Page 16 - 0917
P. 16

‫מועד ספטמבר ‪2017‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

    ‫אתרי הרשתות החברתיות באינטרנט הביאו לידי שינוי עמוק באופיין של שיחות החולין שלנו‪ .‬בעבר נאמרו‬              ‫‪.	13‬‬
          ‫הדברים לאוזני מעטים‪ ,‬נתלו לרגע בחלל האוויר ונמוגו‪ .‬משעברו שיחות אלו להתנהל באתרי הרשתות‬

‫החברתיות‪ ,‬שוחררו אמירותינו מהמרחב המצומצם של הסלון או המשרד‪ ,‬וכעת הן נגלות לעיני קהל גדול בהרבה‬
                                                                         ‫ומקבלות "חיי נצח" במרחב הווירטואלי‪.‬‬

‫לפי הפסקה שלעיל‪ ,‬מה היו השינויים שחוללו אתרי הרשתות החברתיות באופיין של שיחות החולין שאנו‬                           ‫	‬
                                                                                                   ‫מנהלים?‬

                                                         ‫(‪ )1‬הרחבת תפוצת הנאמר בשיחות אלו ותיעודן‬                   ‫	‬
                                         ‫(‪ )2‬תיעוד השיחות המתנהלות במרחב הווירטואלי וגם מחוץ לו‬                     ‫	‬
                                                                                                                    ‫	‬
                                                         ‫(‪ )3‬הפיכת שיחות אלו לתכופות ולשטחיות יותר‬                  ‫	‬
‫(‪ )4‬מתן אפשרות לקהל גדול להיחשף לדברים שאמרו אנשים גם בבתיהם וגם במקומות העבודה שלהם‬

‫ממוצע הציונים של הנבחנים בבחינה בקורס באיטלקית במועד א היה נמוך מממוצע הציונים של הנבחנים‬                     ‫‪	.14‬‬
 ‫בבחינה במועד ב‪ ,‬שנערכה כעבור שבועיים‪ .‬יעל הסיקה מכך שהבחינה במועד ב הייתה קלה מן הבחינה‬
                                                                                                   ‫במועד א‪.‬‬       ‫	‬
                                                                                                                  ‫	‬
                                                     ‫איזו מן העובדות שלהלן אינה מחלישה את מסקנתה?‬

                                                         ‫(‪ )1‬מרבית התלמידים המצטיינים נבחנו במועד ב‬
‫(‪ )2‬תלמידים רבים בחרו להשקיע זמן רב ככל האפשר בהתכוננות לבחינה ולכן בחרו להיבחן רק במועד ב‬

                                      ‫(‪ )3‬בודק הבחינה במועד ב נוטה להחמיר פחות מן הבודק במועד א‬
                                                    ‫(‪ )4‬במועד ב נבחנו פחות תלמידים משנבחנו במועד א‬

    ‫מדענים ממכון ויצמן בחנו עוּברים של דגי זברה כדי ללמוד מבלוטת יותרת המוח שלהם על התפתחות בלוטת‬             ‫‪	.15‬‬
‫יותרת המוח בבני אדם‪ .‬דגים אלו מתאימים במיוחד למטרה זו‪ :‬מצד אחד‪ ,‬מוחם פשוט למדי‪ ,‬גופם שקוף ואפשר‬

    ‫לעשות בהם שינויים גנטיים בקלות יחסית‪ ,‬ומצד שני‪ ,‬הודות לעובדה שמבנה בלוטת יותרת המוח דומה בכל‬
                                              ‫בעלי החוליות‪ ,‬אפשר להניח שממצאי הבחינה תקפים גם לבני אדם‪.‬‬

                  ‫לפי הפסקה לעיל‪ ,‬מדוע בחנו מדעני מכון ויצמן דווקא דגי זברה?‬                                  ‫	‬

‫(‪ )1‬משום שאף שמוחם פשוט ממוחם של בעלי חוליות אחרים‪ ,‬בלוטת יותרת המוח שלהם דומה לבלוטת יותרת‬
                                                       ‫המוח של בני האדם יותר מזו של בעלי חוליות אחרים‬

     ‫(‪ )2‬משום שבהשוואה לבעלי חוליות אחרים‪ ,‬מוחם דומה יותר לזה של בני האדם ואף קל יותר לבחון אותו‬
‫(‪ )3‬משום שבהשוואה לבעלי חיים אחרים שבלוטת יותרת המוח שלהם דומה לזו של בני האדם‪ ,‬קל יותר לחקור‬

                                                                                                     ‫את מוחם‬
   ‫(‪ )4‬משום שמוחם דומה יחסית למוחם של בני האדם‪ ,‬אך בלוטת יותרת המוח שלהם פשוטה יותר‪ ,‬וקל יותר‬

                                                                                                 ‫לחקור אותה	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21