Page 8 - 0917
P. 8

‫מועד ספטמבר ‪2017‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 7 -‬‬

 ‫במחקר שערכה פרופ' דובאל על טיבם של יחסי חמות‪-‬כלה נמצאה אסימטריה בולטת בין אוכלוסיות החמיות‬                 ‫‪.	12‬‬
     ‫והכלות‪ :‬הכלות התקשו לציין תכונות חיוביות אצל חמיותיהן והרבו לציין את תכונותיהן השליליות‪ ,‬ואילו‬
                                                                                                                ‫	‬
  ‫החמיות ציינו תכונות חיוביות רבות אצל כלותיהן ונמנעו מלציין תכונות שליליות‪ .‬דובאל סבורה שתופעה זו‬
‫קשורה לסטראוטיפ החברתי של החמיות‪ ,‬המאפשר לכלות לומר עליהן דברים שליליים‪ ,‬וגורם לחמיות להשתדל‬

                                                                     ‫להימנע ממילוי תפקיד "החמות הטיפוסית"‪.‬‬

                                            ‫איזה מן המשפטים הבאים מתמצת את הפסקה באופן הטוב ביותר?‬

‫(‪ )1‬מן המחקר שערכה פרופ' דובאל עולה שכלות מרבות לתאר את חמיותיהן בתיאורים שליליים‪ ,‬ואילו החמיות‬
                                                             ‫מתארות את כלותיהן בעיקר בתיאורים חיוביים‬

         ‫(‪ )2‬בהסתמך על מחקר שערכה‪ ,‬פרופ' דובאל טוענת שהדימוי החברתי השלילי של החמיות נותן לכלות‬
         ‫לגיטימציה לדבר בגנותן‪ ,‬ורצונן של החמיות לחמוק מדימוי זה גורם להן שלא לדבר בגנות כלותיהן‬
      ‫(‪ )3‬על פי מחקרה של פרופ' דובאל‪ ,‬נטייתן של כלות לדבר בגנות חמיותיהן היא שגורמת להיווצרות דימוי‬

                                                                               ‫חברתי לא‪-‬מחמיא של החמיות‬
 ‫(‪ )4‬ממחקרה של פרופ' דובאל עולה שהסטראוטיפ החברתי השלילי של החמיות‪ ,‬כמו גם אי‪-‬יכולתן של הכלות‬

                       ‫לייחס לחמיותיהן תכונות חיוביות‪ ,‬מביאים לידי היווצרות יחסים אסימטריים ביניהן‬

 ‫רבים מהחומרים התעשייתיים המיוצרים כיום מורכבים מפולימרים‪ .‬הקשרים הכימיים בין היסודות המרכיבים‬              ‫‪.	13‬‬
‫את הפולימרים קרויים קשרים קֹווָלֶנטיים‪ .‬הקשרים האלה מעניקים לחומרים חוזק‪ ,‬אבל מונעים מהם להשתנות‬

  ‫בקלות‪ ,‬ועל כן תהליך עיבוד החומרים למוצרים הוא תהליך מורכב‪ ,‬וקשה למחזר את המוצרים העשויים מהם‪.‬‬
         ‫לעומת פולימרים‪ ,‬במערכות הקרויות מערכות סּוּפְרה‪-‬מולקולריות הקשרים אינם קשרים קֹו ָולֶנטיים‪ ,‬והן‬
                        ‫מסוגלות להשתנות בקלות‪ .‬ואולם‪ ,‬יתרון הגמישות של המערכות האלה עולה להן בחוזק‪.‬‬

‫מדענים שוקדים על פיתוח חומרים שיזכו ביתרונותיהן של המערכות הסּוּ ְפרה‪-‬מולקולריות אך לא ילקו‬                 ‫	‬
             ‫בחסרונותיהן‪ .‬איזה מן החומרים המתוארים להלן הוא המתאים ביותר להיות חומר כזה?‬

                  ‫(‪ )1‬חומר שאף שהוא יכול להשתנות בקלות‪ ,‬קל לייצר ממנו מוצרים וקל גם למחזרם‬                        ‫	‬
 ‫(‪ )2‬חומר שקל לייצר ממנו מוצרים וקל למחזרם‪ ,‬אך חוזקו אינו נופל מחוזקם של חומרים המורכבים‬

                                                                                          ‫מפולימרים‬
      ‫(‪ )3‬חומר שחוזקו אינו נופל מחוזקם של חומרים המורכבים מפולימרים‪ ,‬אך אינו משתנה בקלות‬
‫(‪ 	)4‬חומר שהוא חזק פחות מחומרים המורכבים מפולימרים‪ ,‬אך קל יותר לייצר ממנו מוצרים ולמחזר 	ם‬

‫‪ .	14‬בעקבות קריאת מאמר דעה בעיתון שלח אורי מכתב למערכת ובו ציטט משפט מן המאמר‪ .‬אחרי הציטוט כתב‬

‫בלעג‪" :‬בחורף קר בחוץ ויורד גשם‪ .‬מחבר המאמר ודאי היה מסיק מכך שאם קר בחוץ‪ ,‬סביר שגם יורד גשם!"‬

                  ‫איזה מהמשפטים להלן הוא המתאים ביותר להיות המשפט שציטט אורי מן המאמר?‬                      ‫	‬

  ‫(‪ )1‬הן עלייה בביקוש העולמי לנפט הן אי‪-‬יציבות במדינות המפרץ יכולות לגרום לייקור הדלק; סביר אפוא‬
                              ‫שהזעזועים הפוליטיים האחרונים במפרץ ילֻוו בעלייה בביקוש העולמי לנפט‬

‫(‪ )2‬הפרטת שירותים ממשלתיים גורמת הן לירידת אמון הציבור בממשלה הן לירידה בהכנסות המדינה; ברם‪,‬‬
                             ‫מובן שירידה בהכנסות המדינה אינה מעידה דווקא על היעדר אמון בממשלה‬

‫(‪ )3‬יש להניח שבקרוב יגדלו ההשקעות הזרות ביפן‪ ,‬שכן בזמן האחרון עלה דירוג האשראי שלה‪ ,‬וניסיון העבר‬
           ‫מוכיח שככל שדירוג האשראי של מדינה גבוה יותר‪ ,‬כן פעילות המשקיעים הזרים בה רבה יותר‬

     ‫(‪ )4‬התחזקות המטבע המקומי וירידה בשיעור האבטלה ‪ -‬שתיהן תוצאות אופייניות להתאוששות מדינה‬
     ‫ממשבר כלכלי; מפתיע אפוא ששיעור האבטלה באוסטרליה לא ירד‪ ,‬שהרי הדולר האוסטרלי התחזק	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13