Page 18 - 0717
P. 18
מועד יולי 2017 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שני
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
את הקולות המשמשים ציפורים לצורכי תקשורת אפשר לחלק לשני סוגים -קריאות ושירה .הקריאות הן בדרך ( )1
כלל קצרות ,והן מושמעות כדי להעביר מסר שצריך להיקלט מיד ,למשל אזהרה מפני טורפים .השירה ,לעומתן, () 5
עשויה להיות מורכבת מאוד ולחזור על עצמה מספר רב של פעמים .שלא כקריאות ,השירה מושמעת רק מפי
הזכרים ,ורק בעונת הקינון .חשיבותה של השירה באה לידי ביטוי באנרגיה הרבה שהזכרים משקיעים בה,
המגיעה בכמותה כמעט לזו הנדרשת לתעופה.
במינים מסוימים של ציפורים תפקידו של השיר הוא להכריז בעלות על טריטוריה ,במינים אחרים -למשוך בת
זוג ,ובמינים רבים ממלא השיר את שני התפקידים גם יחד .זכרי הירגזי ,למשל ,מוצאים בנות זוג עוד לפני שהם
מתחילים לשיר ,ומכאן שבתנאים נורמליים שירת הזכרים היא טריטוריאלית בלבד ,אבל אם הזכר מאבד את בת
זוגו ,הוא יחזור על שירתו מספר פעמים גדול מהרגיל ,ועתה גם לשם חיזור ,עד שימצא בת זוג חדשה.
לכל מין ממיני הציפורים הרבים יש שיר המאפיין אותו והשונה משירתם של מינים אחרים .שאלה מעניינת () 10
בהקשר זה היא אם הזכרים יודעים את השיר האופייני למינם מרגע בקיעתם ,כלומר אם ידיעת השיר היא () 15
תורשתית ,או שמא הם לומדים אותו במהלך התבגרותם .בניסיון לתת מענה לשאלה זו גידלה קבוצת חוקרים () 20
זכר של עפרוני השדה בבידוד מוחלט .בבגרותו שר הזכר לא את השיר הנורמלי של מינו ,אלא גרסה מעוותת שלו.
מכך הסיקו החוקרים כי הזכר לומד את השיר ,לפחות בחלקו ,מזכרים אחרים .בשלב זה ביקשו החוקרים
לבדוק אם הזכר ילמד כל שיר שהוא ישמע במהלך התבגרותו .לשם כך הם גידלו זכר אחד של עפרוני השדה
בחברת זכרים בוגרים של עפרוני העצים ,מין ששירו דומה לשירו של עפרוני השדה ,וזכר אחר בחברת זכרים
בוגרים של זמיר ,מין ששירו שונה לחלוטין מזה של עפרוני השדה .הזכר שגדל בחברת זכרים של עפרוני העצים
שר בבגרותו שיר הזהה לכל פרטיו לזה של הזכרים שבחברתם גדל .לעומתו ,הזכר שגדל בחברת הזמירים לא
הושפע משירתם כלל ,ובבגרותו הוא שר גרסה מעוותת של שיר המין שלו ,בדיוק אותה גרסה ששר הזכר שגדל
בבידוד .תוצאות אלה מרמזות על כך שלעפרוני יש מעין תבנית מּולדת של שיר המין ,והלמידה שלו מושפעת רק
משירים שיש להם קרבה מספקת לתבנית זו.
אף שלכל מין שיר אופייני אחד ,יש מינים שבהם שירתו של כל זכר נבדלת במעט משירתם של זכרים אחרים ,דבר
המאפשר לזכרים לזהות זה את זה .עובדה זו נצפתה לראשונה בניסוי שנעשה ב ַתּנָר ,סוג של ציפור שיר .התנר ( )25
שנבדק שָ ַכן בטריטוריה משלו ,שמסביבה טריטוריות של שלושה תנרים שכנים .כשהשמיעו לתנר הקלטה של תנר
חמישי ,ששכן הרחק משם ,נצפה שינוי בהתנהגותו ,והחוקרים הסיקו מכך שהוא זיהה נוכחות של תנר זר .קיומה
של שירה אישית כזו ויכולתם של הפרטים לזהותה חוסכים לבעלי הטריטוריות זמן ואנרגיה ,שהרי אם השר הוא
אחד מהשכנים אין צורך לחקור זאת לעומק ,מכיוון שהוא מוכר לבעל הטריטוריה .נוסף על האפשרות להבחין
בין שכן לבין זר ,השירה האישית מסייעת לדעת אם השכן שומר על מרחק נאות ,שכן עוצמת שירתו מעידה על
המרחק בינו ובין השומע.
השאלות
.18איזו מהטענות הבאות אינה משתמעת מן הפסקה הראשונה?
( )1הקריאות מושמעות הן מפי זכרים הן מפי נקבות
( )2הקריאות מושמעות בכל עונות השנה
( )3השירה משמשת לאזהרה מפני טורפים
( )4השירה מורכבת יותר מן הקריאות
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

