Page 10 - 0917
P. 10

‫מועד ספטמבר ‪2017‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                  ‫קטעי קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬
                        ‫קטע א (שאלות ‪)20-18‬‬

                  ‫קראו בעיון את הקטע הבא‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫חבלה בראש‪ ,‬שבץ או מחלות מסוימות עלולים לגרום להפרשת כמויות גדולות של החומר גלוטמט במוח‪ .‬באופן‬                        ‫)‪	(1‬‬
 ‫רגיל הגלוטמט ממלא תפקיד מרכזי בהעברת אותות בין תאי עצב במוח‪ ,‬אולם עודף שלו עלול לגרום להפעלת‪-‬‬
                                                       ‫יתר של תאי העצב‪ ,‬וזו עלולה לגרום להם נזק בלתי הפיך‪.‬‬

     ‫עד הזמן האחרון‪ ,‬התפיסה המחקרית בנוגע לטיפול במצבים של עודף גלוטמט במוח התמקדה בניסיון לפתח‬                         ‫	‬
                                                                                                                      ‫)‪	(5‬‬
  ‫תרופות שיצמצמו את פעילותו המזיקה‪ .‬אולם מרבית התרופות‪ ,‬המוחדרות למערכת הדם בבליעה או בהזרקה‪,‬‬
    ‫אינן יכולות לעבור את מחסום הדם‪-‬מוח ‪ -‬קרום החוסם מעבר של חומרים מסוימים ממערכת הדם לרקמת‬                          ‫)‪(	10‬‬

 ‫המוח‪ ,‬ומונע בכך שינויים בהרכב החומרים שבמוח‪ ,‬שתאיו רגישים יותר משאר תאי הגוף‪ .‬פרופ' ויויאן טייכברג‬                  ‫)‪	(15‬‬

  ‫ממכון ויצמן החליט לחפש דרך אחרת להתמודדות עם הבעיה‪ .‬במקום לבלום את פעילות הגלוטמט‪ ,‬הוא ניסה‬

  ‫לגרום לגלוטמט העודף שבמוח לעבור למערכת הדם‪ .‬מתברר כי במצב של בריאות תקינה‪ ,‬ריכוז הגלוטמט בדם‬
        ‫גבוה בהרבה מריכוזו במוח‪ .‬כדי לשמור על מצב זה פועלים בשכבות החיצוניות של המוח מנגנונים דמויי‬

  ‫משאבות‪ ,‬הנקראים טרנספורטרים (מובילים)‪ ,‬שמאפשרים מעבר של הגלוטמט מהמוח אל מערכת הדם‪ .‬כאשר‬
‫ריכוז הגלוטמט בדם יורד‪ ,‬הטרנספורטרים מגבירים את פעילותם ומעבר הגלוטמט מהמוח לדם מתגבר‪ .‬טייכברג‬

  ‫גילה שהגדלת ריכוז ה‪ ,GOT-‬חומר הנמצא באופן טבעי בדם‪ ,‬מורידה את ריכוז הגלוטמט במערכת הדם‪ ,‬ובכך‬
           ‫גורמת לטרנספורטרים להעביר לדם יותר גלוטמט‪ .‬ואכן‪ ,‬בניסויים שנעשו על חולדות הצליחו טייכברג‬

    ‫ועמיתיו למנוע בדרך זו את עיקר הנזק המוחי שהיה עלול להיגרם מהפרשת כמויות גדולות של גלוטמט במוח‬

                                                                                                             ‫שנפגע‪.‬‬

                                                                          ‫השאלות‬

‫‪ .	18‬עד הזמן האחרון‪ ,‬הקושי העיקרי בניסיונות לפתח טיפול יעיל בעודף גלוטמט במוח היה נעוץ ב‪-‬‬

                                   ‫(‪ )1‬חוסר היכולת להבין את השפעתו המזיקה של הגלוטמט‬
                                              ‫(‪ )2‬חוסר היכולת לבלוע או להזריק גלוטמט לגוף‬

      ‫(‪ )3‬חוסר היכולת להביא את החומרים התרופתיים לאזור המוחי שבו היה עודף גלוטמט‬
                        ‫(‪ )4‬חוסר היכולת לפתח חומרים המגבילים את הפעילות של הגלוטמט‬

                  ‫‪ .	19‬לפי הקטע‪ ,‬איזו מן הטענות הבאות באשר לגלוטמט אינה נכונה?‬

                                       ‫(‪ )1‬הוא עשוי לעבור מהמוח למערכת הדם‬
                               ‫(‪ )2‬עודף שלו במוח עלול לגרום לתוצאות הרסניות‬
                           ‫(‪ )3‬יש לו תפקיד בהעברת אותות בין תאי העצב במוח‬

                                   ‫(‪ )4‬הוא מגיע למוח רק בתגובה לפגיעה מוחית‬

                     ‫‪ 	.20‬איזה מהתהליכים הבאים מסכם את עקרון הטיפול של טייכברג בעודף גלוטמט במוח?‬

‫(‪ )1‬העלאת ריכוז ה‪ GOT-‬בדם תוריד את רמת הגלוטמט בדם‪ ,‬מה שיביא לידי צמצום פעילות הטרנספורטרים‬
                                                                                ‫והורדת ריכוז הגלוטמט במוח‬

‫(‪ )2‬העלאת ריכוז ה‪ GOT-‬בדם תעלה את רמת הגלוטמט בדם‪ ,‬מה שיביא לידי צמצום פעילות הטרנספורטרים‬
                                                                                ‫והורדת ריכוז הגלוטמט במוח‬

 ‫(‪ )3‬הורדת ריכוז ה‪ GOT-‬בדם תעלה את רמת הגלוטמט בדם‪ ,‬מה שיביא לידי הגברת פעילות הטרנספורטרים‬
                                                                                ‫והורדת ריכוז הגלוטמט במוח‬

‫(‪ )4‬העלאת ריכוז ה‪ GOT-‬בדם תוריד את רמת הגלוטמט בדם‪ ,‬מה שיביא לידי הגברת פעילות הטרנספורטרים‬
                                                                                ‫והורדת ריכוז הגלוטמט במוח‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15