לא מבוטל
ביצירתו
( )4כישרונם הרב של הסופרים האתונאים הוא שמאפשר לנו להעריך את מידת גדולתם של מעשי האתונאים
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.