Page 18 - 0717
P. 18

‫מועד יולי ‪2017‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                                     ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫את הקולות המשמשים ציפורים לצורכי תקשורת אפשר לחלק לשני סוגים ‪ -‬קריאות ושירה‪ .‬הקריאות הן בדרך‬                      ‫(‪	)1‬‬
 ‫כלל קצרות‪ ,‬והן מושמעות כדי להעביר מסר שצריך להיקלט מיד‪ ,‬למשל אזהרה מפני טורפים‪ .‬השירה‪ ,‬לעומתן‪,‬‬                   ‫(‪)	5‬‬

    ‫עשויה להיות מורכבת מאוד ולחזור על עצמה מספר רב של פעמים‪ .‬שלא כקריאות‪ ,‬השירה מושמעת רק מפי‬
      ‫הזכרים‪ ,‬ורק בעונת הקינון‪ .‬חשיבותה של השירה באה לידי ביטוי באנרגיה הרבה שהזכרים משקיעים בה‪,‬‬
                                                                    ‫המגיעה בכמותה כמעט לזו הנדרשת לתעופה‪.‬‬

 ‫במינים מסוימים של ציפורים תפקידו של השיר הוא להכריז בעלות על טריטוריה‪ ,‬במינים אחרים ‪ -‬למשוך בת‬                          ‫	‬
‫זוג‪ ,‬ובמינים רבים ממלא השיר את שני התפקידים גם יחד‪ .‬זכרי הירגזי‪ ,‬למשל‪ ,‬מוצאים בנות זוג עוד לפני שהם‬
‫מתחילים לשיר‪ ,‬ומכאן שבתנאים נורמליים שירת הזכרים היא טריטוריאלית בלבד‪ ,‬אבל אם הזכר מאבד את בת‬

            ‫זוגו‪ ,‬הוא יחזור על שירתו מספר פעמים גדול מהרגיל‪ ,‬ועתה גם לשם חיזור‪ ,‬עד שימצא בת זוג חדשה‪.‬‬

      ‫לכל מין ממיני הציפורים הרבים יש שיר המאפיין אותו והשונה משירתם של מינים אחרים‪ .‬שאלה מעניינת‬                 ‫(‪)	10‬‬
       ‫בהקשר זה היא אם הזכרים יודעים את השיר האופייני למינם מרגע בקיעתם‪ ,‬כלומר אם ידיעת השיר היא‬                  ‫(‪)	15‬‬
   ‫תורשתית‪ ,‬או שמא הם לומדים אותו במהלך התבגרותם‪ .‬בניסיון לתת מענה לשאלה זו גידלה קבוצת חוקרים‬                    ‫(‪)	20‬‬
‫זכר של עפרוני השדה בבידוד מוחלט‪ .‬בבגרותו שר הזכר לא את השיר הנורמלי של מינו‪ ,‬אלא גרסה מעוותת שלו‪.‬‬
       ‫מכך הסיקו החוקרים כי הזכר לומד את השיר‪ ,‬לפחות בחלקו‪ ,‬מזכרים אחרים‪ .‬בשלב זה ביקשו החוקרים‬
     ‫לבדוק אם הזכר ילמד כל שיר שהוא ישמע במהלך התבגרותו‪ .‬לשם כך הם גידלו זכר אחד של עפרוני השדה‬
     ‫בחברת זכרים בוגרים של עפרוני העצים‪ ,‬מין ששירו דומה לשירו של עפרוני השדה‪ ,‬וזכר אחר בחברת זכרים‬
  ‫בוגרים של זמיר‪ ,‬מין ששירו שונה לחלוטין מזה של עפרוני השדה‪ .‬הזכר שגדל בחברת זכרים של עפרוני העצים‬
    ‫שר בבגרותו שיר הזהה לכל פרטיו לזה של הזכרים שבחברתם גדל‪ .‬לעומתו‪ ,‬הזכר שגדל בחברת הזמירים לא‬
   ‫הושפע משירתם כלל‪ ,‬ובבגרותו הוא שר גרסה מעוותת של שיר המין שלו‪ ,‬בדיוק אותה גרסה ששר הזכר שגדל‬
 ‫בבידוד‪ .‬תוצאות אלה מרמזות על כך שלעפרוני יש מעין תבנית מּולדת של שיר המין‪ ,‬והלמידה שלו מושפעת רק‬

                                                                       ‫משירים שיש להם קרבה מספקת לתבנית זו‪.‬‬

‫אף שלכל מין שיר אופייני אחד‪ ,‬יש מינים שבהם שירתו של כל זכר נבדלת במעט משירתם של זכרים אחרים‪ ,‬דבר‬                     ‫	‬
   ‫המאפשר לזכרים לזהות זה את זה‪ .‬עובדה זו נצפתה לראשונה בניסוי שנעשה ב ַתּנָר‪ ,‬סוג של ציפור שיר‪ .‬התנר‬              ‫(‪	)25‬‬

‫שנבדק שָ ַכן בטריטוריה משלו‪ ,‬שמסביבה טריטוריות של שלושה תנרים שכנים‪ .‬כשהשמיעו לתנר הקלטה של תנר‬
‫חמישי‪ ,‬ששכן הרחק משם‪ ,‬נצפה שינוי בהתנהגותו‪ ,‬והחוקרים הסיקו מכך שהוא זיהה נוכחות של תנר זר‪ .‬קיומה‬
 ‫של שירה אישית כזו ויכולתם של הפרטים לזהותה חוסכים לבעלי הטריטוריות זמן ואנרגיה‪ ,‬שהרי אם השר הוא‬

   ‫אחד מהשכנים אין צורך לחקור זאת לעומק‪ ,‬מכיוון שהוא מוכר לבעל הטריטוריה‪ .‬נוסף על האפשרות להבחין‬
   ‫בין שכן לבין זר‪ ,‬השירה האישית מסייעת לדעת אם השכן שומר על מרחק נאות‪ ,‬שכן עוצמת שירתו מעידה על‬

                                                                                          ‫המרחק בינו ובין השומע‪.‬‬

                        ‫השאלות‬

                ‫‪ 	.18‬איזו מהטענות הבאות אינה משתמעת מן הפסקה הראשונה?‬

                ‫(‪ )1‬הקריאות מושמעות הן מפי זכרים הן מפי נקבות‬                                                            ‫	‬
                            ‫(‪ )2‬הקריאות מושמעות בכל עונות השנה‬                                                           ‫	‬
                          ‫(‪ )3‬השירה משמשת לאזהרה מפני טורפים‬                                                             ‫	‬
                              ‫(‪ )4‬השירה מורכבת יותר מן הקריאות‬                                                           ‫	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23