Page 11 - 0917
P. 11
מועד ספטמבר 2017 - 10 - חשיבה מילולית -פרק ראשו ן
קטע ב (שאלות )23-21
קראו בעיון את הקטע הבא ,וענו על השאלות שאחריו.
במאה השתים-עשרה קמו תנועות נוצריות שהציעו למאמיניהן מסגרת דתית שונה מזו של הכנסייה הקתולית, ) (1
שהייתה אז בשיא כוחה .הן דגלו בפשטות ובהסתפקות במועט ,ומתחו ביקורת חריפה על עושרה של הכנסייה ) (5
ועל שחיתותה .נוסף על כך ,הן סירבו לקבל את התפקיד הפסיבי שייעדה הכנסייה למאמינים .גישה זו של
הכנסייה השתקפה למשל במבני הכנסיות בנות התקופה :הוצבו בהן מחיצות גבוהות ואטומות ,שהפרידו בין
הכמרים שניהלו את הפולחן לבין קהל המאמינים .לעומת זאת ,התנועות החדשות אפשרו למאמינים השתתפות
פעילה יותר בפולחן הדתי .הכנסייה הגיבה להופעת תנועות אלה בהוקעתן כתנועות מינות (כפירה) .זו לא הייתה
הפעם הראשונה שהכנסייה הקתולית הוקיעה תנועות שסיכנו את מעמדה ,אך שלא כקודמותיהן ,התנועות של
המאה השתים-עשרה כלל לא קראו תיגר על פרשנותה את כתבי הקודש או על עיקרי האמונה הקתולית .מדוע
אפוא הוקעו?
לדברי ההיסטוריוןאביעד קליינברג ,המאבקים המרים ביותר בדתות המבוססות על כתבי קודש לרוב אינם )( 10
ניטשים על פירושם ,אלא על השאלה למי מוקנית הזכות לפרשם .התנועות החדשות אמנם לא תבעו את הזכות )( 15
הזאת לעצמן ,אולם הן טענו שמשמעות כתבי הקודש ברורה מאליה ולכן אין כל צורך לפרשם .מנגד טענה
הכנסייה כי הסוגיות הדתיות העולות בכתבי הקודש מורכבות ,ורק היא יכולה לפרשן .לשיטתה ,החוטא במינות
אינו זה הטועה בהבנת הכתבים -שהרי קשה להבינם ורבים טועים בכך -אלא זה המסרב לקבל את
האמת ממי שהוסמך למסור אותה .בכך הפכה הגדרת המינות רחבה דיה לכלול גם את אלה שאינם סוטים
מעיקרי האמונה כהוא זה ,וכל אשמתם היא שאינם מקבלים על עצמם את מרות הכנסייה.
השאלות
. 21מהי "גישה זו" (שורה ?)3
( ) 1פשטות והסתפקות במועט
( )2חיי עושר ושחיתות
( ) 3ייעוד תפקיד פסיבי למאמינים
( )4בניית מחיצות בכנסיות
. 22כיצד יכול הניתוח של אביעד קליינברג לסייע בהבנת גישת הכנסייה הקתולית המתוארת בפסקה הראשונה?
( )1הוא יכול להסביר כיצד בחרה הכנסייה את הכמרים המוסמכים למסור את האמת
( )2הוא יכול להסביר כיצד צברה הכנסייה את עושרה ומדוע הפכה מושחתת
( )3הוא יכול להסביר מדוע סירבה הכנסייה לתת לקהל מאמיניה תפקיד פעיל יותר
( )4הוא יכול להסביר מדוע הגישה המייעדת לקהל המאמינים תפקיד פסיבי השפיעה על מבנה הכנסיות
. 23איזו מן ההצעות הבאות היא המתאימה ביותר לשמש כותרת לקטע?
( ) 1ממתנגדים מרים לשותפים אמיצים :גלגולי המינות במאה השתים-עשרה
( ) 2תנועות המינות והכנסייה במאה השתים-עשרה :לאו דווקא "מה נקבע" ,אלא בעיקר "מי קובע"
( ) 3אותה הגברת בשינוי אדרת :גלגולי המינות עד המאה השתים-עשרה
( ) 4המאה השתים-עשרה :קריאת תיגר ראשונה ,אך לא אחרונה ,על סמכות הכנסייה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.