Page 14 - 0917
P. 14

‫מועד ספטמבר ‪2017‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                               ‫ָח ָטא ‪ :‬הדיח ‪-‬‬                                                              ‫‪.	6‬‬

                             ‫(‪ )1‬נמנע ‪ :‬הניא	‬
                          ‫(‪ִ ׁ )2‬שכנע ‪ :‬התווכ 	ח‬

                             ‫(‪ )3‬שתק ‪ :‬דובב	‬
                          ‫(‪ )4‬הותקף ‪ :‬שיסה‬

                          ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

                  ‫עידן‪" :‬הבעיה המרכזית של בית הספר ‘רוגני' היא ריבוי התלמידים בכיתות‪".‬‬                      ‫‪	.7‬‬
                                       ‫אורי‪" :‬ומה בנוגע לחזותו הכעורה של מבנה בית הספר?"‬
                                             ‫עידן‪" :‬זו? הרי היא בחזקת אפו הארוך של הגיבן‪".‬‬                    ‫	‬

                  ‫איזו מן האפשרויות הבאות היא המתאימה ביותר לתאר את כוונתו של עידן?‬

‫(‪ )1‬ריבוי התלמידים בכיתות בבית הספר "רוגני" מקשה על בית הספר להתמודד עם בעיה חמורה בהרבה ‪-‬‬
                                                                                           ‫חזותו הכעורה‬

 ‫(‪ )2‬אחד הגורמים לבעיית ריבוי התלמידים של בית הספר "רוגני" הוא חזותו הכעורה של מבנה בית הספר‬
    ‫(‪ )3‬על בית הספר "רוגני" להתמודד עם שתי בעיות חמורות באותה מידה‪ :‬חזות כעורה ומספר גבוה של‬
                                                                                        ‫תלמידים בכיתות‬
         ‫(‪ )4‬אף שחזותו של בית הספר "רוגני" כעורה ולכן בעייתית‪ ,‬ריבוי התלמידים בכיתות בעייתי ממנה‬

‫רמת המליחות של מקור מים‪ ,‬דוגמת ים כינרת‪ ,‬פירושה ריכוז מרכיבי המלח במים‪ .‬מכיוון שבדרך כלל אין מידע‬           ‫‪	.8‬‬
   ‫מדויק על ריכוז כל מרכיבי המלח‪ ,‬מקובל למדוד את ריכוזו של אחד ממרכיביו‪ ,‬הכלור‪ ,‬ולהסיק ממנו על רמת‬
  ‫המליחות של המים‪ .‬המליחות של הכינרת גבוהה ממליחותם של נהר הירדן הצפוני ושל הנחלים הנשפכים גם‬                 ‫	‬
                               ‫הם לכינרת‪ ,‬מכיוון שמליחותה מושפעת ממליחותם של מי המעיינות שבקרקעיתה‪.‬‬

                                                                ‫איזו מן הטענות להלן אינה משתמעת מן הפסקה?‬

          ‫(‪ )1‬קל יותר להשיג מידע על ריכוז הכלור במקור מים מאשר על ריכוז מרכיבי מלח אחרים‬                         ‫	‬
‫(‪ )2‬המליחות של מי המעיינות שבקרקעית הכינרת גבוהה ממליחותם של מי הנחלים הנשפכים אליה‬                              ‫	‬
                                                                                                                 ‫	‬
                                     ‫(‪ )3‬ריכוז הכלור בכינרת גבוה מריכוז הכלור בנהר הירדן הצפוני‬                  ‫	‬
                 ‫(‪ )4‬מליחותו של נהר הירדן הצפוני גבוהה ממליחותם של הנחלים הנשפכים לכינרת‬

‫סלוסטיוס‪ ,‬היסטוריון רומי בן המאה הראשונה לפני הספירה‪ ,‬כתב‪" :‬מעללי האתונאים היו‪ ,‬לדעתי‪ ,‬גדולים‬               ‫‪.	9‬‬
‫ומפוארים למדי‪ ,‬ובכל זאת פחותים היו במידת‪-‬מה מן השם שיצא להם‪ .‬אלא כיוון שקמו בקרבם סופרים‬
                                                                                                              ‫	‬
                                        ‫רבי‪-‬כישרון‪ ,‬מהוללים מעשי האתונאים ברחבי תבל כנאים ביותר"‪.‬‬

                           ‫איזה מן המשפטים שלהלן מסכם את טענתו של סלוסטיוס באופן הטוב ביותר?‬

       ‫(‪ )1‬מעשיהם של כל האתונאים היו גדולים ומפוארים‪ ,‬אך מעשי הסופרים האתונאים עולים על כולם‬
         ‫(‪ )2‬כתביהם של הסופרים האתונאים מעידים כי מעשי האתונאים לא היו גדולים כפי שנהוג לחשוב‬
    ‫(‪ )3‬השם שיצא למעשי האתונאים מופרז מעט‪ ,‬ולכישרונם של הסופרים האתונאים היה חלק לא מבוטל‬

                                                                                                   ‫ביצירתו‬
‫(‪ )4‬כישרונם הרב של הסופרים האתונאים הוא שמאפשר לנו להעריך את מידת גדולתם של מעשי האתונאים‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19