Page 11 - 0917
P. 11

‫מועד ספטמבר ‪2017‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן‬

                          ‫קטע ב (שאלות ‪)23-21‬‬

                          ‫קראו בעיון את הקטע הבא‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

   ‫במאה השתים‪-‬עשרה קמו תנועות נוצריות שהציעו למאמיניהן מסגרת דתית שונה מזו של הכנסייה הקתולית‪,‬‬                     ‫)‪	(1‬‬
   ‫שהייתה אז בשיא כוחה‪ .‬הן דגלו בפשטות ובהסתפקות במועט‪ ,‬ומתחו ביקורת חריפה על עושרה של הכנסייה‬                     ‫)‪	(5‬‬

      ‫ועל שחיתותה‪ .‬נוסף על כך‪ ,‬הן סירבו לקבל את התפקיד הפסיבי שייעדה הכנסייה למאמינים‪ .‬גישה זו של‬
     ‫הכנסייה השתקפה למשל במבני הכנסיות בנות התקופה‪ :‬הוצבו בהן מחיצות גבוהות ואטומות‪ ,‬שהפרידו בין‬
 ‫הכמרים שניהלו את הפולחן לבין קהל המאמינים‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬התנועות החדשות אפשרו למאמינים השתתפות‬
‫פעילה יותר בפולחן הדתי‪ .‬הכנסייה הגיבה להופעת תנועות אלה בהוקעתן כתנועות מינות (כפירה)‪ .‬זו לא הייתה‬
   ‫הפעם הראשונה שהכנסייה הקתולית הוקיעה תנועות שסיכנו את מעמדה‪ ,‬אך שלא כקודמותיהן‪ ,‬התנועות של‬
  ‫המאה השתים‪-‬עשרה כלל לא קראו תיגר על פרשנותה את כתבי הקודש או על עיקרי האמונה הקתולית‪ .‬מדוע‬

                                                                                                      ‫אפוא הוקעו?‬

     ‫לדברי ההיסטוריון­אביעד קליינברג‪ ,‬המאבקים המרים ביותר בדתות המבוססות על כתבי קודש לרוב אינם‬                    ‫)‪(	10‬‬
 ‫ניטשים על פירושם‪ ,‬אלא על השאלה למי מוקנית הזכות לפרשם‪ .‬התנועות החדשות אמנם לא תבעו את הזכות‬                       ‫)‪(	15‬‬

      ‫הזאת לעצמן‪ ,‬אולם הן טענו שמשמעות כתבי הקודש ברורה מאליה ולכן אין כל צורך לפרשם‪ .‬מנגד טענה‬
‫הכנסייה כי הסוגיות הדתיות העולות בכתבי הקודש מורכבות‪ ,‬ורק היא יכולה לפרשן‪ .‬לשיטתה‪ ,‬החוטא במינות‬

           ‫אינו זה הטועה בהבנת הכתבים ‪ -‬שהרי קשה להבינם ורבים טועים בכך ‪ -‬אלא זה המסרב לקבל את‬
     ‫האמת ממי שהוסמך למסור אותה‪ .‬בכך הפכה הגדרת המינות רחבה דיה לכלול גם את אלה שאינם סוטים‬

                      ‫מעיקרי האמונה כהוא זה‪ ,‬וכל אשמתם היא שאינם מקבלים על עצמם את מרות הכנסייה‪.‬‬

                          ‫השאלות‬

                          ‫‪ .	21‬מהי "גישה זו" (שורה ‪?)3‬‬

                              ‫(‪ )	1‬פשטות והסתפקות במועט‬                                                                   ‫	‬
                                     ‫(‪ )2‬חיי עושר ושחיתות‬                                                                 ‫	‬
                                                                                                                          ‫	‬
                          ‫(‪ )	3‬ייעוד תפקיד פסיבי למאמינים‬                                                                 ‫	‬
                                 ‫(‪ )4‬בניית מחיצות בכנסיות‬

‫‪ .	22‬כיצד יכול הניתוח של אביעד קליינברג לסייע בהבנת גישת הכנסייה הקתולית המתוארת בפסקה הראשונה?‬

                    ‫(‪ )1‬הוא יכול להסביר כיצד בחרה הכנסייה את הכמרים המוסמכים למסור את האמת‬
                              ‫(‪ )2‬הוא יכול להסביר כיצד צברה הכנסייה את עושרה ומדוע הפכה מושחתת‬

                       ‫(‪ )3‬הוא יכול להסביר מדוע סירבה הכנסייה לתת לקהל מאמיניה תפקיד פעיל יותר‬
  ‫(‪ )4‬הוא יכול להסביר מדוע הגישה המייעדת לקהל המאמינים תפקיד פסיבי השפיעה על מבנה הכנסיות‬

                  ‫‪ .	23‬איזו מן ההצעות הבאות היא המתאימה ביותר לשמש כותרת לקטע?‬

                       ‫(‪ )	1‬ממתנגדים מרים לשותפים אמיצים‪ :‬גלגולי המינות במאה השתים‪-‬עשרה‬                                   ‫	‬
‫(‪ )	2‬תנועות המינות והכנסייה במאה השתים‪-‬עשרה‪ :‬לאו דווקא "מה נקבע"‪ ,‬אלא בעיקר "מי קובע"‬                                     ‫	‬
                                                                                                                          ‫	‬
                            ‫(‪ )	3‬אותה הגברת בשינוי אדרת‪ :‬גלגולי המינות עד המאה השתים‪-‬עשרה‬                                 ‫	‬
               ‫(‪ )	4‬המאה השתים‪-‬עשרה‪ :‬קריאת תיגר ראשונה‪ ,‬אך לא אחרונה‪ ,‬על סמכות הכנסייה	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16