Page 17 - 0717
P. 17

‫מועד יולי ‪2017‬‬  ‫‪- 16 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

‫‪ .	15‬מילה נקראת ִהיּפֹונִים של מילה אחרת אם הדבר שהיא מתארת נכלל בקטגוריה שהמילה האחרת ‪ -‬ה ִהי ֶפְּרנִים‬

           ‫שלה ‪ -‬מתארת‪ .‬כלומר‪ ,‬להיפונים משמעות מצומצמת מזו של ההיפרנים שלו‪ .‬כך‪ ,‬לדוגמה‪. ,‬‬

                ‫איזו מהאפשרויות הבאות משלימה את החסר באופן הטוב ביותר?‬                                         ‫	‬

 ‫(‪ )1‬המילה "צבע" היא היפונים של המילה "אדום"‪ ,‬וזו בתורה היא היפונים של המילה "ארגמן"‬
        ‫(‪ )2‬המילה "ציפור" היא היפונים של הצירוף "בעל חיים" והיפרנים של המילה "נחליאלי"‬

‫(‪ )3‬המילה "תפוז" היא היפרנים של הצירוף "פרי הדר"‪ ,‬וזה בתורו הוא היפרנים של המילה "פרי"‬
            ‫(‪ )4‬המילה "נגר" היא היפונים של הצירוף "בעל מקצוע" והיפרנים של המילה "מסור"	‬

 ‫אישיותו של אדם נקבעת לפי הסביבה שהוא חי בה ולפי המטען הגנטי שהוא נושא‪ .‬מחקרים על תאומים הראו‬                  ‫‪.	16‬‬
       ‫כי אמנם לסביבה יש השפעה גדולה בתקופת הילדות‪ ,‬אך השפעת הגנטיקה הולכת וגדלה ככל שמתבגרים‪.‬‬
     ‫למשל‪ ,‬באחד המחקרים נמצא כי בילדותם‪ ,‬תאומים זהים ‪ -‬תאומים בעלי מטען גנטי זהה ‪ -‬דומים זה לזה‬

‫באישיותם כמו תאומים לא‪-‬זהים‪ ,‬אך בבגרותם הדמיון ביניהם גדול הרבה יותר מהדמיון בין תאומים לא‪-‬זהים‪.‬‬
                                                                             ‫כמו כן‪ ,‬במחקר אחר נמצא כי ‪.‬‬

                ‫איזה מן המשפטים הבאים משלים את הפסקה באופן הטוב ביותר?‬                                         ‫	‬

   ‫(‪ )1‬בבגרותם‪ ,‬תאומים זהים שגדלו בבתים שונים דומים זה לזה באישיותם לא פחות מתאומים זהים שגדלו‬
                                                                                                  ‫באותו הבית‬

    ‫(‪ )2‬באישיותם‪ ,‬תאומים זהים שגדלו באותו הבית דומים זה לזה בבגרותם פחות מבילדותם‪ ,‬ואילו תאומים‬
                                         ‫זהים שגדלו בבתים שונים דומים זה לזה בבגרותם יותר מבילדותם‬

    ‫(‪ )3‬בבגרותם‪ ,‬תאומים לא‪-‬זהים שגדלו באותו הבית דומים זה לזה באישיותם יותר מתאומים זהים שגדלו‬
                                                                                                 ‫בבתים שונים‬

‫(‪ )4‬בילדותם‪ ,‬תאומים זהים הגדלים בבתים שונים דומים זה לזה באישיותם לא פחות מתאומים זהים הגדלים	‬
                                                                                                  ‫באותו הבית	‬

‫כדי לברר אם בית המשפט נוטה לערער על סמכותן של רשויות המדינה האחרות יש לערוך מחקר מעמיק‪ .‬פסק‬                    ‫‪.	17‬‬
    ‫דין שפוסל החלטה של אחת הרשויות עלול ליצור רושם מטעה שבית המשפט נוהג בה בקפדנות יתרה‪ ,‬ובכך‬
    ‫להסיח את הדעת ממקרים רבים אחרים שבית המשפט בחר בהם שלא להתערב בהחלטות של אותה רשות‪.‬‬

‫ומנגד‪ ,‬פסיקה לטובתה של רשות כלשהי עשויה להיות לא יותר מאקורד הסיום של הליך שיפוטי מורכב שאילץ‬
                                                                           ‫את אותה רשות לסגת מרוב עמדותיה‪.‬‬

                                  ‫איזו מן הטענות הבאות מביעה באופן הטוב ביותר את הרעיון המרכזי בפסקה?‬          ‫	‬
                                                                                                               ‫	‬
  ‫(‪ )1‬בדיקה מעמיקה של פסק דין מסוים עשויה להביא לידי מסקנה שמה שנראה במבט ראשון כנטייה לערער‬
                                                          ‫על סמכותן של הרשויות האחרות‪ ,‬למעשה אינו כך‬

‫(‪ )2‬גם כאשר בית המשפט מטפל באותה רשות עצמה‪ ,‬הוא עשוי לנהוג עמה פעם בקפדנות יתרה ופעם בקפדנות‬
                                                                                                       ‫פחותה‬

     ‫(‪ )3‬לעתים בית המשפט נוטה לנהוג ברשויות שונות באופן שונה‪ ,‬ולערער על סמכותה של האחת יותר מעל‬
                                                                                         ‫סמכותה של האחרת‬

 ‫(‪ )4‬כדי ללמוד אם בית המשפט נוטה לערער על סמכות הרשויות האחרות יש לבחון הן פסקי דין רבים‪ ,‬הן את‬
                                                                                 ‫ההליך השיפוטי שקדם להם‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22